A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka vychází z předpokladu, že bude nepřetržitě pokračovat ve své činnosti. V účetní jednotce nenastává žádná skutečnost, která by ji omezovala nebo jí zabraňovala v této činnosti pokračovat i v dohledné budoucnosti. Na území České republiky přetrvává zhoršená epidemická situace v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2. Nouzový stav byl prodloužen až do 11. dubna 2021. Náklady v souvislosti s nákupem a bezplatnou distribucí zdravotnického materiálu pro boj s pandemií COVID-19 zůstávají stále vysoké. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Mezi roky 2020 a 2021 nenastaly změny v závazných Českých účetních standardech. Účetní jednotka neprovedla oproti předchozímu účetnímu období žádné změny v uspořádání, označování a obsahovém vymezení položek účetní závěrky ani nezměnila způsoby oceňování. Účtový rozvrh byl v souvislosti s novelou § 69 rozpočtových pravidel a novelou 129/2021 Sb., Vyhlášky 430/2001 o nákladech na stravování rozšířen o další účet 528 stravenkový paušál. V souladu s novelou 612/2020 Sb., Vyhlášky 114/2002 Sb., o FKSP byl od 1.1.2021 dále rozšířen účtový rozvrh o: a) 412060100 - Fond kulturních a sociálních potřeb - příspěvek na použití zařízení péče o děti (§ 4a) Vyhlášky 114/2002 Sb., o FKSP - příspěvek na náklady za použití mateřské školy podle školského zákona a zařízení poskytujícího služby péče o dítě v dětské skupině, b) 412062000 - Fond kulturních a sociálních potřeb - pořízení drobného dlouhodobého majetku Rozšíření analytiky pro pořízení drobného dlouhodobého majetku podle § 5 vyhl. 114/2002 Sb., o FKSP - z fondu se hradí pořízení hmotného majetku, který slouží kulturním a sociálním potřebám zaměstnanců, c) 412150000 - Fond kulturních a sociálních potřeb - smuteční kytice a věnce při úmrtí zaměstnance (§14a). V příloze F byly tyto účty vykázány v řádku A.III.9 - ostatní užití fondu. Z důvodu zpřesnění věrného zobrazení a zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky vykazuje účetní jednotka od účetního období 2021 vybrané náklady nově v položce A.I.17. Jiné sociální náklady (účet 528), které dosud byly účtovány na účtech 518, 549 nebo 571.Jedná se např. o: pohřeb nákladem bezpečnostního sboru, používání vlastních předmětů potřebných pro výkon práce, příspěvky na výživu a ošetřování služebních psů, náhrady škod fyzickým osobám - úrazy, věcnou škodu, úřednickou zkoušku. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
MV vede účetnictví v plném rozsahu a používá metody stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Českými účetními standardy (č. 701-710). Informace jsou v účetní závěrce uvedeny v Kč na dvě desetinná místa. Minulé období je Netto k 31.12. Metoda oceňování ===================================== Nakoupený majetek a zásoby je oceňován pořizovacími cenami stanovenými v souladu s vyhláškou č. 410/2009 Sb. MV nevyužilo možnosti snížení dolní hranice ocenění drobného dlouhodobého majetku (DDM), užívá standardní cenové hranice stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb. (§13 odst. 6 a §14 odst. 6 - tj. 3 resp. 7 tis. Kč). Náklady i výdaje související s pořízením dlouhodobého majetku se stávají součástí jeho pořizovací ceny od okamžiku schválení investičního záměru (okamžik rozhodnutí o pořízení investice) do okamžiku uvedení pořizovaného dlouhodobého majetku do užívání. Položky, které se váží k pořízení majetku, ale nastaly před okamžikem rozhodnutí o pořízení investice nebo po okamžiku uvedení pořizovaného dlouhodobého majetku do užívání, jsou provozními náklady. Položky související s výběrovým řízením (od okamžiku rozhodnutí o pořízení investice) se považují za součást pořizovací ceny dlouhodobého majetku. Výjimkou z tohoto pravidla je výdaj za zveřejnění veřejné zakázky (inzerát), který se s ohledem na princip významnosti a při zohlednění pracnosti spojené s jeho případným zahrnutím do ocenění za součást ocenění dlouhodobého majetku nepovažuje. U stavebních investic platí, že mezi předprojektové přípravné práce, které jsou součástí ocenění dlouhodobého majetku, patří například dokumentace k územnímu řízení nebo geologický průzkum. Do ocenění stavby se zahrnuje také projektová dokumentace, stavební dozor a ostraha staveniště. V případech, že půdorys likvidované stavby zasahuje do půdorysu nově pořizované stavby, náklady za demolici a zůstatková cena stávající stavby se stanou součástí ocenění nové stavby. V případě, že položka související s pořízením dlouhodobého majetku se týká více než jednoho dlouhodobého majetku, účtuje se podle podílů zjištěného ocenění jednotlivého pořizovaného dlouhodobého majetku na součtu zjištěného ocenění veškerého souvisejícího dlouhodobého majetku. Výdaje související se zajištěním financování a administrací přijatých transferů na pořízení dlouhodobého majetku se nepovažují za součást pořizovací ceny tohoto dlouhodobého majetku. Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) MV přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. V rámci kapitoly 314 se přebírá nejen ocenění, ale i způsob zaúčtování. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. Majetek vytvořený vlastní činností je oceňován na úrovni úplných vlastních nákladů. Od okamžiku uvedení dlouhodobého nehmotného majetku nebo dlouhodobého hmotného majetku do užívání účetní jednotka neúčtuje o změně výše ocenění tohoto majetku, nestanoví-li zákon, vyhláška nebo Český účetní standard jinak. Metoda oceňování souboru majetku: Soubory hmotných movitých věcí vykazuje MV v ocenění pořizovacími cenami (a vede k nim operativní evidenci s uvedením hlavní věci a pořizovacích cen všech věcí v souboru). Účetní odpisová skupina a doba odpisování se řídí dle hlavní věci. Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) MV přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. V případě změny v rozsahu souboru (přidání věci, vyřazení věci), aniž by tím došlo k ukončení užívání souboru, upravuje MV ocenění souboru o pořizovací cenu předmětné věci. Výjimkou z tohoto pravidla jsou opravy poškozeného souboru prováděné výměnným způsobem, kdy se měněná věc považuje z hlediska celého souboru za náhradní díl a výše ocenění se tudíž nemění. MV nemá soubor majetku tvořený kulturními památkami nebo předměty kulturní hodnoty, u něhož by nebyla známa pořizovací cena ani jedné z věcí, který by tudíž byl oceněn ve výši 1,- Kč. Majetek účtové třídy 0 určený k prodeji: (včetně DDM) je průběžně přeceňován na reálnou hodnotu. Majetek je považován za určený k prodeji okamžikem, kdy je nepotřebný pro stát a bylo zahájeno zjišťování zájemců o koupi podle vyhlášky č. 62/2001 Sb. o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu. Za reálnou hodnotu se považuje cena v místě a čase obvyklá, u nemovitého majetku cena stanovená aktuálním znaleckým posudkem (a to cena administrativní, pokud je vyšší než cena v místě a čase obvyklá). Disponibilní majetek (vyjma drobného dlouhodobého) je znovu přeceňován v případě, že dojde k významné změně jeho hodnoty nebo v případě vyhotovení nového znaleckého posudku. V rámci možnosti volby složeného či nesloženého účetního zápisu podle bodu 3.4.10 ČÚS 709 MV zvolilo způsob nesloženého zápisu. Volba je dána také možnostmi používaného informačního systému SAP. Prvním krokem je zrušení oprávek souvztažným zápisem proti příslušnému účtu třídy 0 a druhým krokem je přecenění z takto získané zůstatkové ceny na reálnou hodnotu účetním zápisem na účtu účtové třídy 0 proti účtu 407. Je zajištěno shodné výsledné zobrazení v účetní závěrce jako při použití nesloženého zápisu. Liší se pouze obraty na účtech. Po přecenění následuje přeúčtování na účet majetku určeného k prodeji (035 resp. 036). Zásoby určené k prodeji se na reálnou hodnotu v souladu s § 27 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, nepřeceňují. Drobný dlouhodobý majetek (DDM): Celá pořizovací cena DDM nakoupeného (nebo vlastními silami vytvořeného) je při pořízení účtována do nákladů (558) a na příslušný účet oprávek (088 resp. 078). Za majetek vytvořený vlastní činností se v souladu s metodickým výkladem Ministerstva financí považuje i DDM získaný rozebráním většího majetkového celku vedeného na účtu 022. Do nákladů (558) je účtováno také bezúplatné nabytí DDM od subjektů, které nejsou vybrané účetní jednotky, a to výsledkově proti účtu 649, v souladu s bodem 5.3.3. Účtování o zásobách ===================================== Pro účtování o zásobách MV používá způsob A. Vnitřním pokynem jsou stanoveny druhy zásob účtované přímo do spotřeby bez zaúčtování na sklad. Pro oceňování úbytků zásob ze skladu užívá MV vážený aritmetický průměr, který je počítán při každém úbytku zásob. Stejné pravidlo platí i pro oceňování úbytku zásob nabytých za účelem bezúplatného předání z účtu 139 podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb. Výjimkou z pravidla oceňování váženým aritmetickým průměrem jsou věci pořízené z FKSP a věci vedené pod unikátním výrobním číslem (oceňují se pořizovací cenou). Pro zásoby potravin v provozu závodního stravování užívá MV i způsob B. MV má vypracován vnitřní předpis stanovující normu přirozených úbytků. Nemovité a movité věci nabyté za účelem bezúplatného předání subjektu, který není vybranou účetní jednotkou, se bez ohledu na výši ocenění považují za zásoby a vykazují