A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka vychází z předpokladu, že bude nepřetržitě pokračovat ve své činnosti. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Změna od 1.1.2018 Účetní jednotka provedla mezi účetními obdobími 2017 a 2018 změny v uspořádání, označování a obsahovém vymezení položek účetní závěrky vyplývající z vyhlášek č. 273/2017 Sb. a č. 397/2017 Sb. Změny se týkají zejména rozvahy a přílohy účetní závěrky. Účet 311 - Odběratelé Krátkodobé pohledávky ze soukromoprávních vztahů mezi odběrateli a dodavateli, včetně pohledávek ze smluvních pokut se nově vykazují v položce B.II.1.- Odběratelé (účet 311). Tímto legislativním vývojem byl překonán odborný názor NKÚ z kontroly účetní závěrky MV k 31. 12. 2014 č. 15/32, na jehož základě účetní jednotka do 31. 12. 2017 vykazovala veškeré pokuty a sankce (i ze soukromoprávních vztahů) v položce B.II.5 - Jiné pohledávky z hlavní činnosti (účet 315). V položce B.II.5 - Jiné pohledávky z hlavní činnosti (účet 315) jsou nově v rámci pokut a sankcí vykazovány jen takové, které svým obsahovým vymezením nepatří do položky B.II.1. Odběratelé (účet 311). Změna způsobu vykazování pohledávek za dodavateli se vedle soukromoprávních pokut a sankcí týká i dobropisů po úhradě (dosud vykazovány jako snížení závazku na účtu 321 a případný záporný zůstatek k rozvahovému dni vykazován jako ostatní krátkodobé pohledávky - účet 377) a pohledávek z titulu reklamací a krátkodobých jistot poskytnutých dodavatelům (oboje dosud vykazovány jako ostatní krátkodobé pohledávky - účet 377). Dobropisy před úhradou jsou nadále vykazovány jako snížení dosud neuhrazeného závazku (dluhu), neboť jeho výše byla chybná (příliš vysoká). Popsané změny způsobu vykazování byly provedeny k 1. 1. 2018. Účet 314 - Krátkodobé poskytnuté zálohy V položce B.II.4 - Krátkodobé poskytnuté zálohy vykazuje účetní jednotka i přeplatek zálohy, o který byla spotřeba nižší, než poskytnutá záloha a účetní jednotka očekává jeho vrácení od dodavatele. Správnost tohoto postupu byla písemně ověřena Ministerstvem vnitra na Ministerstvu financí prostřednictvím systému Service Desk, který slouží k poskytování metodické podpory při realizaci reformy účetnictví státu (požadavek č. 218773). V odpovědi MF uvádí: V souladu s otázkou a odpovědí č. 19/2018 zveřejněnou na webu Ministerstva financí v sekci Otázky a odpovědi - Vyhláška č. 410/2009 Sb. může vybraná účetní jednotka v případě zúčtování krátkodobé poskytnuté zálohy přeúčtovat vzniklý přeplatek na syntetický účet 311 - Odběratelé. Vámi uvedený postup není v rozporu s právními předpisy v oblasti účetnictví ani s Českými účetními standardy a je tedy též možný. Účet 321 - Dodavatelé Krátkodobé závazky za odběrateli ze soukromoprávních vztahů se od 1.1.2018 vykazují v položce D.III.5. - Dodavatelé (účet 321). ZMĚNY S DOPADEM DO PŘÍLOHY Části K až N přílohy Od účetního období roku 2018 již příloha účetní závěrky neobsahuje části K až N. Část N týkající se mzdových nákladů byla Ministerstvem financí zrušena vyhláškou č. 397/2017 Sb. na základě posouzení efektivnosti sestavování a předávání této tabulky a nízké využitelnosti předaných informací. Ostatní části nebyly zrušeny, ale vyhláškami č. 272/2017 Sb. a 273/2017 Sb. se přesouvají z režimu účetního výkaznictví do samostatného právního předpisu v návaznosti na nový zákon č. 25/2017 Sb. o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí. Mění se rozsah i periodicita sestavení a přdávání výkazů. Podrozvahové účty Vyhláškou č. 397/2017 došlo ke změně pravidel pro oceňování podmíněných aktiv a pasiv (§ 72 vyhlášky č. 410/2009 Sb.). Ruší se tato pravidla: 1) Výše ocenění se stanoví v úhrnu za 3 následující účetní období. 2) V případě, že je stanovena konkrétní výše podmíněných aktiv nebo podmíněných pasiv, například na základě pojistné smlouvy, stanoví se výše ocenění podle této smlouvy. Přechodné ustanovení vyhlášky č. 397/2017 Sb. umožňovalo použít nová pravidla již v účetní závěrce sestavované k 31. prosinci 2017, ale účetní jednotka této možnosti nevyužila a změny provedla až s platností od 1. 1. 2018. Vzhledem k tomu, že účetní legislativa nadále neobsahuje jednoznačná pravidla pro oceňování, musela účetní jednotka problematiku upravit vnitřním předpisem. Pravidlo pro oceňování podmíněných aktiv a pasiv vyplývajících ze smluv od 1.1.2018 v účetní jednotce MV zní a) v případě smlouvy na dobu určitou výše ocenění odpovídá součtu za budoucí očekávaná plnění, která ještě nebyla k rozvahovému dni uskutečněna, b) v případě smlouvy na dobu neurčitou výše ocenění odpovídá součtu za budoucí očekávaná plnění v úhrnu za tři následující období po rozvahovém dni. Další změny: Rezervní fond Pro rok 2018 byla stanoviskem Ministerstva financí vyjasněna obsahová náplň řádku B.III.5. - Výdaje na reprodukci majetku ve stati F přílohy účetní závěrky OSS a změněn výklad k obsahové náplni položky B.III.7. - Ostatní čerpání (kam dosud patřilo zapojení celého Fondu zábrany škod bez ohledu na účel). Výklad má k dispozici Ministerstvo vnitra prostřednictvím systému Service Desk a po linii metodické podpory jej poskytlo celé kapitole 314 k jednotnému nastavení výkaznictví. - Od 1. 1. 2018 účetní jednotka v řádcích B.III.1. až B.III.4. stati F vykazuje čerpání darů a prostředků ze zahraničí pouze na PROVOZ (bez reprodukce majetku). - Veškeré čerpání na reprodukci majetku (dle § 50 zákona č. 218/2000 Sb.), včetně zapojení darů, prostředků ze zahraničí nebo Fondu zábrany škod je od 1. 1. 2018 vykazováno v řádku B.III.5. Do 31. 12. 2017 bylo čerpání rezervního fondu OSS vykazováno podle povahy prostředků - např. zapojení účelového daru na nákup auta za 2 mil. Kč bylo vykázáno v řádku B.III.2. - Peněžní dary účelové. Zapojení Fondu zábrany škod bylo v souladu se stanoviskem MF č. 155144 celé v řádku B.III.7. - Ostatní čerpání. MF pro rok 2018 své stanovisko změnilo. Aktuální komunikace probíhala systémem ServiceDesk pod číslem požadavku 191133. Ošatné - účet 527 Účetní jednotka změnila od 1. 1. 2018 z důvodů zpřesnění věrného zobrazení a zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky dle § 7 odst. 4 zákona o účetnictví způsob vykazování ošatného (vypláceného v penězích). Jelikož tento náklad vychází z právního předpisu, je vhodnější vykazovat jej v položce A.I.16 - Zákonné sociální náklady (účet 527), než v rámci položky A.I.17 - Jiné sociální náklady (účet 528) jako tomu bylo do 31. 12. 2017. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
