A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka Moravskoslezský kraj nepřetržitě pokračuje i v následujícím účetním období ve své činnosti; nedošlo ke změnám metody z důvodu ukončení činnosti, nenastává žádná skutečnost, která by ji omezovala nebo jí zabraňovala v této činnosti pokračovat i v dohledné budoucnosti. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Uspořádání a označování položek rozvahy a výkazu zisku a ztráty a jejich obsahové vymezení a způsoby oceňování jsou v souladu s prováděcí vyhláškou k zákonu o účetnictví (od 1. 1. 2010 vyhl. č. 410/2009 Sb.); další změny specifické pro účetní jednotku nebyly v roce 2019 prováděny. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
1. Použité účetní metody odpovídají platným právním předpisům a jsouupřesněny ve vnitřních předpisech kraje, zejména ve směrnicích k účetnictví,k majetku, k rozpočtu, k vnitřnímu kontrolnímu systému a k vymáhánípohledávek.2. Pro vedení účetnictví je používán ekonomicko-informační systém GINIS-EKO- programové vybavení firmy GORDIC, spol. s r. o., Jihlava s dodrženímstanovené metodiky a závazných analytik účtů pro zajištění správnostivygenerování jednotlivých výkazů. 3. Moravskoslezský kraj i v roce 2019, jako v období let 2010 až 2018,účtuje pouze o hlavní činnosti, hospodářská (podnikatelská) činnost nebylana kraji vymezena.4. Od 1. 7. 2009 je kraj plátcem daně z přidané hodnoty (DPH) a od 1. 1.2010 je měsíčním plátcem DPH.5. Oceňování majetku se od roku 2010 nezměnilo - majetek určený k prodeji jeoceňován reálnou hodnotu definovanou zákonem, bližší upřesnění je uvedeno vevnitřním předpisu.6. Používání cizí měny je v účetnictví upraveno ve vnitřním předpisu:pohledávky a závazky a peněžní prostředky v cizí měně se oceňují stanovenýmpevným kurzem, který je určen podle kurzu cizích měn vyhlášených ČNB kprvnímu dni období, pro který je kurz používán.7. Další používané účetní postupy a zásady: pořizování a vyřazování majetkuse provádí v souladu s interní metodikou, stanovenou ve vnitřním předpisu;dlouhodobý majetek se účtuje prostřednictvím účtů pořízení (mimo drobnéhodlouhodobého majetku), dlouhodobý majetek je od roku 2013 měsíčně (v roce2012 čtvrtletně) odepisován rovnoměrným způsobem; pořizování zásob materiáluv průběhu účetního období je účtováno přímo do spotřeby a na účty zásob jeúčtováno až k rozvahovému dni (způsob B); účtování o provozních zálohách seřídí metodikou účetního software; o přijatých a poskytnutých zálohách utransferů je účtováno podle typů jednotlivých transferů. 8. Tvorba a čerpání fondů se od roku 2018 účtuje rozvahovým způsobem, a toprostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky (v létech 2010 až 2017 bylatvorba a čerpání fondů účtována výsledkovým způsobem, tzn. prostřednictvímpříslušných nákladových a výnosových účtů). Kraj zřídil celkem 6 účelovýchfondů, jejichž hospodaření se řídí schválenými statuty; jedná se o Sociálnífond, Zajišťovací fond, Fond návratných finančních zdrojů JESSICA, Fondživotního prostředí Moravskoslezského kraje, Fond sociálních služeb a Fondpro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje. 9. Časové rozlišení nákladů a výnosů bude provedeno až k rozvahovému dni,tj. ke dni 31. 12. 2019 (v průběhu roku se náklady a výnosy časověnerozlišují), časové rozlišení vč. hladin významnosti je upraveno vevnitřním předpisu.10. Stav podrozvahových účtů je dokumentován v samostatné části přílohyA.4.; hladiny významnosti pro účtování na podrozvahových účtech jsou uvedenyve vnitřním předpisu.11. Kraj od roku 2012 zpracovává Pomocný analytický přehled (PAP) a od roku 2015 zpracovává pro účely konsolidace státu rozšířený výkaz PAP (vykazování konsolidačních partnerů). |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 52196929907.89 | 51131725764.85 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 1038909.28 | 1158051.43 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 8787686.10 | 7572265.89 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 