se v souladu s právním předpisem na účtu 139 (nemovité věci zatím nenastaly). Toto pravidlo platí i pro předměty určené pro humanitární pomoc. O způsobu zaúčtování rozhoduje budoucí účel použití a povaha příjemce, nikoli věcná povaha věci. Pokud bezúplatně nabytá zásoba není spotřebována nebo nedochází k jejímu jinému úbytku v účetním období, ve kterém byla nabyta, účtuje se o časovém rozlišení výnosů. Přitom se aplikuje princip významnosti (50 000,- Kč). Při účetním rozpouštění výnosů příštích období do výnosů běžného období se výnosy oceňují ve výši nákladů (pokud je náklad oceněn váženým aritmetickým průměrem, ocení se související výnos stejnou částkou). Metoda časového rozlišení nákladů a výnosů ===================================== MV používá metodu časového rozlišení nákladů a výnosů (včetně tvorby dohadných položek). Obdobím se pro potřeby časového rozlišení rozumí kalendářní rok, a to i u transferů. Mezi měsíci nebo čtvrtletími téhož období MV časově nerozlišuje. Při časovém rozlišení je aplikován princip významnosti. Hranice významnosti byla stanovena na částku 50 000,-Kč. Do této částky se časově nerozlišuje (kromě záloh na transfery). Výjimkou z výše uvedeného pravidla je vykázání transferů mezi Ministerstvem vnitra a zřízenými příspěvkovými organizacemi. Příspěvek na provoz, který má charakter zálohového transferu určeného k vypořádání, je časově rozlišován měsíčně. MV jako zřizovatel podle podkladů příspěvkové organizace průběžně navyšuje dohadný účet pasivní (389) souvztažně s účtem 571. Příspěvková organizace ve stejné výši průběžně navyšuje dohadný účet aktivní (388) souvztažně s účtem 671. K vypořádání dojde v termínu stanoveném právním předpisem. Metoda opravných položek ===================================== Opravné položky k pohledávkám jsou tvořeny i snižovány průběžně v návaznosti na délku prodlení podle § 65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb. (10% za každých 90 dní po splatnosti). Snížení opravných položek vytvořených v rámci prvního použití metody prostřednictvím účtu 406 je v souladu s doporučením Ministerstva financí účtováno prostřednictvím příslušného účtu nákladů # 556, tj. výsledkově, nikoli rozvahově. MV (zpravidla při inventarizaci) posuzuje i potřebu tvorby opravné položky k majetku (včetně zásob), například z titulu věcných břemen. U nedokončeného dlouhodobého majetku se opravné položky tvoří za každé dva roky, ve kterých nedošlo ke změně jeho ocenění, a to ve výši 20 % z jeho pořizovací ceny, nejpozději k rozvahovému dni daného období, ve kterém byla tato podmínka splněna. Metoda kurzových rozdílů ===================================== MV aplikuje metodu kurzových rozdílů - průběžně je výsledkově účtováno o kurzových rozdílech k okamžiku uskutečnění účetního případu. Přecenění položek uvedených v § 4 odst. 12 zákona o účetnictví kurzem vyhlášeným ČNB se provádí k rozvahovému dni, v mezitímní účetní závěrce neprovádí. Kurzové rozdíly jsou účtovány prostřednictvím příslušných účtů nákladů a výnosů 563 a 663. MV od roku 2016 používá pevný kurz (roční, rovný kurzu vyhlášenému ČNB platnému k 1.1. účetního období # tedy kurz vyhlášený předchozí pracovní den). Cenné papíry v cizí měně MV nedrží. Metoda rezerv ===================================== MV používá metodu tvorby rezerv, v souladu s vnitřním pokynem, který vydala v návaznosti na ČÚS 705 v roce 2016, ale dosud nebyly u žádného účetního případu splněny potřebné podmínky pro tvorbu rezervy (žádná rezerva není vytvořena). Za tituly pro tvorbu rezerv účetní jednotka stanovila rizika plynoucí z prováděných neuzavřených kontrol (hrozí-li sankce nad 500 tis. Kč) a rizika z potenciálně prohraných soudních sporů s žalobním požadavkem finančního charakteru nad 3 mil. Kč. Metoda odpisování ===================================== MV odepisuje majetek rovnoměrným způsobem v souladu s Českým účetním standardem č. 708. Výkonový ani komponentní způsob odpisování není využíván. O odpisech je účtováno měsíčně dle odpisového plánu. MV neodpisuje pozemky, kulturní předměty a další majetek uvedený v § 66 odst. 7 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně majetku určeného k prodeji. Významné informace pro vykazování na podrozvahových účtech MV ========================================= Za významné informace pro vykazování na podrozvahových účtech MV považuje tyto skutečnosti (není-li uvedeno ocenění, tak bez ohledu na výši částky): a) oblast transferů O podmíněných pohledávkách nebo závazcích z transferů MV účtuje, pokud má být souvztažný příjem nebo výdaj realizován formou skutečného finančního toku, nikoli jen formou rozpočtového opatření. - podmíněná pohledávka z titulu refundace nákladů u projektu jiného subjektu (než ministerstva) spolufinancovaného ze zahraničí, na který MV poskytlo předfinancování. Podmíněná pohledávka vzniká ve výši očekávané refundace, a to k okamžiku poskytnutí finančních prostředků ministerstvem příjemci a zaniká k okamžiku jejího schválení, - podmíněná pohledávka za vlastní projekt MV spolufinancovaný ze zahraničí. Podmíněná pohledávka vzniká k okamžiku podání žádosti o platbu a zaniká k okamžiku jejího schválení. U strukturálních fondů vzniká podmíněná pohledávka k okamžiku, kdy na řídící orgán (např. Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo práce a sociálních věcí) byla předložena žádost o platbu (převod) prostředků, které byly vynaloženy na předfinancování prostředků, které mají být kryty z prostředků z rozpočtu EU. Tato podmíněná pohledávka zaniká k okamžiku, kdy řídící orgán podal souhrnnou žádost o platbu na platební a certifikační orgán (u souhrnné žádosti o platbu se implicitně předpokládá její schválení), - podmíněný závazek z titulu poskytnutí transferu příjemci u projektů spolufinancovaných ze zahraničí. Účtuje se o něm ve výši evropského podílu bez technické pomoci pro MV. U Azylového, migračního a integračního fondu a Fondu pro vnitřní bezpečnost vzniká k okamžiku schválení národního programu Evropskou komisí. U strukturálních fondů vzniká podmíněný závazek k okamžiku, kdy je projekt doporučen k financování. Podmíněný závazek vždy zaniká okamžikem poskytnutí souvisejícího transferu, případně zrušení celého projektu či programu, - podmíněná pohledávka ze smlouvy o poskytnutí tuzemských darů, pokud mezi platností a účinností smlouvy, na jejímž základě bude přijat dar, je doba delší než 3 měsíce; - podmíněný závazek vztahující se k transferu poskytnutému MV zřízené státní příspěvkové organizaci; - podmíněný závazek z platné smlouvy o poskytnutí podpory na výzkum a vývoj podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a to do doby, než vznikne závazek poté, kdy příjemce vyplní svůj projekt do Centrální evidence projektů a Rada vlády pro výzkum a vývoj potvrdí, že lze uvolnit peníze. b) ostatní skutečnosti vykazované na podrozvahových účtech vyjma transferů - vybraný majetek pod hranici ocenění drobného dlouhodobého majetku (vybraný prostřednictvím celorezortního centrálního číselníku majetku), - pohledávky, u nichž bylo podle zákona č. 219/2000 Sb. upuštěno od vymáhání, - podmíněné pohledávky/závazky ze soudních sporů s žalobním požadavkem 1 mil. Kč a více, lze-li se důvodně domnívat, že by k plnění opravdu mohlo dojít, - dlouhodobé podmíněné pohledávky/závazky z nájemného, - podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji nemovitého majetku, které podléhají schválení Ministerstvem financí, - podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku, u nichž je mezi platností a účinností smlouvy doba delší než 3 měsíce, - podmíněné pohledávky/závazky ze smluv o smlouvě budoucí týkající se prodeje nebo pořízení dlouhodobého majetku, - informace o ocenění dlouhodobého majetku, který byl účetní jednotce odcizen a nebylo promlčeno právo na náhradu škody (vykazuje se jako podmíněné aktivum, přičemž podmínkou se zde rozumí jeho případné nalezení a navrácení ve stavu vhodném k opětnému zařazení do aktiv). Vykazuje se v pořizovací ceně. - informace o přísně zúčtovatelném tiskopisu (zejména příkazové bloky, není-li známo ocenění, tak ve výši 1,- Kč za tiskopis), - podmíněné závazky z užívání nemovitého majetku vypůjčeného od jiné účetní jednotky kapitoly 314 na delší dobu než 1 rok (ve výši ocenění majetku nebo jeho poměrné části v účetnictví půjčitele, není-li ve smlouvě / zápisu stanoveno jinak), - podmíněné závazky z užívání dlouhodobého majetku (tj. majetku svým charakterem odpovídajícího účtové třídě 0) vypůjčeného od externích subjektů na dobu delší než jeden rok - oceněné dle smlouvy, resp. sdělení majitele resp. dle odborného odhadu. - riziko odvodu z probíhajících neuzavřených kontrol, které svou výší převyšují částku 50 000,- Kč, a zároveň splňuje další podmínky pro kvalifikaci na příslušném podrozvahovém účtu dle vnitřního pokynu k rezervám, - dlouhodobé podmíněné závazky z titulu služeb, pokud roční smluvní závazek přesahuje hodnotu 100 mil. Kč včetně DPH. Pro ocenění podmíněných skutečností vyplývajících z uzavřených smluv platí, že a) v případě smlouvy na dobu určitou výše ocenění odpovídá součtu za budoucí očekávaná plnění, která ještě nebyla k rozvahovému dni uskutečněna, b) v případě smlouvy na dobu neurčitou výše ocenění odpovídá součtu za budoucí očekávaná plnění v úhrnu za tři následující roky po rozvahovém dni. Doplňující informace k části