A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka Moravskoslezský kraj nepřetržitě pokračuje i v následujícím účetním období ve své činnosti; nedošlo ke změnám metody z důvodu ukončení činnosti, nenastává žádná skutečnost, která by ji omezovala nebo jí zabraňovala v této činnosti pokračovat i v dohledné budoucnosti. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Uspořádání a označování položek rozvahy a výkazu zisku a ztráty a jejich obsahové vymezení a způsoby oceňování jsou v souladu s prováděcí vyhláškou k zákonu o účetnictví (od 1. 1. 2010 vyhl. č. 410/2009 Sb.); další změny specifické pro účetní jednotku nebyly v roce 2018 prováděny. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
1. Použité účetní metody odpovídají platné legislativě, jsou upřesněny vevnitřních předpisech kraje, zejména ve směrnicích k účetnictví, k majetku, krozpočtu, k vnitřnímu kontrolnímu systému a k vymáhání pohledávek.2. Pro vedení účetnictví je používán ekonomicko-informační systém GINIS -programové vybavení firmy GORDIC, spol. s r. o., Jihlava s dodrženímstanovené metodiky a závazných analytik účtů pro zajištění správnostijednotlivých výkazů. 3. Moravskoslezský kraj i v roce 2018 účtuje pouze o hlavní činnosti,hospodářská (podnikatelská) činnost nebyla na kraji vymezena.4. Od 1. 7. 2009 je kraj plátcem daně z přidané hodnoty (DPH), od 1. 1. 2010je měsíčním plátcem DPH.5. Oceňování majetku se od roku 2010 nezměnilo - majetek určený k prodeji jeoceňován reálnou hodnotu definovanou zákonem, bližší upřesnění je uvedeno vevnitřním předpisu.6. Používání cizí měny je v účetnictví upraveno ve vnitřním předpisu:pohledávky a závazky a peněžní prostředky v cizí měně se oceňují stanovenýmpevným kurzem, který je určen podle kurzu cizích měn vyhlášených ČNB kprvnímu dni období, pro který je kurz používán.7. Další používané účetní postupy a zásady: pořizování a vyřazování majetkuse provádí v souladu s interní metodikou, stanovenou ve vnitřním předpisu;dlouhodobý majetek se účtuje prostřednictvím účtů pořízení (mimo drobnéhodlouhodobého majetku), dlouhodobý majetek je od roku 2013 měsíčně (v roce2012 čtvrtletně) odepisován rovnoměrným způsobem; pořizování zásob materiáluv průběhu účetního období je účtováno přímo do spotřeby (způsob B); účtovánío provozních zálohách se řídí metodikou účetního software; o přijatých aposkytnutých zálohách u transferů je účtováno podle typů jednotlivýchtransferů. 8. Tvorba a čerpání fondů se účtuje v roce 2018 rozvahově prostřednictvím SÚ401 Jmění účetní jednotky (v létech 2010 až 2017 byla tvorba a čerpání fondůúčtována výsledkově prostřednictvím SÚ 548 Tvorba fondů a SÚ 648 Čerpánífondů). Kraj zřídil 6 účelových fondů, jejichž hospodaření se řídíschválenými statuty; jedná se o Sociální fond, Zajišťovací fond, Fondnávratných finančních zdrojů JESSICA, Fond životního prostředíMoravskoslezského kraje, Fond sociálních služeb a Fond pro financovánístrategických projektů Moravskoslezského kraje. 9. Časové rozlišení nákladů a výnosů bude provedeno až k rozvahovému dni,tj. ke dni 31. 12. 2018; v průběhu roku se náklady a výnosy časověnerozlišují, upraveno ve vnitřním předpisu.10. Stav podrozvahových účtů je dokumentován v samostatné části přílohy A.4.Od roku 2018 dochází ke změně účtování podmíněných pohledávek z transferů apodmíněných závazků z transferů, upraveno ve vnitřním předpisu. 