Došlo ke změnám metod vlivem změny předpisů k účetním metodám: Hlavní změny v právních předpisech v roce 2018 Vyhláška č. 410/2009 Sb. (jen výčet změn) Novela č. 397/2017 vyhlášky 410/2009 Sb., účinnost 1. ledna 2018. Ustanovení § 31 a 72 vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, mohou účetní jednotky použít již v účetní závěrce sestavované k 31. prosinci 2017. Novela č. 273/2017 Sb. (Garance, Partnerství) ze dne 21. srpna 2017 vyhlášky 410/2009 Sb., účinnost 1. ledna 2018. SÚ 311 Odběratelé V případě obsahového vymezení položky rozvahy "B.II.1. Odběratelé" byla provedena úprava z důvodu možnosti vykázat v předmětné položce pohledávku ze soukromoprávního vz tahu i za subjektem, který není nezbytně v postavení odběratele, ale v postavení dodavatele. Jedná se například o dobropisy a pohledávky ze smluvních pokut a sankcí a dobropis. ######"(a) "B.II.1. Odběratelé" obsahuje částky pohledávek za odběrateli v oblasti soukromoprávních vztahů mezi odběrateli a dodavateli)" SÚ 263 Ceniny Na základě poznatků z praxe byla provedena úprava obsahového vymezení položky rozvahy "B.III.15. Ceniny", a to z důvodu, že v některých případech při pořízení cenin nen í účetní jednotkou uhrazena částka ve výši jejich jmenovité hodnoty (např. z důvodu množstevní slevy). Ceniny jsou oceňovány v souladu s ustanovením § 25 odst. 1 písm. e) zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů jmenovitou hodnotou. ######"(e) "B.III.15. Ceniny" obsahují druhy platebních prostředků nahrazujících peníze, za něž byla při nákupu uhrazena částka odpovídající jejich jmenovité hodnotě a kteslouží k úhradě nebo potvrzují úhradu poplatků, zboží nebo služeb, přičemž se zejména jedná o poštovní známky, kolky, dálniční známky, předplacené jízdenky, telefonní karty, stravenky do provozoven veřejného stravování a dárkové poukázky, a to do okamžiku jejich spotřeby; ceninami nejsou zejména peníze, cenné papíry, stravenky do vlastního zařízení závodního stravování účetní jednotky, pokutové příkazové bloky a bankovní platební karty)". Příklad nákupu známek se slevou: MD 263/D321 1000,- Kč MD 518/D321 -50,-Kč SÚ 451 Dlouhodobé úvěry, SÚ 281 Krátkodobé úvěry Pro posílení právní jistoty dotčených účetních jednotek a z důvodu jednoznačného stanovení vykazování dlouhodobých přijatých zápůjček (§ 2390 - 2394 Občanského zákoníku - bezúročná nebo úročená) bylo upraveno obsahového vymezení položky rozvahy "D.II.1. Dlouhodobé úvěry", kdy přijaté zápůjčky se splatností delší než jeden rok budou v ykazovány položce rozvahy "D.II.1. Dlouhodobé úvěry". Obdobně je postupováno v případě krátkodobých přijatých zápůjček, které se vykazují v položce rozvahy "D.III.1. Kr átkodobé úvěry". ######"a)"D.II.1. Dlouhodobé úvěry" obsahuje stavy úvěrů a zápůjček se splatností delší než jeden rok." SÚ 321 Dodavatelé V případě obsahového vymezení položky rozvahy "D.III.5. Dodavatelé" byla provedena úprava z důvodu možnosti vykázat v předmětné položce dluh ze soukromoprávního vztahu i vůči subjektu, který není nezbytně v postavení dodavatele, ale v postavení odběratele. Jedná se například o dobropisy a dluhy ze smluvních pokut a sankcí. ######"a) "D.III.5. Dodavatelé" obsahuje stav a pohyby krátkodobých částky dluhů vůči dodavatelům, vyplývajících ze soukromoprávních vztahů mezi odběrateli a dodavateli)." Aplikace ocenění 1,- Kč s odkazem na sbírky muzejní povahy (§ 71 vyhl. č. 410/2009 Sb.) Jedná se o legislativně technickou úpravu. Na základě vyjádření MF v rámci vypořádání připomínek k novele - (v případě rozšiřování sbírky muzejní povahy oceněné 1 Kč (nebyla známa pořizovací cena) o věci (sbírkové předměty), u nichž je známé jejich ocenění, dochází v současné době k situaci, že o těchto věcech není ze strany účetních jednotek účtováno vůbec nebo pouze v rámci knihy podrozvahových účtů, kdy se pouze "evidenčně" rozšíří předmětná sbírka. Tento postup není v souladu s ustanovením § 14 odst. 2 vyhlášky č. 410/2009 Sb., protože sbírkový předmět rozšiřující sbírku muzejní