Informace jsou v účetní závěrce uvedeny v Kč na dvě desetinná místa. Minulé období je Netto. Účetní jednotka vede účetnictví v plném rozsahu a používá metody stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Českými účetními standardy (č. 701-710). Metoda oceňování Nakoupený majetek a zásoby je oceňován pořizovacími cenami stanovenými v souladu s vyhláškou č. 410/2009 Sb. Účetní jednotka nevyužila možnosti snížení dolní hranice ocenění drobného dlouhodobého majetku (DDM), užívá standardní cenové hranice stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb. (§13 odst. 6 a §14 odst. 6 - tj. 3 resp. 7 tis. Kč). Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) účetní jednotka přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. Majetek vytvořený vlastní činností je oceňován vlastními náklady. Od okamžiku uvedení dlouhodobého nehmotného majetku nebo dlouhodobého hmotného majetku do užívání účetní jednotka neúčtuje o změně výše ocenění tohoto majetku, nestanoví-li zákon, vyhláška nebo Český účetní standard jinak. Metoda oceňování souboru majetku: Soubory hmotných movitých věcí vykazuje účetní jednotka v ocenění pořizovacími cenami (a vede k nim operativní evidenci s uvedením hlavní věci). V případě změny v rozsahu souboru (přidání věci, vyřazení věci (aniž by tím došlo k ukončení užívání souboru) upravuje účetní jednotka ocenění souboru o pořizovací cenu předmětné věci. Výjimkou z tohoto pravidla jsou opravy poškozeného souboru prováděné výměnným způsobem, kdy se měněná věc považuje z hlediska celého souboru za náhradní díl a výše ocenění se tudíž nemění. Účetní jednotka nevykazuje soubor majetku tvořený kulturními památkami nebo předměty kulturní hodnoty, u něhož by známa pořizovací cena ani jedné z věcí tvořících soubor majetku, a který by tudíž byl oceněn ve výši 1,- Kč. Majetek účtové třídy 0 určený k prodeji (včetně DDM) je průběžně přeceňován na reálnou hodnotu. Majetek je považován za určený k prodeji okamžikem, kdy je nepotřebný pro stát a bylo zahájeno zjišťování zájemců o koupi podle vyhlášky č. 62/2001 Sb. o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu. Za reálnou hodnotu se v souladu s metodickým pokynem zřizovatele považuje cena v místě a čase obvyklá, u nemovitého majetku cena stanovená aktuálním znaleckým posudkem (a to cena administrativní, pokud je vyšší než cena v místě a čase obvyklá). Disponibilní majetek (vyjma drobného dlouhodobého) je znovu přeceňován v případě, že dojde k významné změně jeho hodnoty nebo v případě vyhotovení nového znaleckého posudku. Metodické doporučení zřizovatele k určení okamžiku, kdy se majetek stává určeným k prodeji (a tedy podléhá povinnosti přecenění na reálnou hodnotu) trvá od roku 2013. Do 31. prosince 2012 účetní jednotka přeceňovala majetek v souladu s pokynem zřizovatele již k okamžiku, kdy se stal nepotřebným pro stát. V rámci možnosti volby složeného či nesloženého účetního zápisu podle bodu 3.4.10. ČÚS 709 účetní jednotka zvolila způsob nesloženého zápisu. Volba je dána také možnostmi používaného informačního systému. Prvním krokem je zrušení oprávek souvztažným zápisem proti příslušnému účtu třídy 0 a druhým krokem je přecenění z takto získané zůstatkové ceny na reálnou hodnotu účetním zápisem na účtu účtové třídy 0 proti účtu 407. Je zajištěno shodné výsledné zobrazení v účetní závěrce jako při použití nesloženého zápisu. Liší se pouze obraty na účtech. Po přecenění následuje přeúčtování na účet majetku určeného k prodeji (035 resp. 036). Zásoby určené k prodeji se na reálnou hodnotu v souladu s § 27 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, nepřeceňují. Účtování o zásobách Pro účtování o zásobách účetní jednotka používá způsob A. Vnitřním pokynem jsou stanoveny druhy zásob účtované do přímé spotřeby bez zaúčtování na sklad. Pro oceňování úbytků zásob ze skladu užívá účetní jednotka vážený aritmetický průměr, který je počítán při každém úbytku zásob. Stejné pravidlo platí i pro oceňování úbytku zásob nabytých za účelem bezúplatného předání z účtu 139 podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb. Výjimkou z pravidla oceňování váženým aritmetickým průměrem jsou věci pořízené z FKSP a věci vedené pod unikátním výrobním číslem (oceňují se pořizovací cenou). Pro zásoby potravin v provozu závodního stravování užívá účetní jednotka i způsob B. Účetní jednotka má vypracován vnitřní předpis stanovující normu přirozených úbytků. Nemovité a movité věci nabyté za účelem bezúplatného předání subjektu, který není vybranou účetní jednotkou, se bez ohledu na výši ocenění považují za zásoby a vykazují se v souladu s právním předpisem. Toto pravidlo platí i pro předměty určené pro humanitární pomoc. O způsobu zaúčtování rozhoduje budoucí účel použití a povaha příjemce, nikoli věcná povaha věci. Pokud bezúplatně nabytá zásoba není spotřebována nebo nedochází k jejímu jinému úbytku v účetním období, ve kterém byla nabyta, účtuje se o časovém rozlišení výnosů. Přitom se aplikuje princip významnosti (50 000,- Kč). Při účetním rozpouštění výnosů příštích období do výnosů běžného období se výnosy oceňují ve výši nákladů (pokud je náklad oceněn váženým aritmetickým průměrem, ocení se související výnos stejnou částkou). Metoda časového rozlišení nákladů a výnosů Účetní jednotka používá metodu časového rozlišení nákladů a výnosů (včetně tvorby dohadných položek). Obdobím se pro potřeby časového rozlišení rozumí kalendářní rok, a to i u transferů. Mezi měsíci nebo čtvrtletími téhož období účetní jednotka časově nerozlišuje. Při časovém rozlišení je aplikován princip významnosti. Hranice významnosti byla stanovena na částku 50 000,-Kč. Do této částky se časově nerozlišuje (kromě záloh na transfery). Výjimkou z výše uvedeného pravidla je vykázání transferů mezi Ministerstvem vnitra a zřízenými příspěvkovými organizacemi. Příspěvek na provoz, který má charakter zálohového transferu určeného k vypořádání, je časově rozlišován měsíčně. MV jako zřizovatel podle podkladů příspěvkové organizace průběžně navyšuje dohadný účet pasivní (389) souvztažně s účtem 571. Příspěvková organizace ve stejné výši průběžně navyšuje dohadný účet aktivní (388) souvztažně s účtem 671. K vypořádání dojde v termínu stanoveném právním předpisem. Metoda opravných položek Opravné položky k pohledávkám jsou tvořeny i snižovány průběžně v návaznosti na délku prodlení podle § 65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb. Snížení opravných položek vytvořených v rámci prvního použití metody prostřednictvím účtu 406 je v souladu s doporučením Ministerstva financí účtováno prostřednictvím příslušného účtu nákladů - 556. Účetní jednotka (zpravidla při inventarizaci) posuzuje i potřebu tvorby opravné položky k majetku (včetně zásob), například z titulu věcných břemen. Tato potřeba nebyla zjištěna. Metoda kurzových rozdílů Účetní jednotka aplikuje metodu