11. Účetní jednotka od roku 2012 zpracovává Pomocný analytický přehled (PAP), od roku 2015 zpracovává rozšířený PAP pro vykazování konsolidačních partnerů. |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 49903922590.32 | 49448401227.18 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 1085934.91 | 1471824.74 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 8283977.06 | 8697111.46 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 0.00 | 0.00 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 49894552678.35 | 49438232290.98 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 18129818.67 | 56381209.38 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 4335196.42 | 4335196.42 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 13794622.25 | 52046012.96 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 179055867.94 | 63779620.09 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 126767.92 | 402506.94 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 38976266.34 | 14546189.04 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 139952833.68 | 48830924.11 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 2670699231.38 | 7769717444.42 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 2656454.99 | 2933093.54 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 1764266166.94 | 1892486900.32 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 903776609.45 | 5874297450.56 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 698155735.93 | 722694176.10 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 191963984.50 | 253025951.50 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 37916824.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 76376048.84 | 76880763.40 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 391898878.59 | 392787461.20 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 3696893374.53 | 3978473551.04 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 2742214271.89 | 2883366448.03 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 954679102.64 | 1095107103.01 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | 52026044478.23 | 46551157742.95 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A. | Oproti stavu stálých aktiv (netto) ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 7.333 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2018 k poklesu stálých aktiv (netto) celkem o 122 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 představuje hodnotu ve výši 7.211 mil. Kč. Na změně stavu stálých aktiv se v 1. pololetí roku 2018 podílel zejména pokles dlouhodobého finančního majetku (snížení o 136 mil. Kč) a pokles dlouhodobých pohledávek (snížení o 88 mil. Kč); oproti tomu vzrostl dlouhodobý hmotný majetek (navýšení o 101 mil. Kč; především navýšením SÚ 042 Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek o 119 mil. Kč, a to např. na projekt Integrované výjezdové centrum Český Těšín o 14 mil. Kč a na rekonstrukce a modernizace silnic II. tříd o 73 mil. Kč). | 7211105160.60 |
A.III. | Dlouhodobý finanční majetek (netto) se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 1.427 mil. Kč) snížil o 136 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2018 ve výši 1.291 mil. Kč (netto) tvoří majetkové účasti v osobách s rozhodujícím vlivem (ve výši 724 mil. Kč) a v osobách s podstatným vlivem (ve výši 10 mil. Kč), na nichž kraj eviduje akcie a majetkové podíly společností za účelem výkonu majetkových práv, dluhové cenné papíry držené do splatnosti (ve výši 200 mil. Kč), dlouhodobé půjčky, ostatní dlouhodobý finanční majetek (ve výši 357 mil. Kč; tvoří jej převedený Finanční nástroj Jessica z