2014022.89 | 1939700.00 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 52185089289.62 | 51121055747.53 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 28734301.84 | 28253943.34 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 26246592.94 | 26246592.94 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 2487708.90 | 2007350.40 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 166810104.18 | 191240181.48 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 126767.92 | 126767.92 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 14546189.04 | 38976266.34 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 152137147.22 | 152137147.22 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 3093729567.88 | 2818087412.94 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 18780863.98 | 20706698.71 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 2239612653.31 | 2114848195.83 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 835336050.59 | 682532518.40 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 3430450.51 | 4837944.13 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 3430450.51 | 4837944.13 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 591081374.83 | 637496149.60 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 124191552.00 | 190294184.50 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 21287117.65 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 73297015.78 | 71259597.41 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 372305689.40 | 375942367.69 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 4933549132.42 | 3387395121.36 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 3364084823.83 | 2588509582.80 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 1569464308.59 | 798885538.56 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | 55010665052.71 | 53947517515.52 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A. | Oproti stavu stálých aktiv netto ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 7.784 mil. Kč) došlo k 30. 9. 2019 k poklesu stálých aktiv celkem o 161 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 představuje hodnotu ve výši 7.623 mil. Kč. Na změně stavu stálých aktiv se k 30. 9. 2019 podílelo snížení dlouhodobého finančního majetku (pokles celkem o 256 mil. Kč, a to snížením ostatního dlouhodobého finančního majetku splátkami jistin ve výši 200 mil. Kč a snížením základního kapitálu u a. s. Letiště Ostrava celkem o 67 mil. Kč) a snížení dlouhodobých pohledávek (pokles celkem o 165 mil. Kč, z toho např. u SÚ 471 Dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery došlo k poklesu celkem o 97 mil. Kč, nižší jsou např. dlouhodobé zálohy na dopravní obslužnost kraje o 384 mil. Kč, a to zaúčtováním finančního vypořádání transferů k poskytnutým zálohám v roce 2018 ve výši 452 mil. Kč; oproti tomu byly poskytnuty vyšší dlouhodobé zálohy na podporu služeb sociální prevence o 160 mil. Kč i ostatním subjektům o 131 mil. Kč, z toho např. 40 mil. Kč bylo poskytnuto a. s. Letiště Ostrava a 30 mil. Kč bylo poskytnuto České unii sportu, Praha, a u SÚ 462 Poskytnuté návratné finanční výpomoci došlo k poklesu o 73 mil. Kč); oproti tomu došlo k navýšení dlouhodobého hmotného majetku (nárůst celkem o 253 mil. Kč, a to zejména navýšením SÚ 021 Stavby celkem o 144 mil. Kč a SÚ 042 Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek celkem o 92 mil. Kč, např. na rekonstrukce MÚK Bazaly II. etapa nárůst o 103 mil. Kč a na 4 rekonstrukce silnic celkem nárůst o 226 mil. Kč) a k navýšení dlouhodobého nehmotného majetku (nárůst celkem o 7 mil. Kč). | 7622987192.64 |
B. | Oproti stavu oběžných aktiv netto ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 6.289 mil. Kč) došlo v k 30. 9. 2019 k nárůstu oběžných aktiv celkem o 4.080 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 představuje hodnotu ve výši 10.369 mil. Kč. Na změně stavu oběžných aktiv se k 30. 9. 2019 podílel nárůst krátkodobých pohledávek (zvýšení celkem o 3.720 mil. Kč) a nárůst krátkodobého finančního majetku (zvýšení celkem o 360 mil. Kč). | 10368799133.56 |