F - FKSP: ===================================== MV poskytuje půjčky z FKSP. Celková výši dosud nesplacených půjček na bytové účely činí 18 824 103,95 Kč a sociálních půjček 36 000,- Kč. Vzhledem k tomu, že v souladu s ČÚS 704 Fondy účetní jednotky neovlivňuje poskytnutí návratné půjčky stav fondu (účet 412), není tato informace uvedena ve stati A. III. části F přílohy účetní závěrky. Doplňující informace k části H. Stavební pozemky ===================================== MV v řádku H.1. Stavební pozemky nevykazuje žádný údaj, vzhledem k obsahové nejasnosti této položky. Podle ustanovení § 2 písm. c) katastrálního zákona č. 256/2013 Sb. je stavební parcelou pozemek evidovaný v druhu pozemku zastavěná plocha a nádvoří. Podle přílohy ke katastrální vyhlášce č. 357/2013 Sb. (stať 1 bod 13), která stanoví technické podrobnosti pro správu katastru, se druhem pozemku "zastavěná plocha a nádvoří" rozumí pozemek, na němž je a) budova včetně nádvoří (tj. části zastavěného stavebního pozemku, obsahující dvůr, vjezd, drobné stavby, bazén, zatravněné plochy, okrasné záhony a jiné přiléhající plochy, které slouží k lepšímu užívání stavby), vyjma skleníku, který je v katastru evidován jako budova, postaveného na zemědělském nebo lesním pozemku, budovy postavené na lesním pozemku a budovy evidované na pozemku vodní plocha, b) společný dvůr, c) zbořeniště, d) vodní dílo. Zkráceně se tento druh pozemku označuje jako "zast. pl.", tedy zastavěná plocha. Zastavěná plocha však do H.1. patřit nemůže, protože má ve výkazu svou vlastní položku "H.4 Zastavěná plocha". Nádvoří je stavba a do H.1. také nepatří. Není tedy jasné, co má být vykazováno v položce "H.1. Stavební pozemky", proto zde MV neuvádí žádnou hodnotu. |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 655931472.60 | 653481839.79 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 194126310.86 | 194486078.66 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 394623501.46 | 392310162.85 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 67128087.20 | 66631975.20 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 53573.08 | 53623.08 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 119688251.16 | 138735203.23 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 114688251.16 | 138735203.23 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 5000000.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 39481822.95 | 16813115.95 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 10215621.95 | 10215621.95 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 517487.00 | 517487.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 28748714.00 | 6080007.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 6789234.14 | 6844539.14 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 28080.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 1023049.24 | 1050274.24 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 445365.00 | 445365.00 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 5320819.90 | 5320819.90 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 1661693275.12 | 1180472100.07 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 4408276.85 | 4408276.85 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 1657284998.27 | 1176063823.22 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 1424723598.05 | 1397352488.87 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 4472125.55 | 4472125.55 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 219670.00 | 219670.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 481386.40 | 481386.40 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 1070366793.45 | 1047014993.17 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 575640.00 | 575400.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 348607982.65 | 344588913.75 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 9649565361.34 | 9648497565.34 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 9083292007.61 | 9082224211.61 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 101486297.60 | 101486297.60 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 464787056.13 | 464787056.13 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 3169268.72 | 3304697.96 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 3169268.72 | 3304697.96 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | -11912105631.24 | -11398326204.51 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A.I.1. | V položce Nehmotné výsledky výzkumu a vývoje jsou vykázány nehmotné výsledky z oblasti bezpečnostního výzkumu a vývoje, například certifikované metodiky, které Ministerstvo vnitra bezúplatně nabylo od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. Během roku 2020 ani v prvním čtvrtletí roku 2021 v této položce nedošlo k žádnému pohybu. Stav je jako k 31. 12. 2019. | 182320512.30 |