RRRS Moravskoslezsko - nesplacené jistiny poskytnutých úvěrů CONREROU a ČZRB na pět akcí ve výši 357 mil. Kč a akcie VaK Bruntál). Ke snížení dlouhodobého finančního majetku o 136 mil. Kč došlo zejména u majetkové účasti v osobách s rozhodujícím vlivem (Letiště Ostrava, a. s.), vytvořením opravné položky ve výši 139 mil. Kč při významném přechodném snížení hodnoty majetku a. s. Letiště Ostrava; současně došlo ke zvýšení základního kapitálu u a. s. Bílovecká nemocnice, Bílovec, peněžitým vkladem ve výši 4 mil. Kč, a u a. s. Sanatorium Jablunkov, Jablunkov, peněžitým vkladem ve výši 14 mil. Kč). | 1291042981.01 |
A.IV. | Dlouhodobé pohledávky se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 2.003 mil. Kč) snížily o 88 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 ve výši 1.915 mil. Kč tvoří poskytnuté návratné finanční výpomoci dlouhodobé (ve výši 142 mil. Kč), jenž vzrostly oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 41 mil. Kč) o 101 mil. Kč (např. poskytnutím NFV PO kraje v oblasti školství odborem školství, mládeže a sportu ve výši 37 mil. Kč a o 45 mil. Kč jsou vyšší také NFV PO kraje v oblasti zdravotnictví na modernizace vybavení pro obory návazné péče v nemocnicích Moravskoslezského kraje poskytnuté odborem zdravotnictví), ostatní dlouhodobé pohledávky (ke dni 30. 6. 2018 ve výši 997 mil. Kč, z toho např. pohledávka z pronájmu podniku Letiště Ostrava-Mošnov ve výši 982 mil. Kč) a dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery (ve výši 776 mil. Kč), u nichž došlo k poklesu oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 967 mil. Kč) celkem o 191 mil. Kč (nižší jsou např. dlouhodobé zálohy na dopravní obslužnost kraje o 327 mil. Kč - změnou metodiky účtování; oproti tomu byly poskytnuty dlouhodobé zálohy na podporu služeb sociální prevence ve výši 102 mil. Kč). | 1914824908.32 |
B. | Oproti stavu oběžných aktiv netto ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 4.833 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2018 k nárůstu oběžných aktiv celkem o 5.076 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 představuje hodnotu ve výši 9.909 mil. Kč. Na změně stavu oběžných aktiv se v 1. pololetí roku 2018 podílel nárůst krátkodobého finančního majetku (zvýšení o 3.005 mil. Kč) a nárůst krátkodobých pohledávek (zvýšení o 2.071 mil. Kč). | 9909193153.58 |
B.II. | Krátkodobé pohledávky se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 1.139 mil. Kč) zvýšily o 2.071 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 je ve výši 3.210 mil. Kč. Rozdíl vznikl zejména navýšením SÚ 373 Krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery o 1.966 mil. Kč (především došlo k nárůstu poskytnutých záloh příspěvkových organizacím kraje o 358 mil. Kč, na sociální služby o 1.001 mil. Kč a na dopravní obslužnost kraje o 340 mil. Kč, jenž budou ke dni 31. 12. 2018 vypořádány), SÚ 316 Poskytnuté návratné finanční výpomoci krátkodobé o 91 mil. Kč (poskytnutí návratných finančních výpomocí PO kraje v oblasti sociálních služeb a zdravotnictví) a SÚ 346 Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi o 74 mil. Kč (k navýšení došlo zejména zaúčtováním celoročního předpisu pohledávky na SDV pro kraj ve výši 130 mil. Kč s měsíční úhradou Ministerstvem financí ve výši 11 mil. Kč); oproti tomu došlo k poklesu u SÚ 388 Dohadné účty aktivní vypořádáním dohadů o 60 mil. Kč (zejména proúčtováním dohadu investiční dotace z MMR ve výši 34 mil. Kč a zúčtováním dohadu k dani z příjmů právnických osob Moravskoslezského kraje za rok 2017 ve výši 23 mil. Kč). | 3209933298.36 |