kurzových rozdílů - průběžně je účtováno o kurzových rozdílech k okamžiku uskutečnění účetního případu. Přecenění položek uvedených v § 4 odst. 12 zákona o účetnictví kursem vyhlášeným ČNB se v mezitímní účetní závěrce neprovádí, jen k rozvahovému dni. Kurzové rozdíly jsou účtovány prostřednictvím příslušných účtů nákladů a výnosů 563 a 663. Za období od 1. ledna 2018 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka, byly zaúčtovány realizované kurzové ztráty ve výši 679 936,59 Kč. Účetní jednotka od roku 2016 používá pevný kurz. Metoda rezerv Účetní jednotka používá metodu tvorby rezerv, v souladu s vnitřním pokynem, který vydala v návaznosti na ČUS 705 v roce 2016, ale dosud nebyly u žádného účetního případu splněny potřebné podmínky pro tvorbu rezervy (žádná rezerva není vytvořena). Za tituly pro tvorbu rezerv účetní jednotka stanovila rizika plynoucí z prováděných neuzavřených kontrol a rizika z potenciálně prohraných soudních sporů. Metoda odpisování Účetní jednotka odepisuje majetek rovnoměrným způsobem v souladu s Českým účetním standardem č. 708. Účetní jednotka neodpisuje pozemky, kulturní předměty a další majetek uvedený v § 66 odst. 7 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně majetku určeného k prodeji. Drobný dlouhodobý majetek (DDM) Celá pořizovací cena DDM nakoupeného (nebo vlastními silami vytvořeného) je při pořízení účtována do nákladů (558) a na příslušný účet oprávek (088 resp. 078). Za majetek vytvořený vlastní činností se v souladu s metodickým výkladem Ministerstva financí považuje i DDM získaný rozebráním většího majetkového celku vedeného na účtu 022. Do nákladů (558) je účtováno také bezúplatné nabytí DDM od subjektů, které nejsou vybranými účetními jednotkami, a to výsledkově proti účtu 649, v souladu s bodem 5.3.3. ČÚS 710. Za období od 1. ledna 2018 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka účetní případy nabytí DDM nastaly v celkové výši 220 015,02 Kč. Za významné informace z hlediska vykazování na podrozvahových účtech MV považuje: - vybraný majetek pod hranici ocenění DDM (prostřednictvím centrálního číselníku majetku), - všechny pohledávky, u nichž bylo upuštěno od vymáhání, podle vnitřního pokynu k významnosti, - skutečnosti, u nichž tak stanoví příslušný Český účetní standard nebo právní předpis, například informace o transferu, který se zcela nebo zčásti týká prostředků ze zahraničí - podmíněné pohledávky/závazky ze soudních sporů s žalobním požadavkem 1 mil. Kč a více, lze-li se důvodně domnívat, že by k plnění opravdu mohlo dojít, a zároveň pokud byly splněny podmínky pro tvorbu rezervy dle vnitřního pokynu k rezervám, - podmíněné závazky z platných smluv o poskytnutí podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. s ročním závazkem 1 mil. Kč a více - do doby, než vznikne závazek, - dlouhodobé podmíněné pohledávky/závazky z nájemného, - podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji nemovitého majetku, které podléhají schválení Ministerstvem financí, - podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku, u nichž je mezi platností a účinností smlouvy doba delší než 3 měsíce, - podmíněné pohledávky/závazky ze smluv o smlouvě budoucí týkající se prodeje nebo pořízení dlouhodobého majetku, - podmíněné pohledávky ze smluv o poskytnutí tuzemských darů nebo grantů, pokud mezi platností a účinností smlouvy, na jejímž základě bude přijat dar (nebo grant), je doba delší než 3 měsíce, - informace o ocenění dlouhodobého majetku, který byl účetní jednotce odcizen a nebylo promlčeno právo na náhradu škody (podmíněné aktivum), - informace o přísně zúčtovatelném tiskopisu (příkazový blok), - podmíněné závazky z užívání nemovitého majetku vypůjčeného od jiné účetní jednotky kapitoly 314 na delší dobu než do konce daného roku (ve výši ocenění majetku nebo jeho poměrné části v účetnictví půjčitele, není-li ve smlouvě / zápisu stanoveno jinak), - podmíněné závazky z užívání dlouhodobého majetku (tj. majetku svým charakterem odpovídajícího účtové třídě 0) vypůjčeného od externích subjektů na dobu delší než jeden rok - oceněné dle smlouvy, resp. sdělení majitele resp. dle odborného odhadu. - v návaznosti na vnitřní pokyn k rezervám riziko odvodu z probíhajících neuzavřených kontrol, které svou výší převyšují částku 50 000,- Kč, a zároveň splňujedalší podmínky pro kvalifikaci na příslušném podrozvahovém účtu dle vnitřního pokynu k rezervám, - dlouhodobé podmíněné závazky z titulu služeb, pokud roční smluvní závazek přesahuje hodnotu 100 mil. Kč včetně DPH. K části F - FKSP: Účetní jednotka poskytla půjčky z FKSP. Celková výši dosud nesplacených půjček na bytové účely činí 11 299 840,43 Kč a sociálních půjček činí 17 500,- Kč . Vzhledem k tomu, že v souladu s ČÚS 704 Fondy účetní jednotky poskytnutí návratné půjčky neovlivňuje stav fondu (účet 412), není tato informace uvedena ve stati A.III. části F přílohy účetní závěrky. K části H. - Stavební pozemky Účetní jednotka v řádku H.1. Stavební pozemky nevykazuje žádný údaj, vzhledem k obsahové nejasnosti této položky. |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 646259931.33 | 684794621.79 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 163176379.75 | 196104340.97 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 373331648.45 | 379139724.69 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 109714924.05 | 109511651.05 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 36979.08 | 38905.08 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 118617927.08 | 61838981.68 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 77768597.63 | 55989652.23 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 5849329.45 | 5849329.45 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 35000000.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 31272105.61 | 27585655.61 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 24671901.61 | 20985451.61 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 517487.00 | 517487.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 6082717.00 | 6082717.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 114221149.24 | 113583957.24 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 151273.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 1270719.24 | 482254.24 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 112950430.00 | 112950430.00 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 1904111135.22 | 1693701835.70 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 131328786.75 | 203691134.42 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 91607900.00 | 91607900.00 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 1007556.81 | 1007556.81 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 1680166891.66 | 1397395244.47 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 1310492044.82 | 1287864968.73 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 942523747.29 | 930476090.49 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 880.