B.II. | Krátkodobé pohledávky se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 2.573 mil. Kč) zvýšily o 3.720 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 6.293 mil. Kč. Rozdíl vznikl zejména navýšením SÚ 373 Krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery celkem o 3.396 mil. Kč (především došlo k nárůstu poskytnutých záloh na podporu poskytování sociálních služeb pro rok 2019 o 1.787 mil. Kč, neinvestičních záloh na dopravní obslužnost kraje o 505 mil. Kč, poskytnutých záloh příspěvkových organizacím kraje o 594 mil. Kč, ostatním subjektům o 208 mil. Kč a obcím Moravskoslezského kraje o 100 mil. Kč, jenž budou ke dni 31. 12. 2019 vypořádány), navýšením SÚ 363 Pevné termínové operace a opce celkem o 605 mil. Kč (duální depozitní obchod s a. s. Komerční banka ve výši 205 mil. Kč, s a. s. Raiffeisenbank ve výši 200 mil. Kč, s a. s. Československá obchodní banka výši ve 100 mil. Kč a s a. s. MONETA Money Bank ve výši 100 mil. Kč), navýšením SÚ 316 Poskytnuté návratné finanční výpomoci krátkodobé celkem o 100 mil. Kč (zejména poskytnutím návratných finančních výpomocí příspěvkovým organizacím kraje na sociální služby ve výši 90 mil. Kč a navýšení návratné finanční výpomoci PO Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj o 17 mil. Kč) a navýšením SÚ 346 Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi celkem o 36 mil. Kč (celoroční předpis pohledávky na SDV pro kraj zaúčtován ve výši 143 mil. Kč s měsíční úhradou ve výši 12 mil. Kč); oproti tomu došlo např. ke snížení SÚ 388 Dohadné účty aktivní celkem o 416 mil. Kč (zejména vypořádáním investičních dotací na pořízení dlouhodobého majetku ve výši 279 mil. Kč a neinvestičních dotací ve výši 102 mil. Kč). | 6292384748.96 |
B.III. | Krátkodobý finanční majetek se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 3.713 mil. Kč) zvýšil o 360 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 4.073 mil. Kč. K navýšení krátkodobého finančního majetku došlo zejména nárůstem finančních prostředků na SÚ 244 Termínované vklady krátkodobé celkem o 250 mil. Kč (a to navýšením krátkodobého vkladu o 250 mil. Kč u Sberbank CZ, a. s. a o 100 mil. Kč u ČSOB, a. s.; oproti tomu došlo ke snížení krátkodobého vkladu u JT Banky, a. s. celkem o 100 mil. Kč) a navýšením finančních prostředků na SÚ 236 Běžné účty fondů územních samosprávných celků celkem o 217 mil. Kč (a to zejména navýšením účtu Fondu pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje o 206 mil. Kč); oproti tomu došlo k poklesu finančních prostředků na SÚ 231 Základní běžný účet územních samosprávných celků celkem o 108 mil. Kč. | 4073268520.23 |
C. | Oproti stavu vlastního kapitálu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 8.070 mil. Kč) došlo k 30. 9. 2019 k nárůstu vlastního kapitálu celkem o 902 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 8.972 mil. Kč. Na změně stavu vlastního kapitálu se k 30. 9. 2019 podílel pokles jmění účetní jednotky a upravujících položek (snížení celkem o 1.347 mil. Kč), navýšení fondů účetní jednotky (nárůst celkem o 226 mil. Kč) a výsledek hospodaření za období 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 (zisk ve výši 2.023 mil. Kč). | 8972117363.54 |
C.I. | Jmění účetní jednotky a upravujících položek se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 533 mil. Kč) snížilo celkem o 1.347 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši -814 mil. Kč. Rozdíl vznikl zejména snížením SÚ 401 Jmění účetní jednotky celkem o 1.124 mil. Kč (např. poskytnutím investičních transferů příspěvkovým organizacím kraje ve výši 748 mil. Kč a tvorbou a čerpáním fondů Moravskoslezského kraje ve výši 226 mil. Kč - od 1. 1. 2018 se fondy účtují rozvahovým způsobem, do 31. 12. 2017 byly účtovány výsledkově), snížením SÚ 403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku celkem o 264 mil. Kč (např. předáním technického zhodnocení majetku k hospodaření příspěvkovým organizacím kraje ve výši 418 mil. Kč; oproti tomu byly zaúčtovány investiční transfery na pořízení dlouhodobého majetku z Ministerstva pro místní rozvoj ve výši 242 mil. Kč) a navýšením SÚ 407 Jiné oceňovací rozdíly celkem o 42 mil. Kč (přeceněním pozemků na reálnou hodnotu). | -814022586.95 |