B.III. | Krátkodobý finanční majetek se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 3.692 mil. Kč) zvýšil o 3.005 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2018 je vyčíslen ve výši 6.697 mil. Kč. K navýšení krátkodobého finančního majetku došlo zejména nárůstem finančních prostředků na SÚ 231 Základní běžný účet územních samosprávných celků o 1.989 mil. Kč (např. přijetím neinvestiční průtokové dotace z MŠMT na přímé výdaje ve výši 2.030 mil. Kč v červnu 2018), na SÚ 236 Běžné účty fondů územních samosprávných celků o 520 mil. Kč (zejména navýšením účtu Fondu pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje o 371 mil. Kč, účtu Fondu návratných finančních zdrojů JESSICA o 117 mil. Kč a účtu Fondu sociálních služeb o 40 mil. Kč) a na SÚ 244 Termínované vklady krátkodobé o 500 mil. Kč (nové krátkodobé vklady ve výši 150 mil. Kč u JaT Banka, a. s., ve výši 150 mil. Kč u ČSOB, a. s., a ve výši 200 mil. Kč u KB, a. s.). | 6697496576.52 |
C. | Oproti stavu vlastního kapitálu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 7.119 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2018 k nárůstu vlastního kapitálu celkem o 228 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2018 vyčíslen ve výši 7.347 mil. Kč. Na změně stavu vlastního kapitálu se v 1. pololetí roku 2018 podílel pokles jmění účetní jednotky a upravujících položek (snížení o 1.032 mil. Kč), výsledek hospodaření za 1. pololetí roku 2018 (zisk ve výši 739 mil. Kč) a navýšení fondů účetní jednotky (nárůst o 520 mil. Kč). | 7346782672.37 |
C.I. | Jmění účetní jednotky a upravujících položek se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 1.537 mil. Kč) snížilo celkem o 1.032 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2018 je ve výši 505 mil. Kč. Rozdíl vznikl snížením SÚ 401 Jmění účetní jednotky o 980 mil. Kč (např. poskytnutím investičních transferů příspěvkovým organizacím kraje ve výši 415 mil. Kč) a snížením SÚ 403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku o 52 mil. Kč (např. předáním investiční dotace k technickému zhodnocení majetku k hospodaření příspěvkovým organizacím kraje ve výši 80 mil. Kč). | 504949793.35 |
C.II. | Kraj zřídil v minulých letech šest účelových fondů: Sociální fond, Zajišťovací fond, Fond návratných finančních zdrojů JESSICA, který nahradil od 1. 7. 2017 Regionální rozvojový fond, Fond životního prostředí Moravskoslezského kraje, Fond sociálních služeb a Fond pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje. Celkový stav fondů ke dni 30. 6. 2018 je ve výši 979 mil. Kč, což oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 459 mil. Kč) představuje navýšení fondů celkem o 520 mil. Kč, přičemž největší podíl z fondů kraje připadá na Fond pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje (ke dni 30. 6. 2018 ve výši 471 mil. Kč). Kraj v létech 2010 až 2017 účtoval o fondech výsledkovým způsobem, tj. prostřednictvím nákladových a výnosových účtů, v roce 2018 účtuje o fondech rozvahově, tj. prostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky. Hospodaření všech fondů se řídí schválenými statuty. | 979192951.55 |