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 367967417.53 | 357388878.24 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 10522068751.43 | 7616407416.54 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 5492346.82 | 5492346.82 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 6197150621.01 | 3456839240.12 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 103396297.60 | 103396297.60 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 4216029486.00 | 4050679532.00 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 4018704.96 | 47939212.02 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 4018704.96 | 3847212.02 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 44092000.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | -12444393626.13 | -9157802610.17 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A.I.1. | V této položce jsou vykázány nehmotné výsledky z oblasti bezpečnostního výzkumu a vývoje, například certifikované metodiky. Oproti stavu v účetní závěrce sestavené k 31.12. 2017 došlo v této položce k nárůstu o 122 987 292,- Kč a to o 118 755 622,- Kč v důsledku bezúplatného převodu výsledků bezpečnostního výzkumu a vývoje od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. do majetku Ministerstva vnitra a o 4 231 670,- Kč v důsledku zařazení vybudované první etapy dohledového centra. | 188430758.30 |
A.I.2. | V této položce je vykázán software s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně přesahující 60 tis. Kč, zejména se jedná o serverové systémy - databázový, dohledový, monitorovací, zálohovací a archivační, bezpečnostní a virtualizační software. Dále například Czech Point, Informační systém základních registrů (a související systémy), Agendový informační systém AIS, celorezortní ekonomický informační systém SAP ERP, systém elektronické spisové služby, systém eGON. V prvním pololetí došlo ke zvýšení o 275 593 981,39 Kč. Většina majetku byla pořízena koupí kromě částky 1 295 685,14 Kč, kterou činil bezúplatný převod majetku v servisní péči Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) na Ministerstvo vnitra a dále pak bezúplatných převodů výsledků bezpečnostního výzkumu a vývoje od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. do majetku Ministerstva vnitra , konkrétně od České zemědělské univerzity v Praze ve výši 4 120 000,- Kč, Českého vysokého učení technického (4 532 826,- Kč), Telematixu s. r. o. (3 650 000,- Kč), NATTa Systému s.r.o. (700 000,- Kč), Ústavu geoniky AV ČR, v.v.i. (514 000,- Kč) a Vysoké školy chemicko-technologické (2 000 000,- Kč). | 4444898795.91 |
A.I.3. | V prvním pololetí došlo v této položce k nárůstu o 7 060 000,- Kč v důsledku bezúplatného převodu ocenitelných práv jakožto výsledků bezpečnostního výzkumu a vývoje od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. do majetku Ministerstva. Jedná se zejména o práva k zařízení pro otevírání a zpracování kovových nádob, zařízení pro testování ochranných dýchacích prostředků či sondy CCBM. | 17160075.00 |
A.I.5. | V této položce je vykazován software, jehož doba použitelnosti je delší než jeden rok a ocenění je v částce 7 tis. Kč a vyšší a nepřevyšuje částku 60 tis. Kč. Od začátku roku došlo k snížení o 53 054 504,10 Kč většinou se jednalo o vyřazení zastaralého softwaru. | 707025752.02 |
A.I.6. | Jako ostatní dlouhodobý nehmotný majetek vykazuje Ministerstvo vnitra v souladu s § 11 odst. 6 písm. b) vyhlášky č. 410/2009 Sb. - ve výši 350 900,00 provedené technické zhodnocení zaměstnaneckého díla (softwaru), které samo není vedeno v rámci účtové třídy 0, protože nesplňuje všechny podmínky dané v § 11 vyhlášky č. 410/2009 Sb.; - ve výši 3 768 400,00 Kč návody, specializované mapy (jiné než v položce A.I.3.) a samostatné studie s dobou použitelnosti delší než 1 rok. | 170394662.61 |
A.I.7. | Ministerstvo vnitra v prvním pololetí pořídilo budoucí nehmotný majetek za 120 416 804,70 a zařadilo ve výši 334 125 587,90 Kč. Nejvýznamnější položky byly za nákup od firmy ABTON a.s (anonymizace smluv), MERIT GROUP a.s. za nákup licencí, NAKIT za informační systém Portál občana a Hewlett Packard za zajištění prostředí pro aplikaci dat. | 146195470.49 |
A.I.8. | V prvním pololetí roku 2018 nebyly poskytnuty dodavatelům žádné zálohy na dlouhodobý nehmotný majetek. | 0.00 |
A.I.9. | K prodeji není určen žádný dlouhodobý nehmotný majetek. | 0.00 |
A.II.2. | V této položce účetní jednotka vykazuje originály obrazů, gobelínů, tapisérií a movitých plastik. | 1220147.40 |
A.II.3. | Generální ředitelství HZS ČR a Policejní prezidium (k 30.6.2018) v této položce vykazují svá sídla a další stavby v České republice (sklady, garáže, parkoviště, trenažéry, polygon, inženýrské sítě, požární nádrže, myčky vozidel, zpevněné výcvikové plochy, ohňový dům, administrativní budovy, kotce pro psy aj.) v celkové brutto hodnotě 5 007 831 652,10 Kč. Samotné Ministerstvo vnitra zde nevykazuje budovy, v nichž sídlí (např. objekt na Letné) - tyto stavby jsou v technické péči a příslušnosti hospodaření státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (to se netýká budov Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia). Samotné MV (bez Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia) vykazuje v této položce zejména rozvody, kanalizace, přípojky, parkoviště a obdobné stavby ve třech sídlištích v Praze a budovy ve zvláštním režimu v celkové brutto hodnotě 564 048 985,13 Kč. V prvním pololetí došlo k nárůstu této položky o 92 152 158,25 Kč. Nejvyšší podíl na tomto nárůstu má dokončení a zařazení do užívání několika objektů Policejního prezidia (např.: Zbiroh, Zbraslav, Obilní trh, Veleslavín, Kněžmost) v celkové výši : 83 510 734,28 Kč. | 5571880637.23 |
A.II.4. | Položka Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí obsahuje majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně nad 40 tis. Kč,obsahuje převážně automobilní techniku (včetně speciální hasičské techniky, CAS, požárních žebříků, tahačů a autobusů), výpočetní techniku (osobní počítače, servery, notebooky, routery, switche, firewally, disková pole, skenery včetně speciálních, tiskárny včetně multifunkčních, rackové skříně, UPS apod.), výzbrojní techniku, zdravotnický a veterinární majetek, nábytek, laboratorní přístroje, ochranné obleky a fototechniku. Oproti stavu v účetní závěrce sestavené k 31. 12. 2017 došlo v této položce k nárůstu o 597 767 189,- Kč. Největší objem nárůstu je v postupném zařazování nakoupeného majetku do užívání. Dále je bezúplatně předáván majetek v rámci rezortu. | 18854887997.65 |