C.II. | Kraj zřídil celkem 6 účelových fondů, jejichž hospodaření se řídí schválenými statuty; jedná se o Fond pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje (843 mil. Kč), Fond návratných finančních zdrojů JESSICA (305 mil. Kč), Fond sociálních služeb (126 mil. Kč), Zajišťovací fond (104 mil. Kč), Fond životního prostředí Moravskoslezského kraje (14 mil. Kč) a Sociální fond (6 mil. Kč). Stav fondů se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 1.172 mil. Kč) zvýšil celkem o 226 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 představuje hodnotu ve výši 1.398 mil. Kč; k největšímu navýšení došlo u Fondu pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje (celkem o 206 mil. Kč). Tvorba a čerpání fondů se účtuje od roku 2018 rozvahově, tj. prostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky (v létech 2010 až 2017 kraj účtoval o fondech výsledkovým způsobem, tj. prostřednictvím příslušných nákladových a výnosových účtů). | 1397658459.08 |
C.III. | Výsledek hospodaření ke dni 30. 9. 2019 ve výši 8.388 mil. Kč (zisk) představuje kumulovaný údaj, který tvoří výsledek hospodaření běžného účetního období (tj. za období 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 vyčíslen zisk ve výši 2.023 mil. Kč) a výsledek hospodaření předcházejících účetních období (za roky 2010 až 2018 zisk v celkové výši 6.365 mil. Kč, z toho zisk za rok 2018 ve výši 1.242 mil. Kč byl schválen zastupitelstvem kraje dne 13. 6. 2019). Vyčíslený zisk za 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 ve výši 2.023 Kč představuje rozdíl mezi výnosy celkem ve výši 5.825 mil. Kč a náklady celkem ve výši 3.802 mil. Kč; oproti stejnému období roku 2018, v němž byl vyčíslen zisk ve výši 2.034 mil. Kč, došlo k navýšení nákladů celkem o 493 mil. Kč (především nárůstem nákladů na transfery o 459 mil. Kč) a k navýšení výnosů celkem o 482 mil. Kč (zejména nárůstem výnosů ze sdílených daní a poplatků o 446 mil. Kč), což znamená horší výsledek hospodaření o 11 mil. Kč. | 8388481491.41 |
D. | Oproti stavu cizích zdrojů ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 6.003 mil. Kč) došlo k 30. 9. 2019 k nárůstu cizích zdrojů celkem o 3.017 mil. Kč, a jejich stav je ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 9.020 mil. Kč. Na změně stavu cizích zdrojů se podílel nárůst krátkodobých závazků (navýšení celkem o 2.562 mil. Kč) a nárůst dlouhodobých závazků (navýšení celkem o 455 mil. Kč). | 9019668962.66 |
D.II. | Dlouhodobé závazky (se splatností delší než 1 rok) se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 4.382 mil. Kč) zvýšily celkem o 455 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 4.837 mil. Kč. K navýšení dlouhodobých závazků došlo nárůstem dlouhodobých úvěrů celkem o 61 mil. Kč a dlouhodobých přijatých záloh na transfery celkem o 412 mil. Kč (zejména přijetím transferů na kotlíkové dotace ve výši 334 mil. Kč z MŽP, přijetím 3. zálohové platby v rámci projektu Odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání v MSK ve výši 30 mil. Kč z MŠMT a přijetím další dlouhodobé zálohy na projekt Podpora služeb sociální prevence 2 ve výši 28 mil. Kč z MPSV); oproti tomu došlo k poklesu ostatních dlouhodobých závazků v oblasti energetických úspor o 18 mil. Kč (splatnost je do roku 2022). Žádné dlouhodobé závazky nejsou po lhůtě splatnosti. | 4836966837.02 |