povahy, včetně sbírky muzejní povahy oceněné 1 Kč, je dlouhodobým hmotným majetkem a má být vykazován v položce rozvahy "A.II.2. Kulturní předměty", což bylo vykládáno i Ministerstvem financí v rámci poskytování metodické podpory. Tento výklad je v s ouladu se stanoviskem vlády k návrhu Zastupitelstva Středočeského kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 951), z roku 2016, ve kterém je mimo jiné stanoveno, že "pokud jsou tedy pořizovány sbírkové předměty za účelem změn y rozsahu sbírky, která byla oceněna metodou stanovenou v § 71 odst. 4 zmíněné vyhlášky, ocenění této sbírky se nemění, ale i v tomto případě je sbírkový předmět, pořizovaný do této sbírky, dlouhodobým hmotným majetkem podle § 14 odst. 2 vyhlášky a má tak být pořízen z fondu investic, jak vyplývá z § 31 odst. 2 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.") Z výše uvedeného vyplývá, že výdaje na rozšíření sbírek jsou výdajem investičním - zdroj financování u PO je fond investic. Nelz e tedy aplikovat postup, kdy úplatné pořízení sbírkového předmětu je realizováno jako provozní výdaj s tím, že pouze evidenčně rozšíříme kartu sbírky oceněné 1,- Kč. Příklad: Sbírka umění bude např. složena: ######"Z karty oceněné 1,- Kč (např. bezúplatné pořízení sbírky oceněné 1,- Kč: není známa pořizovací cena) ######"Z karty oceněné 40.000,- Kč (úhrada faktury) Na SÚ 032 bude vykázáno 40.001,- Kč. Ocenění podmíněných aktiv a pasiv v příloze k účetní závěrce (§ 72 vyhl. č. 410/2009 Sb.) ######"Je odstraněno omezení, kdy dlouhodobá podmíněná aktiva a pasiva odpovídají ocenění následujících tří účetních období. ######"Je odstraněna přímá vazba na ocenění uvedené ve smlouvě z důvodu, že smluvní ujednání může být nadhodnoceno vůči možnému plnění např. u pojistných smluv. Účetní jka může tedy stanovit ocenění podmíněných aktiv a pasiv odchylně od ocenění ve smlouvě a konkrétní postup si může stanovit vnitřním předpisem. Odstranění části K (Garance), L (Partnerství veřejného a soukromého sektoru) z přílohy účetní závěrky (vyhl. č. 273/2017 Sb. ze dne 21. srpna 2017 - s účinností od 1. 1. 2018) Novela vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků (jen výčet změn): Novela č. 411/2017 Sb., vyhlášky č. 270/2010 Sb. s účinností od 1. ledna 2018 K bodu 4 (§ 2 písm. p) a q)): Zjednodušená inventarizace položek jiných aktiv a jiných pasiv rámci položek C.I. a C.II. pasiv rozvahy s výjimkou položky C.I.3. (SÚ 401, 405, 406, 407, 408, 419 s výjimkou SÚ 403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku) Umožněno v rámci položek C.I. a C.II. pasiv rozvahy s výjimkou položky C.I.3. (SÚ 401, 405, 406, 407, 408, 419 s výjimkou SÚ 403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku) provést zjednodušenou inventuru v rámci periodické inventarizace, jejímž předmětem by mělo být zejména posouzení rozdílů mezi počátečním stavem a stavem k rozvahovému dni, tedy prokázání přírůstků a úbytků stavu jiných pasiv za účetní období. K bodům 1, 8, 9, 10, 16, 17, 18 (§ 2 písm. e), § 3 odst. 2 písm. b), § 3 odst. 5, § 5 odst. 3, § 8 odst. 3 písm. a), § 8 odst. 4 písm. b), § 8 odst. 5) článku 1: Umožněno v rámci vyhotovení seznamů (např. seznam inventurních soupisů, seznam identifikátorů atd.) zajistit tyto skutečnosti (seznamy) jiným průkazným způsobem, tedy aby nebyly vyhotoveny seznamy v případech, kdy příslušné skutečnosti lze dovodit z vnitřního předpisu nebo z jiné dokumentace K bodu 15 (§ 8 odst. 2 písm. k)): Obsahem zjednodušeného inventurního soupisu je mimo jiné (viz ustanovení § 30 odst. 7 zákona o účetnictví a ustanovení § 8 vyhlášky č. 270/2010 Sb.) počáteční stav, přírůstky, úbytky a konečný stav příslušné inventarizační položky jiných pasiv. Mimo novelu vyhlášky předkládáme výklad MF ČR k nulovým zůstatkům účtů rozvahy k 31.12. Při určení "předmětu inventarizace" by příslušná vybraná účetní jednotka měla v prvé řadě vycházet ze dvou částí účetní závěrky, tj. z rozvahy a přílohy v účetní závěrc e. Dalším neméně důležitým účetním