A.II.6. | V položce Drobný dlouhodobý hmotný majetek je vykazován majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v ocenění od 3 do 40 tis. Kč, zejména výpočetní technika a nábytek. Samotné Ministerstvo vnitra zde nábytek nevykazuje - tyto věci jsou v technické péči a příslušnosti hospodaření státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (to se netýká Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia). Dále je zde v souladu s § 14 odst. 7 písm. d) vyhlášky č. 410/2009 Sb. vykázáno věcné břemeno vůči Slévárně HEUNISCH Brno, s.r.o. ve prospěch Generálního ředitelství HZS ČR za 12 100,- Kč. Oproti stavu v účetní závěrce sestavené k 31. 12. 2017 došlo v této položce k snížení o 77 819 693,73 Kč. | 2498938916.81 |
A.II.8. | Účet 042 Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek. V této položce je vykázán nedokončený dlouhodobý hmotný majetek v ocenění nad 40 tis. Kč, z toho 247 795 798,80 Kč tvoří nemovitý majetek (movitý tvoří 337 664 128,71 Kč). Zařazením majetku do užívání a bezúplatným převodem v rámci rezortu se jeho hodnota snížila o 902 884 216,96 Kč. Nákupy nového byly v hodnotě 801 104 011,72, proto se jeho hodnota se za první pololetí v absolutní hodnotě snížila o 99 780 205,24 Kč. | 585459927.51 |
A.II.9. | V průběhu prvního pololetí roku 2018 nebyly poskytnuty dodavatelům na dlouhodobý hmotný majetek movitý žádné zálohy. | 0.00 |
A.II.10. | K 30.6.2018 jsou na účtu 036 určeny k prodeji věci nemovité (stavby a pozemky) ve výši 24 462 520,00 Kč. | 24462520.00 |
C.II.4. | Fond zábrany škod byl zřízen s účinností od 1. 1. 2014 zákonem č.160/2013 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Za první pololetí roku 2018 byla přijata z fondu zábran škody do rezervního fondu částka ve výši 188 420 749,60 Kč a na provozní účely použity prostředky ve výši 90 754 678,60 Kč a na reprodukci majetku částka ve výši 54 350 806,- Kč (z loňských příjmů FZŠ bylo převedeno do letošního roku celkem 101 622 127,85 Kč). | 333719914.08 |
D.III.19. | V řešení na účtu 347 - závazky k vybraným ústředním vládním institucím je započtení závazků vůči Generálnímu finančnímu ředitelství ve výši 1 9063 129,- Kč. | 0.00 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A.I.1. | V položce A.I.1. 501 - Spotřeba materiálu vykazuje Ministerstvo vnitra také náklady na materiální zabezpečení všech příslušníků Policie ČR výstrojními náležitostmi. Policie ČR se v této oblasti chová jako jediný ozbrojený sbor napříč strukturou účetních jednotek. Ministerstvo vnitra plní funkci zřizovatele vůči organizačním složkám státu - krajským ředitelstvím Policie ČR. Výstrojní náležitosti příslušníků policie zajišťuje centrálně prostřednictvím Policejního prezidia (tzv. oděvní výdejny). U tohoto materiálu se neprovádí změna příslušnosti hospodaření podle zákona č. 219/2000 Sb. Celková spotřeba materiálu vzrostla oproti stejnému období minulého roku o více než 33 % (71 mil. Kč). Na tomto nárůstu se nejvíce podílely náklady na materiál výstrojního charakteru pro příslušníky PČR a v menší míře také HZS (o více než 59 mil. Kč # nárůst je způsoben zejména vyšším počtem zahraničích misí), dále spotřeba PHM (o více než 6 mil. Kč) a spotřební materiál pro výpočetní a leteckou techniku (o 5 mil. resp. 4 mil. Kč). MV v této položce vykazuje také úbytek zásob, který není mankem ani škodou, ale provádí se z důvodu lhůty trvanlivosti (tyto účetní případy nastávají u Generálního ředitelství HZS ČR a u Policejního prezidia ČR u specifických druhů zásob, které tyto složky IZS drží a obměňují). Za vykazované období činily tyto náklady jen 51 Kč (velká obměna se prováděla v roce 2014). | 286108000.18 |
A.I.2. | V položce A.I.2. 502 - Spotřeba energie vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na elektrickou energii, teplo a plyn v objektech Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia ČR. U samotného ministerstva je účet 502 roven nule, neboť MV má technickou péči o nemovitosti, v nichž sídlí (např. Letná, Centrotex), zajištěnu prostřednictvím zřízené státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (budovy jsou v příslušnosti hospodaření této organizace). Oproti stejnému období minulého roku celkové náklady vzrostly o 7,8 % (na elektrické energii a plynu došlo k úsporám za cca 5 mil. Kč, ale náklady na teplo vzrostly o 10 mil.). | 69320609.75 |
A.I.3. | V položce A.I.3. 503 - Spotřeba jiných neskladovatelných dodávek vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na vodu (vodné a stočné) v objektech Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia ČR. U samotného ministerstva je účet 503 roven nule, neboť MV má technickou péči o nemovitosti, v nichž sídlí (např. Letná, Centrotex), zajištěnu prostřednictvím zřízené státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (budovy jsou v příslušnosti hospodaření této organizace). | 8043584.31 |
A.I.4. | V položce A.I.4. 504 - Prodané zboží vykazuje Ministerstvo vnitra doplňkový prodej potravin v kantýnách a drobný prodej ve školicích zařízeních. Ve sledovaném období je zde mimořádně vykázán ještě náklad z prodeje knih na výstavě k výročí republiky konané na Pražském Hradě. | 202716.00 |
A.I.6. | V položce A.I.6. 507 - Aktivace oběžného majetku jsou ve výši vlastních nákladů vykázány příchovky a přírůstky služebních zvířat (144.000,- Kč) a materiál získaný rozebráním z vyřazovaného dlouhodobého majetku. | -434847.99 |
A.I.8. | V položce A.I.8. 511 - Opravy a udržování jsou vykázány náklady na opravy a udržování staveb a dalšího majetku ve smyslu § 55 odst. 2 vyhlášky č. 410/2009 Sb. Na celkových nákladech ve výši 53.383.113,54 Kč se nejvíce podílejí opravy a údržba nemovitostí (více než 19 mil. Kč) a opravy letecké techniky (více než 12 mil. Kč). Celkové náklady jsou meziročně stabilní, došlo k nárůstu o 1 %. | 53383113.54 |
A.I.9. | Náklady vykázané v položce A.I.9. - Cestovné oproti stejnému období loňského roku stouply o 9,1 %, což bylo způsobeno především nárůstem náhrad při zahraničních cestách. Jednalo se zejména o vysílání policistů v souvislosti s pokračující migrační krizí (ochrana hranic v Makedonii a Srbsku; společné operace s mezinárodní agenturou Frontex - Itálie, Řecko). | 71643030.48 |
A.I.10. | V položce A.I.10. 513 - Náklady na reprezentaci jsou vykázány zejména náklady na pohoštění při jednáních, poradách, seminářích a dalších oficiálních akcích (2 mil. Kč), na přijetí zahraničních delegací (327 tis. Kč) a náklady na drobné předměty a květiny, které nemají charakter daru. | 2951722.60 |