D.II.1. | Na SÚ 451 Dlouhodobé úvěry kraj eviduje ke dni 30. 9. 2019 ve výši 2.177 mil. Kč dlouhodobý úvěr od EIB (II.) ve výši 537 mil. Kč (na úhradu vlastního podílu u akcí spolufinancovaných z EU; splatnost do 31. 12. 2025), dlouhodobý úvěr od ČSOB, a. s., ve výši 303 mil. Kč (zejména na rekonstrukce a modernizace silnic a na modernizace vybavení zdravotnických zařízení kraje; splatnost do 31. 12. 2020) a nový dlouhodobý úvěr od UCB, a. s., v celkové výši 1.337 mil. Kč (z toho 328 mil. Kč na krátkodobé předfinancování dotací u projektů hrazených z evropských zdrojů, např. na rekonstrukce silnic, výstavní budovy a revitalizaci zámků, a 1.009 mil. Kč na splátku úvěru od EIB II.; splatnost do 31. 12. 2024). Celková výše úvěrového zatížení se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 2.116 mil. Kč) zvýšila celkem o 61 mil. Kč (nový úvěr od UCB, a. s. ve výši 1.337 mil. Kč, snížení úvěru u ČSOB, a. s. celkem o 98 mil. Kč a snížení úvěru u EIB II. celkem o 1.178 mil. Kč). | 2177235691.41 |
D.III. | Krátkodobé závazky se k 30. 9. 2019 oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 (ve výši 1.621 mil. Kč) zvýšily o 2.562 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 4.183 mil. Kč. Především jde o nárůst závazků u SÚ 374 Krátkodobé přijaté zálohy na transfery celkem o 2.173 mil. Kč, které budou ke dni 31. 12. 2019 vypořádány (k navýšení závazků došlo zejména přijetím neinvestiční dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí ve výši 1.933 mil. Kč na sociální služby a neinvestiční dotace z Ministerstva dopravy ke krytí nákladů Moravskoslezského kraje na úhradu prokazatelné ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné železniční osobní dopravě v roce 2019 v celkové výši 162 mil. Kč), u SÚ 349 Závazky k vybraným místním vládním institucím celkem o 827 mil. Kč, které budou ke dni 31. 12. 2019 vypořádány (k navýšení došlo zejména zaúčtováním předpisů závazků na poskytnutí transferů příspěvkovým organizacím kraje v celkové výši 838 mil. Kč, z toho např. odborem investic 256 mil. Kč, odborem dopravy a chytrého regionu 180 mil. Kč, odborem zdravotnictví 179 mil. Kč, odborem školství, mládeže a sportu 158 mil. Kč, odborem kultury a památkové péče 47 mil. Kč a odborem sociálních věcí 18 mil. Kč) a nárůst závazků u SÚ 375 Krátkodobé zprostředkování transferů o 140 mil. Kč (např. přijetím průtokové neinvestiční dotace z MŠMT na přímé výdaje na vzdělávání v celkové výši 106 mil. Kč); oproti tomu došlo ke snížení závazků u SÚ 389 Dohadné účty pasivní celkem o 607 mil. Kč (ke snížení došlo zejména zúčtováním dohadů k neinvestičním transferům na dopravní obslužnost kraje ve výši 452 mil. Kč, dohadu na projekt SMART RIS 3 ve výši 29 mil. Kč a dohadů k investičním transferům fyzickým osobám na kotlíkové dotace ve výši 27 mil. Kč). | 4182702125.64 |
0.00 | Komentovány byly zejména položky rozvahy, u kterých došlo k 30. 9. 2019 ke změně oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 v objemu přesahujícím 1% bilanční sumy, což je částka 180 mil. Kč. Aktiva (stálá a oběžná) netto a pasiva (vlastní kapitál a cizí zdroje) se oproti stavu ke dni 31. 12. 2018 ve výši 14.073 mil. Kč zvýšila o 3.919 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 představuje hodnotu ve výši 17.992 mil. Kč. Rozdíl u aktiv vznikl navýšením oběžných aktiv celkem o 4.080 mil. Kč a poklesem stálých aktiv celkem o 161 mil. Kč, rozdíl u pasiv vznikl nárůstem cizích zdrojů celkem o 3.017 mil. Kč a nárůstem vlastního kapitálu celkem o 902 mil. Kč. | 0.00 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A. | Náklady celkem se za 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 oproti stejnému období roku 2018 (ve výši 3.309 mil. Kč) zvýšily o 493 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 3.802 mil. Kč. Na zvýšení nákladů měly vliv vyšší náklady na transfery (nárůst celkem o 459 mil. Kč) a vyšší finanční náklady (nárůst celkem o 101 mil. Kč, a to zejména snížením základního kapitálu u a. s. Letiště Ostrava ve výši 104 mil. Kč); oproti tomu byly nižší náklady z činnosti (pokles celkem o 67 mil. Kč). U nákladů z činnosti došlo k nejvyššímu poklesu nákladů na tvorbu a zúčtování opravných položek (pokles o 131 mil. Kč; ve 2. čtvrtletí 2018 totiž došlo k zaúčtování opravné položky k dlouhodobému finančnímu majetku při významném přechodném snížení hodnoty majetku Letiště Ostrava, a. s., majetková účast v osobách s rozhodujícím vlivem, ve výši 139 mil. Kč) a na náklady na prodaný dlouhodobý hmotný majetek (pokles o 24 mil. Kč); oproti tomu byly vyšší náklady na ostatní služby (nárůst o 22 mil. Kč), mzdové náklady (nárůst o 15 mil. Kč), ostatní náklady z činnosti (nárůst o 14 mil. Kč) a náklady na jiné daně a poplatky (nárůst o 14 mil. Kč). | 3802019432.35 |