A.I.2. | V položce Software je vykázán software s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně přesahující 60 tis. Kč, zejména se jedná o serverové systémy. (Informační systém datových schránek, Portál veřejné správy-PVS AIS RPP, Jitka-Databáze, Czech Point, Cizinecký informační systém, Centrum dopravních informací, Národní vízový informační systém a Národní Schengenský informační systém). Od začátku roku došlo ke zvýšení o více než 161,18 mil. Kč. Jednalo se o částku 160,74 mil. Kč z důvodu dokončení a zařazení softwaru a technického zhodnocení do užívání, zejména o úpravy pro informační systémy veřejné správy. Bezúplatně byl převeden majetek na ÚZSVM v hodnotě za více než 448,27 tis. Kč. | 5307597392.84 |
A.I.3. | V položce Ocenitelná práva jsou vykázány zejména užitné vzory, práva k audiovizuálním dílům z oblasti eGovernmentu a k logu datových schránek, vždy s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně přesahující 60 tis. Kč. V roce 2021 nebyla zatím pořízena žádná ocenitelná práva. | 17503305.00 |
A.I.5. | V položce Drobný dlouhodobý nehmotný majetek je vykázán software, jehož doba použitelnosti je delší než jeden rok a ocenění je v částce 7 tis. Kč a vyšší a nepřevyšuje částku 60 tis. Kč. Během prvního čtvrtletí roku 2021 došlo k 0,6 % nárůstu. Byl nakoupen majetek za více než 5,98 mil. Kč. (např.: Veeam Availability Suite Enterprise Plus nebo zdroj pro napájení koncových prvků). Vyřazen a zlikvidován byl nefunkční majetek za 1,22 mil. Kč. | 828586446.56 |
A.I.6. | V položce Ostatní dlouhodobý nehmotný majetek je v tomto roce vykázán majetek, který svou věcnou povahou neodpovídá ostatním položkám (jde zejména o samostatně evidované studie a specializované nehmotné mapy nad 60 tis. Kč sloužící k rozhodování po dobu delší než 1 rok). Dále je zde vykázáno technické zhodnocení drobného nehmotného majetku. | 181078449.83 |
A.I.7. | V položce nedokončeného dlouhodobého nehmotného majetku MV vykazuje zejména pořizovaný software s dobou použitelnosti delší než 1 rok a v jednotkovém ocenění nad 60 tis. Kč a jeho nadlimitní technické zhodnocení. Zařazen do používání byl nehmotný majetek v částce vyšší než 161,11 mil. Kč (Informační systém datových schránek, Portál veřejné správy-PVS, Jitka-Databáze.) Nákup v prvním čtvrtletí přesáhl částku 113,18 mil. Kč Nejvýznamnější položkou je v současnosti připravovaný systém elektronické sbírky zákonů a mezinárodních smluv, dále modernizace radiokomunikační sítě, Národní situační centrum ochrany, dohledová centra evidence Národního archivního dědictví a kontinuální rozvoj vybraných systémů. Také E-fakturace. | 898808741.79 |
A.II.1. | V položce Pozemky vykazuje Ministerstvo vnitra pozemky na různých místech České republiky, s nimiž přísluší hospodařit ministerstvu. Během 1. čtvrtletí 2021 byly bezúplatně převedeny pozemky na ÚZSVM za více než 83,94 mil. Kč. | 597609485.82 |
A.II.2. | V položce Kulturní předměty MV vykazuje originály obrazů, gobelínů, tapisérií a movitých plastik. Během celého roku 2020 ani v prvním čtvrtletí roku 2021 nenastaly žádné účetní případy, stav položky je shodný jako k 31.12.2019 | 1220147.40 |
A.II.3. | Generální ředitelství HZS ČR a Policejní prezidium v této položce vykazují svá sídla a další stavby v České republice (sklady, garáže, parkoviště, trenažéry, polygon, inženýrské sítě, požární nádrže, myčky vozidel, zpevněné výcvikové plochy, administrativní budovy, kotce pro psy aj.) v celkové brutto hodnotě 6,42 mil. Kč. Samotné Ministerstvo vnitra zde nevykazuje budovy, v nichž sídlí (např. objekt na Letné) - tyto stavby jsou v technické péči a příslušnosti hospodaření státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (to se netýká budov Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia). Samotné MV (bez Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia) vykazuje v této položce zejména rozvody, kanalizace, přípojky, parkoviště a obdobné stavby ve třech sídlištích v Praze a budovy ve zvláštním režimu. Během roku 2021 hodnota položky Stavby vzrostla o více než 91,26 mil. Kč v důsledku zařazení pořizovaného majetku a technického zhodnocení do užívání. | 6420945462.07 |