C.III. | Výsledek hospodaření ke dni 30. 6. 2018 ve výši 5.863 mil. Kč (zisk) představuje hodnotu výsledku hospodaření běžného účetního období (dle Výkazu zisku a ztráty za měsíc leden až červen 2018 vyčíslen zisk ve výši 739 mil. Kč) a hodnotu výsledků hospodaření předcházejících účetních období (tj. součet výsledků hospodaření za období let 2010 až 2017, jenž tvoří zisk v celkové výši 5.123 mil. Kč, z toho zisk za rok 2010 ve výši 492 mil. Kč, zisk za rok 2011 ve výši 442 mil. Kč, zisk za rok 2012 ve výši 189 mil. Kč, zisk za rok 2013 ve výši 401 mil. Kč, zisk za rok 2014 ve výši 668 mil. Kč, zisk za rok 2015 ve výši 755 mil. Kč, zisk za rok 2016 ve výši 977 mil. Kč a zisk za rok 2017 ve výši 1.199 mil. Kč, který byl schválen dne 14. 6. 2018 usnesením zastupitelstva kraje číslo 8/837). Vyčíslený zisk ve výši 739 mil. Kč za 1. pololetí roku 2018 představuje rozdíl mezi výnosy celkem ve výši 3.512 mil. Kč a náklady celkem ve výši 2.773 mil. Kč; oproti 1. pololetí roku 2017 (vyčíslen zisk ve výši 267 mil. Kč) došlo ke snížení nákladů o 180 mil. Kč (zejména vlivem změny metodiky účtování transferů na dopravní obslužnost kraje) a zvýšení výnosů o 292 mil. Kč (zejména vyššími výnosy ze sdílených daní a poplatků), což znamená lepší výsledek hospodaření v 1. pololetí roku 2018 o 472 mil. Kč. | 5862639927.47 |
D. | Oproti stavu cizích zdrojů ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 5.047 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2018 k nárůstu cizích zdrojů celkem o 4.726 mil. Kč, a jejich stav je ke dni 30. 6. 2018 vyčíslen ve výši 9.773 mil. Kč. Na změně stavu cizích zdrojů se podílel nárůst dlouhodobých závazků (navýšení o 356 mil. Kč) a nárůst krátkodobých závazků (navýšení o 4.370 mil. Kč). | 9773515641.81 |
D.II. | Dlouhodobé závazky (se splatností delší než 1 rok) se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 3.693 mil. Kč) zvýšily o 356 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 je ve výši 4.049 mil. Kč. K navýšení dlouhodobých závazků došlo zejména nárůstem dlouhodobých úvěrů o 130 mil. Kč a dlouhodobých přijatých záloh na transfery o 235 mil. Kč (např. zejména přijetím transferu z MŽP na kotlíkové dotace ve výši 107 mil. Kč a přijetím neinvestičního transferu z MPSV na podporu služeb sociální prevence ve výši 100 mil. Kč). Žádné dlouhodobé závazky nejsou po lhůtě splatnosti. | 4049430802.95 |
D.II.1. | Na SÚ 451 Dlouhodobé úvěry kraj eviduje ke dni 30. 6. 2018 ve výši 2.155 mil. Kč dva dlouhodobé úvěry od EIB (I. a II.) v celkové výši 1.910 mil. Kč (oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 ve výši 1.920 mil. Kč nižší o 10 mil. Kč) a dlouhodobý úvěr od ČSOB, a. s., v celkové výši 245 mil. Kč (oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 ve výši 105 mil. Kč vyšší o 140 mil. Kč; byl poskytnut na předfinancování výdajů u projektů spolufinancovaných EU a event. vlastního podílu kraje u akcí zejména na rekonstrukce a modernizace silnic Moravskoslezského kraje a na modernizace vybavení zdravotnických zařízení kraje). Celková výše úvěrového zatížení se oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 2.025 mil. Kč) zvýšila o 130 mil. Kč. První úvěr od EIB byl poskytnut zejména na financování infrastruktury v Moravskoslezském kraji, splatnost zůstatku úvěru ve výši 100 mil. Kč je do 31. 12. 2018, a druhý úvěr od EIB byl poskytnut zejména na úhradu vlastního podílu u akcí spolufinancovaných z EU, splatnost dosud načerpaných tranší ve výši 1.810 mil. Kč je stanovena do 31. 12. 2025. | 2155320897.36 |