záznamem pro jednoznačné určení "předmětu inventarizace" je účtový rozvrh příslušné vybrané účetní jednotky. V případě stanovení účtového rozvrhu je nutné postupovat podle ustanovení § 14 zákona č. 563/1991 Sb., ze kterého vyplývá, že na podkladě směrné účtové osnovy jsou účetní jednotky povinny sestavit účtový rozvrh, v němž uvedou účty potřebné k zaúčtování všech účetních případů a k sestavení účetní závěrky. Pokud se určité účetní případy v účetní jednotce neuskutečňují a účtový rozvrh z uvedeného důvodu neobsahuje některé syntetické nebo podrozvahové účty, je nezbytné, aby příslušný plán inventur tyto skutečnosti jednoznačně obsahoval, včetně stanovení příslušných inventarizačních položek (jmenovaných syntetických účtů a jmenovaných "pod rozvahových" účtů), u kterých nebude "prokazováno" provedení inventury "nulovým" inventurním soupisem. V případě, že účtový rozvrh obsahuje syntetický účet, na kterém nebylo v průběhu účetního období (kalendářního roku) účtováno a který vykazuje nulový zůstatek, pak u této inventarizační položky nemusí být provedena inventura. V případě syntetického účtu, resp. položky rozvahy, na kterém je vykázán nulový zůstatek, ale na kterém bylo v průběhu účetního období (kalendářního roku) účtováno, je nezbytné u této inventarizační položky provést k rozvahovému dni inventuru. |
Informace o účetních metodách a obecných účetních zásadách: Účetní metody, které účetní jednotka používá, vycházejí ze zákona č. 563/1991 Sb.,o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ČÚS č. 701-č. 710 a metodiky PK. 1. Oceňování a vykazování -zásoby - pořizovací cena, způsob účtování A, zásoby vlastní výroby (vytěžené dřevo) je oceňováno na základě předpokládané prodejní ceny za příslušný artikl -drobný dlouhodobý majetek hmotný - v pořizovací ceně od 1 do 3 tis. Kč na podrozvaze-úč. 902 a od 3 tis. Kč do 40 tis. Kč na účtu 028 -drobný dlouhodobý majetek nehmotný - v pořizovací ceně od 4 do 60 tis.Kč na účtu 018 -hmotný a nehmotný DM vytvořený vlastní činností - ve skutečných pořizovacích nákladech -cenné papíry a majetkové účasti: Rozhodující a podstatný vliv - pořizovací cenou; Reprodukční pořizovací ceny: Nabyté pozemky směnou. 2. Změny způsobů oceňování: nenastaly. 3. Zvolený způsob odpisování majetku je rovnoměrný. O odpisech účtuje 1x ročně. 4. Přepočet údajů v cizích měnách na českou měnu není stanoven, protože žádné platby v roce 2017 nebyly realizovány v cizí měně. 5. Ocenění reálnou hodnotou majetku určeného k prodeji, účtování na podrozvaze je jen v případě dosažení hranice významnosti, kterou úč. jednotka stanovila ve výši 260 tis.Kč nebo 0,3% aktiv netto úč. jednotky za minulé období a to ta hodnota, která je nižší. 6. Částka jednotlivých účetních případů k časovému rozlišení pro roční období je stanovena na úrovni 5 tis. Kč s výjímkami, které se rozlišují vždy (energie) a to ve výši záloh. Dále účetní jednotka časově nerozlišuje pravidelně se opakující platby s nevýznamnými ročními rozdíly. 7.Postup účtování u opravných položek: k 31.12.daného účetního období. 8. Způsob účtování fondů: rozvahově prostřednictvím účtu 401. 9. Významné opravy minulých let: - 31.3.2016 odúčtování lesního porostu ve výši 3.386.050,20 Kč dle doporučení metodiky PK - 24.6.2016 oprava účtu 403 ve výši 3.166.021,01 Kč dle doporučení metodiky PK. - 31.12.2017 oprava účtu 403 ve výši 960.000,-Kč - dotace na 3 byt. jednotky-půdní vestavba v Základní škole. 10. Od 1.1.2018 došlo ke změně účtování poplatku za pronájem hrobového místa z důvodu, že poplatek nepodléhá DPH a proto má být účtován způsobem jako místní poplatek tj. ze způsobu 311/602 na způsob 315/606, tento termín uznává zákon o DPH. Také je od 1.1.2018 tento poplatek časově rozlišován z důvodu objektivity při tvorbě každoroční kalkulace pro stanovení sazby poplatku za pronájem a služby z hrobového místa. Z důvodu velkého počtu hrobových míst na veřejném pohřebišti ve Včelákově by tvorba kalkulace bez časového rozlišení poplatku nebyla objektivní. |