A.II.4. | Položka Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí obsahuje majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně nad 40 tis. Kč, převážně automobilní techniku (včetně speciální hasičské techniky, CAS, požárních žebříků, tahačů a autobusů), výpočetní techniku (osobní počítače, servery, notebooky, routery, switche, firewally, disková pole, skenery včetně speciálních, tiskárny včetně multifunkčních, rackové skříně, UPS apod.), výzbrojní techniku, zdravotnický a veterinární majetek, nábytek, laboratorní přístroje, ochranné obleky a fototechniku. Hodnota položky vzrostla o více než 72,25 mil. Kč a to zejména nákupem dopravních prostředků, různých druhů switchů, počítačů, sekvenátoru, konvektomatu, zobrazovacích zřízení nebo hudebních nástrojů. Bezúplatně byl předán majetek za více než 10,43 mil. Kč a přijat za 39,72 mil. Kč (z toho od ÚZSVM za 17,50 mil. Kč). Z důvodu opotřebení a nefunkčnosti byl vyřazen majetek za více než 11,31 mil. Kč - většinou se jednalo o dopravní prostředky. | 20802149972.94 |
A.II.6. | V položce Drobný dlouhodobý hmotný majetek je vykazován majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v ocenění od 3 do 40 tis. Kč, zejména výpočetní technika a nábytek a dále knižní fond v uvedeném cenovém rozpětí. Samotné Ministerstvo vnitra zde nábytek nevykazuje - tyto věci jsou v technické péči a příslušnosti hospodaření státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (to se netýká Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia). Knižní fond je v této položce vykazován v celkové výši 2 235 944,74 Kč. V prvním čtvrtletí roku 2021 nedošlo v této položce ke zvýšení. Nakoupen byl drobný dlouhodobý majetek za více než 18,72 mil. Kč. Bezúplatně účetní jednotka obdržela majetek za 65,42 tis. Kč a předala za 363,94 tis. Kč. Do 31. 3. 2021 byl vyřazen majetek v celkové účetní hodnotě 270,95 tis. Kč. | 2935092470.81 |
A.II.8. | Na účet 042 Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek MV v prvním čtvrtletí roku 2021 zatím pořídilo budoucí dlouhodobý hmotný movitý majetek za 108,99 mil. Kč. Jedná se zejména o stavenbí úpravy školního a výcvikového zařízení v Brně a Zbirohu, modernizaci zabezpečovacího systému či rozvodů ICT sítí. Dopravní prostředky byly nakoupeny za 13,70 mil. Kč a ostatní věci a přístroje za 22,80 mil. Kč. Bezúplatně byla předána vozidla v rámci rezortu v hodnotě 83,63 mil. Kč. Byl zařazen majetek do používání v celkové částce 114,71 mil. Kč (z toho dopravní prostředky v částce 26,32 mil. Kč). | 1542128277.30 |
A.II.9. | V průběhu prvního čtvrtletí roku 2021 nebyly poskytnuty dodavatelům na dlouhodobý hmotný majetek žádné zálohy. | 0.00 |
A.II.10. | V položce Dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji vykazuje MV nepotřebný dlouhodobý hmotný majetek včetně drobného dlouhodobého majetku. Majetek je v souladu s požadavky zákona o účetnictví přeceněn na reálnou hodnotu. Jedná se o nepotřebné pozemky a dopravní prostředky. V prvním čtvrtletí byly prodány dopravní prostředky v hodnotě 292,59 tis. Kč. | 20445250.00 |
B.I.2. | V položce Materiál na skladě jsou vykázány zásoby materiálu dle § 20 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně předmětů s dobou použitelnosti delší než 1 rok, jejichž ocenění nedosahuje dolní hranice drobného dlouhodobého majetku. Od počátku roku do 31.3. 2021 došlo k zvýšení stavu skladových zásob o vice než 11,10 mil. Kč, tj. 0,5 %. Ačkoli u většiny komodit došlo spíše ke snižování zásob, tak v oblasti zdravotnického materiálu byl opačný trend a na celkové změně stavu měl zdravotnický materiál největší podíl i nejvyšší nárůst (o 68,77 mil. Kč) Většinou se jedná o antigenní testovací sady pro samoodběr. V oblasti výstrojního a chemického materiálu došlo k předzásobení, tak dochází ke snižování zásob. | 2352423684.86 |
B.I.10. | V položce ostatní zásoby jsou vykazovány věci pro bezúplatné předání mimo rezort včetně humanitární pomoci a služební zvířata. | 428092340.92 |
B.II.1. | V této položce jsou vykázány pohledávky za odběrateli v oblasti soukromoprávních vztahů, včetně pohledávek ze smluvních pokut. Jsou zde vykázány i dobropisy po úhradě, pohledávky z titulu reklamací, krátkodobých jistot, pronájmy bytů i nebytových prostor, stravování a pohledávky z prodeje majetku. V prvním čtvrtletí byla úhrazena částka ve výši 21,11 mil Kč od KPRHT, za přefakturaci letecké přepravy ochranných pomůcek. Smluvní pokuty byly uhrazeny za více než 7,49 mil. Kč a předepsány za více než 933,39 tis. Kč. | 21671971.71 |
B.II.4. | V průběhu prvního čtvrtletí roku 2021 poskytnuté krátkodobé zálohy dodavatelům poklesly o 21,8 % oproti stavu na začátku roku. Nejvíce se na poklesu podílelo vyúčtování záloh na všechny druhy energíí. | 51323577.91 |