D.III. | Krátkodobé závazky se v 1. pololetí roku 2018 oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 (ve výši 1.354 mil. Kč) zvýšily o 4.370 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 je vyčíslen ve výši 5.724 mil. Kč. Především jde o nárůst závazků u SÚ 349 Závazky k vybraným místním vládním institucím o 1.281 mil. Kč (k navýšení došlo zejména zúčtováním předpisů závazků na poskytnutí transferů příspěvkovým organizacím kraje ve výši 1.280 mil. Kč, z toho např. odborem investičním a majetkovým ve výši 332 mil. Kč, odborem zdravotnictví ve výši 265 mil. Kč, odborem školství, mládeže a sportu do oblasti školství a sportu ve výši 296 mil. Kč, odborem dopravy a chytrého regionu na dopravní obslužnost kraje ve výši 276 mil. Kč a odborem kultury a památkové péče ve výši 102 mil. Kč, které budou ke dni 31. 12. 2018 vypořádány), nárůst závazků u SÚ 374 Krátkodobé přijaté zálohy na transfery o 1.829 mil. Kč, které budou ke dni 31. 12. 2018 vypořádány (k navýšení závazků došlo zejména přijetím neinvestiční dotace z MPSV ve výši 1.718 mil. Kč na sociální služby a na dopravní obslužnost z Ministerstva dopravy pro České dráhy ve výši 105 mil. Kč) a nárůst u SÚ 375 Krátkodobé zprostředkování transferů o 2.059 mil. Kč (zejména přijetím krátkodobého průtokového neinvestičního transferu z MŠMT na přímé výdaje ve výši 2.030 mil. Kč v červnu 2018); oproti tomu došlo ke snížení závazků u SÚ 389 Dohadné účty pasivní o 824 mil. Kč (ke snížení došlo zejména zúčtováním dohadů k neinvestičním transferům na dopravní obslužnost kraje ve výši 628 mil. Kč, zúčtováním dohadů k investičním transferům fyzickým osobám na kotlíkové dotace ve výši 49 mil. Kč a zúčtováním dohadu k dani z příjmů právnických osob Moravskoslezského kraje za rok 2017 ve výši 23 mil. Kč), u SÚ 345 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce o 29 mil. Kč (ke snížení závazků došlo zejména úhradou závazků na kotlíkové dotace fyzickým osobám ve výši 28 mil. Kč). | 5724084838.86 |
0.00 | Komentovány byly zejména položky rozvahy, u kterých došlo v 1. pololetí roku 2018 ke změně oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 v objemu přesahujícím 1% bilanční sumy, což je částka 171 mil. Kč. Aktiva (stálá a oběžná) netto a pasiva (vlastní kapitál a cizí zdroje) se oproti stavu ke dni 31. 12. 2017 ve výši 12.166 mil. Kč zvýšila o 4.954 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 představuje hodnotu ve výši 17.120 mil. Kč. Rozdíl u aktiv vznikl navýšením oběžných aktiv o 5.076 mil. Kč a poklesem stálých aktiv o 122 mil. Kč, rozdíl u pasiv vznikl nárůstem cizích zdrojů o 4.726 mil. Kč a navýšením vlastního kapitálu o 228 mil. Kč. | 0.00 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A. | Náklady celkem se za 1. pololetí roku 2018 oproti 1. pololetí roku 2017 (ve výši 2.953 mil. Kč) snížily o 180 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 vyčíslen ve výši 2.773 mil. Kč. Na snížení nákladů měly největší vliv nižší náklady na transfery (pokles o 349 mil. Kč) a vyšší náklady z činnosti (nárůst o 169 mil. Kč). U nákladů z činnosti došlo k nejvyššímu nárůstu u nákladů na prodaný dlouhodobý hmotný majetek (náklady vyšší o 29 mil. Kč) a na tvorbu a zúčtování opravných položek (vyšší celkem o 133 mil. Kč, a to především proúčtováním opravné položky k dlouhodobému finančnímu majetku při významném přechodném snížení hodnoty majetku a. s. Letiště Ostrava, majetková účast v osobách s rozhodujícím vlivem, ve výši 139 mil. Kč), a vyšší byly např. i mzdové náklady (o 18 mil. Kč) a náklady na ostatní služby (o 16 mil. Kč); oproti tomu byly nižší náklady na tvorbu fondů (o 24 mil. Kč) z důvodu změny účtování tvorby a čerpání fondů v roce 2018 (tvorba fondů je v roce 2018 účtována rozvahově, nikoliv výsledkově, jako byla účtována v