A.I.12. | V položce A.I.12. 518 - Ostatní služby vykazuje Ministerstvo vnitra zejména náklady na poskytování různých typů veřejné služby - provoz informačního systému datových schránek včetně rozesílání přístupových údajů (více než 228 mil. Kč), služby spojené s vydáváním osobních dokladů v působnosti MV včetně dokladů pro cizince (např. občanské průkazy, e-CP, e-PKP - za více než 167 mil. Kč), náklady na správu, podporu a údržbu informačního systému Czech POINT (více než 41 mil. Kč), náklady spojené se zajištěním a distribucí volebních materiálů na volbu prezidenta ČR (více než 30 mil. Kč), provádění výcviku složek IZS v kurzech (Fond zábrany škod - více než 9 mil. Kč), provoz Národního informačního systému integrovaného záchranného systému (NIS IZS - více než 8 mil. Kč), integrační služby krajanům z Ukrajiny zajišťované Arcidiecézní charitou (1,4 mil. Kč) aj. Dále jsou zde vykázány zejména náklady na pronájmy objektů a dalšího majetku, služby pošt, náklady na provoz dalších komunikačních a informačních systémů a podpora k produktům Microsoft, nákup softwaru v jednotkové ceně pod 7 tis. Kč, konzultační a poradenské služby včetně znalečného, tlumočení, náklady na obhájce, nároky svědků, účastnické poplatky na konference, školení zaměstnanců, úklid, služby spojené s odpadem a péče o zeleň. | 2109675054.45 |
A.I.13. | V položce A.I.13. 521 - Mzdové náklady jsou vykázány platové a související náklady týkající se zaměstnanců v pracovním poměru, příslušníků Policie ČR a Hasičského záchranného sboru a státních zaměstnanců. Jedná se zejména o tarifní plat, příplatek za vedení, zvláštní přípatek, osobní příplatek, odměny za pracovní pohotovost, plat a příplatek za práci přesčas, příplatek v cizí měně u příslušníků PČR a HZS vykonávajících službu v zahraničí, příplatek za noční práci a za práci v sobotu, neděli a ve svátek, příplatek za dělenou směnu, průměrný plat příslušníků Policie ČR a příslušníků HZS ČR ve zvláštních případech (patří sem i příjem za služební volno s nárokem na náhradu) a odměny včetně odměn k jubileu a kázeňských odměn příslušníků PČR a HZS. Dále jsou zde vykázány náhrady v době nemoci, odstupné, odměny podle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a plat ministra vnitra. Oproti stejnému období minulého roku došlo k nárůstu o 16,8 % (404 mil. Kč), na čemž se podílel především nárůst platových tarifů příslušníků (+ 229,7mil. Kč), státních zaměstnanců (+59,2 mil. Kč) a zaměstnanců v pracovním poměru (+31 mil. Kč), nákladů na průměrný plat příslušníků PČR a HZS ČR ve zvláštních případech, osobních příplatků a příplatků za vedení. Návazně došlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku k růstu zákonného sociálního pojištění (položka A.I.14) o 135 mil. Kč (pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění) a k růstu zákonných sociálních nákladů (položka A.I.16.) - vzrostl základní příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb o 16,5 % (7,4 mil. Kč). | 2803762830.65 |
A.I.14. | V položce A.I.14. 524 - Zákonné sociální pojištění je vykázáno pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění. Ministerstvo vnitra vykonává funkci orgánu sociálního zabezpečení podle § 9 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Provádí důchodové pojištění, rozhoduje o dávkách důchodového pojištění (starobní důchod, invalidní důchod, vdovský důchod, vdovecký důchod, sirotčí důchod) příslušníků Policie České republiky, příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky, příslušníků Bezpečnostní informační služby, příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace a osob, kterým je poskytována zvláštní ochrana a pomoc na základě zvláštního právního předpisu (zákon č. 137/2011 Sb., o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením a o změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů). Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku došlo k nárůstu o 17 % (135 mil. Kč) v návaznosti na růst nákladů na platy (položka A.I.13.). | 934621408.75 |
A.I.16. | V položce A.I.16. 527 - Zákonné sociální náklady je vykázán základní příděl do FKSP (52,6 mil. Kč) a příspěvek na naturální výstroj - ošatné (19,3 mil. Kč). Ošatné MV vykazovalo do r. 2018 v rámci položky A.I.17. - 528 - Jiné sociální náklady. Od účetního období roku 2018 bylo na doporučení Ministerstva financí provedeno zpřesnění způsobu vykazování pro zvýšení vypovídací hodnoty účetní závěrky. | 71927771.94 |
A.I.17. | V položce A.I.17. 528 - Jiné sociální náklady jsou vykázány zejména náklady na stravování zaměstnanců (nákup stravenek, stravování u cizích organizací - 2,7 mil. Kč) a náhrada škody za ztrátu na služebním příjmu nebo výdělku po skončení neschopnosti ke službě nebo pracovní neschopnosti a náhrada na výživu pozůstalých (14,86 mil. Kč). | 17676371.59 |
A.I.20. | V položce A.I.20. 538 - Jiné daně a poplatky jsou vykázány zejména odvody za nesplnění povinnosti zaměstnání zdravotně postižených (5,19 mil. Kč), účastnické poplatky za rozhlas a televizi (1,71 mil. Kč), dálniční známky (405 tis. Kč), a poplatky za ubytování určené do místních rozpočtů. | 9216222.59 |
A.I.22. | V položce A.I.22. 541 - Smluvní pokuty a úroky z prodlení jsou vykázány úroky z prodlení hrazené z rozhodnutí soudu (nejvyšší byl úrok z prodlení k žalobě o náhradu škody způsobené při výkonu veřejné moci - odstranění budovy po povodni v srpnu 2002). Činil 4 079 800,60 Kč. Dále je zde platba Letišti Praha za neodebrané množství (14 tis. Kč). | 4266386.96 |
A.I.23. | V této položce je vykázáno penále za porušení rozpočtové kázně a dále pokuta od ÚOHS (85 tis. Kč) a pokuty za dopravní přestupky v zahraničí (19 tis. Kč - Rakousko, Maďarsko, Německo). | 247400.44 |
A.I.24. | V položce A.I.24. 543 - Dary a jiná bezúplatná předání jsou v souladu s § 33 odst. 4 písm. c) vyhlášky 410/2009 Sb. vykázány náklady na bezúplatné převody aktiv (vyjma finančních prostředků) na subjekty, které nejsou tzv. vybranými účetními jednotkami. Jedná se o různé pamětní předměty (pamětní bodák, medaile, plakety, odznaky mise apod.) a dále bezúplatné převody vyřazovaných služebních psů fyzickým osobám (převody psů činí z celkové částky této položky 84 tis. Kč). Náklady na humanitární pomoc, které by sem standardně také patřily, ve vykazovaném období nenastaly. | 1630867.30 |
A.I.25. | Ve vykazovaném období nebyl prodán žádný materiál ani služební zvířata. | 0.00 |
A.I.26. | Položka 547 - Manka a škody vykazuje záporný zůstatek, neboť byla dohledána část mank z inventarizace provedené k 31. 12. 2017. Částka je rovna účetní zůstatkové ceně dohledaných věcí, jaká byla k okamžiku jejich vyřazení. Odpisy (oprávky) za dobu mezi vyřazením a dohledáním byly dotvořeny v souladu s bodem 3.5 Českého účetního standardu č. 710. | -111357.79 |