A.III. | Náklady na transfery celkem se za 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 oproti stejnému období roku 2018 (ve výši 2.361 mil. Kč) zvýšily o 459 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 2.820 mil. Kč. Vyšší náklady na transfery byly vyčísleny zejména u neinvestičních transferů poskytovaným k zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje (nárůst celkem o 468 mil. Kč) a u neinvestičních transferů na provoz zřízeným příspěvkovým organizacím kraje (nárůst celkem o 175 mil. Kč, z toho např. předepsány vyšší náklady na transfery zejména PO poskytované odborem sociálních věcí o 57 mil. Kč, odborem dopravy a chytrého regionu o 52 mil. Kč, odborem zdravotnictví o 32 mil. Kč a odborem školství, mládeže a sportu o 30 mil. Kč); oproti tomu byly vyčísleny o 196 mil. Kč nižší náklady na investiční transfery na kotlíkové dotace fyzickým osobám. | 2820516652.84 |
B. | Výnosy celkem se za 1 až 3. čtvrtletí roku 2019 oproti stejnému období roku 2018 (ve výši 5.343 mil. Kč) zvýšily o 482 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 9. 2019 je vyčíslen ve výši 5.825 mil. Kč. Na zvýšení výnosů měly největší vliv vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků (nárůst celkem o 446 mil. Kč), vyšší byly také výnosy z transferů (nárůst celkem o 43 mil. Kč) a z finančních výnosů (nárůst celkem o 16 mil. Kč, zejména vyššími výnosy z úroků o 28 mil. Kč; oproti tomu byly dosaženy nižší výnosy z přecenění reálnou hodnotou o 8 mil. Kč); oproti tomu došlo k poklesu výnosů z činnosti (nižší celkem o 23 mil. Kč, zejména nižšími výnosy z prodeje dlouhodobého hmotného majetku kromě pozemků o 27 mil. Kč). Vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků byly v 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 dosaženy u výnosů ze sdílené daně z příjmů fyzických osob (nárůst o 178 mil. Kč), u výnosů ze sdílené daně z příjmů právnických osob (nárůst o 145 mil. Kč) a u výnosů ze sdílené daně z přidané hodnoty (nárůst o 132 mil. Kč); oproti tomu byly nižší výnosy z výnosů z ostatních sdílených daní a poplatků (pokles celkem o 9 mil. Kč; jedná se o poplatky za odebrané množství podzemních vod podle zákona č. 254/2001 Sb., které jsou nižší o 11 mil. Kč, a o poplatky za znečišťování ovzduší podle zákona č. 201/2012 Sb., u nichž došlo k nárůstu o 2 mil. Kč). Na nárůstu inkasa sdílených daní se v 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 pozitivně odráží pokračující růst české ekonomiky. Na celkovém zvýšení výnosů se podílely především výnosy ze sdílených daní a poplatků (celkový nárůst o 446 mil. Kč). | 5825056483.52 |
C. | Výsledkem hospodaření 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 je zisk v celkové výši 2.023 mil. Kč: jedná se o rozdíl mezi celkovými výnosy ve výši 5.825 mil. Kč a celkovými náklady ve výši 3.802 mil. Kč; oproti výsledku hospodaření za stejné období roku 2018, v němž byl vyčíslen zisk ve výši 2.034 mil. Kč, dosažen horší výsledek hospodaření o 11 mil. Kč, na němž se podílí negativně vyšší náklady (nárůst celkem o 493 mil. Kč) a pozitivně vyšší výnosy (nárůst celkem o 482 mil. Kč). Hlavní vliv na horší výsledek hospodaření za 1. až 3. čtvrtletí roku 2019 měly především vyšší náklady na transfery, které jsou v porovnání se stejným obdobím roku 2018 vyšší o 459 mil. Kč; oproti tomu byly výnosy ze sdílených daní a poplatků v porovnání se stejným obdobím roku 2018 vyšší o 446 mil. Kč. | 2023037051.17 |