létech 2010 až 2017, a to prostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky) a nižší náklady na jiné smluvní pokuty a penále (o 21 mil. Kč, zejména Rozhodnutím Ministerstva financí o zrušení dvou platebních výměrů za porušení rozpočtové kázně v celkové výši 21 mil. Kč). Nižší náklady na transfery byly vyčísleny zejména u neinvestičních transferů na dopravní obslužnost kraje (pokles o 627 mil. Kč z důvodu změny metodiky účtování těchto transferů, které jsou poskytovány prostřednictvím krátkodobých záloh s finančním vypořádáním); oproti tomu vzrostly náklady na provoz zřízeným příspěvkovým organizacím kraje (nárůst celkem o 72 mil. Kč, z toho např. vyšší transfery zejména pro PO v oblasti zdravotnictví poskytované odborem zdravotnictví o 32 mil. Kč, pro PO v oblasti dopravní obslužnosti kraje poskytované odborem dopravy a chytrého regionu o 35 mil. Kč a pro PO v oblasti kultury poskytované odborem kultury a památkové péče o 28 mil. Kč) a na investiční transfery na kotlíkové dotace fyzickým osobám v rámci 2. výzvy, která byla vyhlášená dne 29. 6. 2017 (ve výši 192 mil. Kč). | 2773018636.18 |
B. | Výnosy celkem se za 1. pololetí roku 2018 oproti 1. pololetí roku 2017 (ve výši 3.220 mil. Kč) zvýšily o 292 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2018 vyčíslen ve výši 3.512 mil. Kč. Na zvýšení výnosů měly největší vliv vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků (nárůst celkem o 250 mil. Kč), vyšší byly také finanční výnosy (nárůst o 16 mil. Kč) a výnosy z transferů (nárůst o 28 mil. Kč), oproti tomu byly nižší výnosy z činnosti (pokles celkem o 2 mil. Kč; na SÚ 648 Čerpání fondů nebude od roku 2018 již účtováno z důvodu změny metodiky účtování tvorby a čerpání fondů, čerpání fondů je v roce 2018 účtováno rozvahově nikoliv výsledkově, jako v létech 2010 až 2017, a to prostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky - v 1. pololetí 2017 čerpání fondů ve výši 5 mil. Kč). Vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků v 1. pololetí roku 2018 dosaženy u všech druhů daní: u výnosů ze sdílené daně z příjmů fyzických osob (nárůst o 108 mil. Kč), u výnosů ze sdílené daně z příjmů právnických osob (nárůst o 24 mil. Kč), u výnosů ze sdílené daně z přidané hodnoty (nárůst o 115 mil. Kč) a u výnosů z ostatních sdílených daní a poplatků (nárůst o 3 mil. Kč). Na výrazném nárůstu inkasa sdílených daní se v 1. pololetí roku 2018 pozitivně odráží pokračující růst české ekonomiky a opatření zavedená Ministerstvem financí (EET a kontrolní hlášení). Na celkovém zvýšení výnosů se podílely především výnosy ze sdílených daní a poplatků (celkový nárůst o 250 mil. Kč). | 3512374710.83 |
C. | Výsledkem hospodaření za 1. pololetí roku 2018 je zisk ve výši 739 mil. Kč: jedná se o rozdíl mezi celkovými výnosy ve výši 3.512 mil. Kč a celkovými náklady ve výši 2.773 mil. Kč; oproti výsledku hospodaření 1. pololetí roku 2017, v němž byl vyčíslen zisk ve výši 267 mil. Kč, došlo ke zlepšení výsledku hospodaření o 472 mil. Kč, na němž se podílí pozitivně nižší náklady (pokles o 180 mil. Kč) a vyšší výnosy (nárůst o 292 mil. Kč). Hlavní vliv na lepší výsledek hospodaření 1. pololetí roku 2018 měly především nižší náklady na transfery, které jsou v porovnání s 1. pololetím roku 2017 nižší celkem o 349 mil. Kč (vlivem změny metodiky účtování transferů na dopravní obslužnost kraje), a vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků, které jsou v porovnání s 1. pololetím roku 2017 vyšší celkem o 250 mil. Kč. | 739356074.65 |