A.I.30. | V položce A.I.30. 553 - Prodaný dlouhodobý hmotný majetek je vykázána reálná hodnota prodaných staveb v Kladrubech, Varnsdorfu a Luzích (7 745 683,74 Kč) a automobilů (247 tis. Kč - odprodej vyřazených služebních dopravních prostředků z Policejního prezidia ČR). | 7992683.74 |
A.I.31. | V položce A.I.31. 554 - Prodané pozemky je vykázána reálná hodnota pozemků v Kladrubech a Varnsdorfu, které byly ve vykazovaném období prodány (v souvislosti s prodejem staveb v těchto lokalitách). | 144316.26 |
A.I.32. | Ve vykazovaném období nenastal důvod pro účtování o rezervách. | 0.00 |
A.I.33. | V položce A.I.33. 556 - Tvorba a zúčtování opravných položek je vykázána tvorba a rušení opravných položek k pohledávkám, kde je dlužník v prodlení déle než 90 dnů (opravné položky se tvoří ve výši 10 % za každých 90 dnů po splatnosti). Hodnota položky je záporná, neboť ve vykazovaném období převažovalo rušení opravných položek k pohledávkám nad jejich tvorbou. | -1876236.98 |
A.I.34. | V položce A.I.34. 557 - Náklady z vyřazených pohledávek je vykázána hodnota pohledávek, u nichž bylo ve vykazovaném období upuštěno od vymáhání podle § 35 zákona č. 219/2000 Sb. Jednalo se o 9 pohledávek, většinou za fyzickými osobami. Upuštěním od vymáhání pohledávka nezaniká. | 203273.00 |
A.I.35. | V položce A.I.35. 558 - Náklady z drobného dlouhodobého majetku je vykázán nákup a bezúplatný převod (od subjektů, které nejsou vybranou účetní jednotkou) hmotných movitých věcí s dobou použitelnosti delší než 1 rok v ocenění 3-40 tis. Kč a nehmotného majetku s dobou použitelnosti delší než 1 rok v ocenění 7-60 tis. Kč. Nejvýznamnější položkou je výpočetní technika (téměř 22 mil. Kč), věci stavebně-ubytovacího charakteru (2,8 mil. Kč) a software (2 mil. Kč). Dále je zde vykázáno úplatné zřízení věcného břemene (služebnost stezky a cesty) pro Generální ředitelství HZS ČR (6 tis. Kč). Vytvoření drobného dlouhodobého majetku vlastní činností ve vykazovaném období nenastalo. | 34643733.49 |
A.I.36. | V položce A.I.36. 549 - Ostatní náklady z činnosti jsou vykázány především náklady z titulu bezúplatného převodu zásob na jinou vybranou účetní jednotku (tyto převody probíhají zejména uvnitř rezortu - kapitoly 314, mezi účetními jednotkami Policie ČR a Policejním prezidiem a mezi jednotkami Hasičského záchranného sboru ČR a Generálním ředitelstvím HZS ČR). Ve vykazovaném období se jednalo o převody materiálu v účetní hodnotě 50,4 mil. Kč a zvířat za 335 tis. Kč. Dále je zde vykázáno bezúplatné postoupení pohledávek na Celní úřad k vymáhání (1,92 mil. Kč), pojištění majetku (zejména vozidel a také hudebního nástroje) za 765 tis. Kč, povinné ručení, neinvestiční (podlimitní) technické zhodnocení hmotného majetku (111 tis. Kč u movitého majetku, 225 tis. Kč u nemovitého), výživné na služební psy, náhrady škod a další náhrady, náklady na vyhošťování včetně letenek, náklady řízení, náhrady zvýšených životních nákladů při práci v zahraničí a náklady podle § 10 odst. 3 vyhlášky č. 410/2009 Sb. | 169581792.42 |
A.II.3. | Ministerstvo vnitra oceňuje cizí měny po celý rok pevným kurzem (kurzem vyhlášeným ČNB platným k 1.1.2018). V položce A.II.3. 563 - Kurzové ztráty jsou vykázány rozdíly mezi pevným kurzem a kurzem, v němž byla realizována platba. Z celkové částky 6 382 297,66 Kč je 5,7 mil. Kč zatím tzv. nerealizovaných, tj. nezatížily rozpočtovou položku kurzových rozdílů (zejména účetní přepočet při převodech do valutové pokladny). | 6382297.66 |
A.II.4. | V položce A.II.4. 564 - Náklady z přecenění reálnou hodnotou je k okamžiku prodeje majetku vykázáno rozpuštění rozdílu mezi reálnou hodnotou a původní zůstatkovou cenou (šlo o záporný rozdíl z přecenění ve smyslu bodu 4.3.7. Českého účetního standardu č. 709 - ocenění se postupně stále snižovalo). Rozdíl se týká prodaných staveb ve Varnsdorfu (8 mil. Kč) a Kladrubech (2,2 mil. Kč) a automobilů (362 tis. Kč). | 10607186.06 |
A.III.1. | V položce A.III.1. 571 - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na transfery vykazuje Ministerstvo vnitra zejména poskytované sociální dávky (důchody starobní, vdovské, vdovecké, invalidní a sirotčí) a výsluhové příspěvky celkem za 4.543,6 mil. Kč. Náklady na dávky nemocenského pojištění pro příslušníky policie ČR a HZS ČR činily 10,5 mil. Kč; úmrtné a výdaje za pohřby 2,2 mil. Kč. Dále je zde vykázán příspěvek na provoz státním příspěvkovým organizacím, které MV zřídilo (Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra, Bytová správa MV, Tiskárna MV a Institut pro veřejnou správu Praha) - příspěvek je poskytován zálohově a v nákladech je vykázáno čerpání odpovídající vykazovanému období (389,6 mil. Kč). Další položkou jsou účelové transfery různým typům příjemců. Obcím v ČR byly poskytnuty investiční transfery (dotace) ve výši 103,9 mil. Kč zejména na projekty financované z Fondu zábrany škod, požární zbrojnice, automobilní techniku a obdobné účely. Další složkou účelových transferů byly peněžní dary do zahraničí související s migrační krizí (40 mil. Kč pro UNHCR na rozvoj uprchlického tábora Azraq v Jordánsku, 10,2 mil. Kč Iráku na podporu uprchlíků v guvernorátu Dahúk a dále dary v programu MEDEVAC (4,9 mil. Kč Caritas Internationalis, 4,8 mil. Kč pro ADRA). Další významnou položkou jsou náklady na dotace programů prevence kriminality (např. Asistent prevence kriminality, Domovník - preventista apod.). Část nákladů na projekt Domovník - preventista, které jsou spolufinancovány z EU, je vykázána v položce A.III.3. - účet 575. Přesná výše letošních nákladů na dotace bude známa na konci roku, neboť se příjemcům poskytují zpravidla zálohově (viz položky účtů 373 a 471). | 5153773636.54 |
A.III.3. | V položce A.III.3. 575 - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na předfinancování transferů jsou vykázány náklady MV vynaložené ze státního rozpočtu na dotace na projekty, které by měly být následně ČR refundovány z rozpočtu EU. Jedná se zejména o projekt -Domovník - preventista, účinný nástroj sociálního začleňování a podpory sociálně situační prevence v obci, který je spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci operačního programu Zaměstnanost. Do projektu je aktuálně zapojeno 10 měst (Břeclav, Kadaň, Kladno, Nový Bydžov, Ralsko, Rotava, Valašské Meziříčí, Varnsdorf, Vysoké Mýto, Žďár nad Sázavou). Letošní náklady na předfinancování tohoto projektu činí v této položce 2,12 mil. Kč. Dále je zde ve výši 629 tis. Kč vykázán náklad na projekt AMIF/10/03 Integrační centrum Praha spolufinancovaný z fondu AMIF (Azylový, migrační a integrační fond). | 2748386.99 |
B.I.2. | Výnosy z prodeje služeb byly realizovány za závodní stravování, ubytování, umístění nápojových a obdobných automatů, které nemá charakter nájmu a za fotokopie | 15037236.06 |
B.I.3. | Výnosy z pronájmu byly realizovány zejména za nebytové prostory a pozemky. Pronájem bytů činil z celkové částky 38 tis. Kč. | 1135716.38 |
B.I.4. | Výnosy z prodaného zboží jsou tržby z doplňkového prodeje potravin jako součást závodního stravování (kantýny GŘ HZS ČR) a mimořádně také výnos z prodeje knih na výstavě ke 100. výročí republiky na Pražském Hradě (2,8 tis. Kč). | 184620.61 |
B.I.5. | V této položce jsou vykázány smluvní pokuty a úroky z prodlení ze soukromoprávních vztahů vůči dodavatelům Ministerstva vnitra. Nejvyšší položkou (13,34 mil. Kč) je smluvní pokuta vůči NAKIT, s.p | 2203870.67 |
B.I.9. | Výnosy z pronájmu byly realizovány zejména za nebytové prostory a pozemky. Pronájem bytů činil z celkové částky 38 tis. Kč. | 21151797.87 |
B.I.10. | V položce Jiné pokuty a penále (účet 642) jsou vykázány pokuty (zejména ve správním řízení) za porušení právních předpisů (např. zákona o zbraních), pořádkové pokuty a kázeňské tresty vůči příslušníkům PČR a HZS ČR (123 tis. Kč). Nejvýznamnější položkou jsou pokuty leteckým společnostem za přepravu cestujících bez platných víz (6,65 mil. Kč). | 6913000.00 |
B.I.14. | V položce Výnosy z prodeje dlouhodobého hmotného majetku kromě pozemků (účet 646) jsou vykázány výnosy (předpisy pohledávek) z prodeje staveb v Kladrubech, Varnsdorfu a Luzích (7 799 210,99 Kč) a vyřazovaných služebních dopravních prostředků (633 tis. Kč). Související náklady z vyřazení majetku jsou vykázány v položce A.I.30. 553 - Prodaný dlouhodobý hmotný majetek, kde je uvedena předpokládaná reálná hodnota prodaných staveb v Kladrubech, Varnsdorfu a Luzích (7 745 683,74 Kč) a automobilů (247 tis. Kč). Prodej byl oproti předpokládané reálné hodnotě ziskový. Oproti stejnému období loňského roku došlo k nárůstu výnosů z prodeje majetku (loni touto dobou 1,1 mil. Kč). | 8432210.99 |
B.I.15. | V položce Výnosy z prodeje pozemků (účet 647) jsou vykázány výnosy (předpisy pohledávek) z prodeje pozemků v Kladrubech a Varnsdorfu. Související náklady jsou vykázány v položce A.I.31. 554 - Prodané pozemky, kde je uvedena předpokládaná reálná hodnota pozemků které byly ve vykazovaném období prodány v souvislosti s prodejem staveb v těchto lokalitách. Prodej byl oproti předpokládané reálné hodnotě ziskový. Oproti stejnému období loňského roku došlo k poklesu výnosů z prodeje pozemků (loni touto dobou 28,5 mil. Kč). | 160800.01 |
B.I.16. | V položce Čerpání fondů (účet 648) je vykázáno zapojení (použití) rezervního fondu na investiční i provozní účely (193,51 mil. Kč) a použití FKSP na reprodukci dlouhodobého hmotného majetku (245 tis.). Popsaný způsob účetního zobrazení vychází z § 45 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb. který stanoví, že mimorozpočtové zdroje (mezi něž patří rezervní fond) se používají prostřednictvím rozpočtu a prostředky fondu kulturních a sociálních potřeb se s výjimkou prostředků určených na financování reprodukce dlouhodobého hmotného majetku používají přímo. Další podrobnosti k tvorbě a čerpání obou fondů jsou uvedeny ve stati F. | 193754683.19 |
B.I.17. | V položce Ostatní výnosy z činnosti (účet 649) jsou vykázány bezúplatné příjmy zásob, náhrady škod (od pojišťoven a za ztracené zásilky), množstevní slevy, prominutí závazků za porušení rozpočtové kázně z minulých let (2,98 mil. Kč), náhrady nákladů řízení spojených se správním vyhoštěním (1,94 mil. Kč), výnosy za certifikace (1 mil. Kč - GŘ HZS ČR), náhrady a refundace výdajů minulých let a paušální částky za vykonání úřednické zkoušky (40 tis. Kč). | 124013918.39 |
B.II.4. | V položce Výnosy z přecenění reálnou hodnotou (účet 664) je v souladu s účetními metodami vykázáno zrušení rozdílu mezi zůstatkovou a reálnou hodnotou majetku určeného k prodeji, a to k okamžiku jeho prodeje. Do doby jeho zrušení je tento rozdíl vykazován v rozvaze na účtu 407. Zrušení rozdílu z přecenění je výnosem, když se ocenění majetku zvyšovalo (to je typické u nemovitostí). | 144162.80 |
B.III.3. | Nejvýraznější složkou celkových výnosů Ministerstva vnitra jsou výnosy ze sociálního pojištění (účet 633). Jedná se o pojistné na důchodové pojištění (od zaměstnavatele a od zaměstnanců - 489,52 mil. Kč a 205,7 mil. Kč), pojistné na nemocenské pojištění od zaměstnavatele (29,8 mil. Kč) a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti od zaměstnavatele (21,0 mil. Kč). Oproti stejnému období loňského roku došlo ke zvýšení o 92 mil. Kč, což je tvořeno zvýšením pojistného na důchodové pojištění od zaměstnavatele (+63,2 mil. Kč), pojistného na důchodové pojištění od zaměstnanců (+19 mil. Kč), pojistného na nemocenské pojištění od zaměstnavatele (+5,6 mil. Kč) a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti od zaměstnavatele (+3,5 mil. Kč). Právní úpravu organizace a provádění sociálního zabezpečení obsahuje zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Sociální zabezpečení provádějí orgány sociálního zabezpečení, kterými jsou: Ministerstvo práce a sociálních věcí, Česká správa sociálního zabezpečení, okresní správy sociálního zabezpečení, Ministerstvo obrany (pokud jde o vojáky z povolání), Ministerstvo spravedlnosti (pokud jde o příslušníky Vězeňské služby ČR) a Ministerstvo vnitra (pokud jde o příslušníky Policie ČR, Hasičského záchranného sboru ČR a příslušníků ostatních ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb). Tento výnos tedy nemá externí zdroj, ale Ministerstvo vnitra jej realizuje na vrub svých nákladů (a také převodem souvisejících finančních prostředků ze zvláštního výdajového účtu na účet příjmový). | 540270354.00 |
B.IV.1. | V položce Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z transferů (účet 671) jsou vykázány neinvestiční transfery, které nejsou zdrojem rezervního fondu. Jedná se o dary, které jsou určeny na reprezentaci HZS na soutěžích (560 tis. Kč u GŘ HZS ČR) a transfery ze zahraničí (fondy AMIF a ISF) na projekty Policejního prezidia ČR související s potíráním kriminality, ochranou hranic, činností styčných důstojníků PČR v zahraničí a dalšími bezpečnostními oblastmi (7,6 mil. Kč). | 8208551.22 |
B.IV.3. | V položce Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z předfinancování transferů (účet 675) jsou vykázány výnosy z titulu refundace uznatelných investičních i neinvestičních nákladů od EU, které Ministerstvo vnitra vynaložilo formou předfinancování na projekty jiných příjemců. | 229943044.63 |