B.II.5. | V rámci jiných pohledávek z hlavní činnosti MV vykazuje zejména pohledávky z pokut (s výjimkou pokut v rámci dodavatelsko - odběratelských vztahů, které jsou vykazovány v položce Odběratelé) a nároky na náhrady nákladů správního řízení (zejména v souvislosti s vyhoštěním cizinců). Pohledávky vzrostly zejména z důvodu vyšších nákladů řízení. MV se dlouhodobě potýká s platební nekázní dlužníků a tvoří opravné položky tempem 10 % za každých 90 dnů po splatnosti. | 39141885.77 |
B.II.9. | Nejvýznamnější položkou pohledávek za zaměstnanci jsou v letošním roce zálohy na služební cesty a půjčky z FKSP (18,86 mil. Kč). | 47451840.92 |
B.II.16. | V položce 344 - Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce jsou vykázány zejména nároky na refundace za projekty z Azylového, migračního a integračního fondu AMIF (11,45 mil. Kč). | 38628606.28 |
B.II.28. | Na účtu 373 - Krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery jsou vykázány zálohy na dotace a další transfery, které byly příjemcům poskytnuty s povinností vypořádání do 1 roku od poskytnutí. Jsou zde zahrnuty také příspěvky na provoz pro státní příspěvkové organizace zřízené ministerstvem (Zařízení služeb pro MV, Bytová správa MV, Institut pro veřejnou správu Praha a Tiskárna MV) ve výši 308,96 tis. Kč. K 31. 03. 2021 jsou zde vykázány dotace a transfery na výzkum v celkové výši 2,27 mld. Kč. Obce a kraje obdržely zálohy na transfery celkem za 59,98 mil. Kč včetně dotací na projekty prevence kriminality a nestátní neziskové organizace obdržely zálohy ve výši 21,17 mil. Kč. Poslední složkou jsou zálohy na transfery z Azylového, migračního a integračního fondu AMIF (69,57 mil. Kč). | 3032768254.21 |
C.I.1. | Položka Jmění účetní jednotky je kumulativní. Nelze ji považovat za obdobu vlastního kapitálu u podnikatelů. Je zde vykázán jednak převod účtů dle převodového můstku při zahájení reformy účetnictví státu k 1. 1. 2010 (účty 902 - Fond oběžných aktiv, 964 - Saldo výdajů a nákladů a 965 - Saldo příjmů a výnosů) a dále účtu 901 - Fond dlouhodobého majetku, který sem byl v souladu s převodovým můstkem stanoveným Ministerstvem financí převeden na konci účetního období roku 2010 (z účtu 403). Dále jsou zde uvedeny kumulované stavy zůstatkových hodnot bezúplatně nabytého dlouhodobého majetku (vyjma drobného) a také tohoto majetku bezúplatně předaného subjektům, které jsou vybranými účetními jednotkami. Další významnou složkou jsou investiční dotace zřízeným (vlastním) státním příspěvkovým organizacím 43,61 mil. Kč (ty podle Českého účetního standardu č. 703 nejsou transferem a neovlivňují tak u poskytovatele výsledek hospodaření) a přijaté investiční transfery, které nejsou zdrojem rezervního fondu. Na rozdíl od ostatních účetních jednotek, které investiční transfery přijímají na účet 403 s následným rozpouštěním transferového koeficientu do výnosů, u organizačních složek státu se toto neprovádí a položka je tudíž kumulativní i v oblasti transferů. V prvním čtvrtletí v rámci rezortu byl převeden majetek ve výši 83,40 mil. Kč a mimo rezort ve výši 82,75 mil. Kč. | 26820659389.24 |
C.I.5. | Oceňovací rozdíly při změně metody jsou kumulativní a nahradily účet nákladů při prvním použití vybraných účetních metod v jednotlivých etapách reformy účetnictví státu (zejména v letech 2010 - 2012). Jednalo se o metodu odpisování (dooprávkování majetku na konci účetního období roku 2011), dooprávkování drobného dlouhodobého majetku a metodu tvorby opravných položek k pohledávkám. První použití metod se účtovalo na stranu Má Dáti této položky. Nyní se stav této položky mění jen, je-li zjištěna chyba, která se jí týká (zpětně zjištěná chyba při prvotním použití metody). | 10161678942.46 |
C.I.6. | V položce Jiné oceňovací rozdíly je vykázáno přecenění majetku určeného k prodeji na reálnou hodnotu (kladný nebo záporný rozdíl mezi zůstatkovou cenou a reálnou hodnotou). Položka není kumulativní, jsou zde jen číselné údaje související s aktuálním stavem majetku určeného k prodeji. Po realizaci nebo při zrušení prodeje je stav této položky zrušen v souladu s účetními metodami. Účtuje se na obě strany tohoto účtu. V prvním čtvrtletí byl přeceněn movitý majetek určený k prodeji. | 15373261.35 |
C.I.7. | V položce Opravy předcházejících účetních období jsou v souladu s § 26 odst. 2 písm. d) vyhlášky 410/2009 Sb., vykázány chyby přesahující hranici 260 tis. Kč, které loni nebo dříve ovlivnily výši výsledku hospodaření. Položka je kumulativní a vzhledem k jejímu účelu ji lze přirovnat k účtu Jiný výsledek hospodaření u podnikatelů. V roce 2021 se stav této položky nezměnil. | 339015550.85 |
C.II.4. | Rezervní fond z ostatních titulů - účet 414 Rezervní fond je v Ministerstvu vnitra tvořen a čerpán v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech (§ 48 a § 50). Tvorba fondu za první čtvrtletí roku 2021 činila 30,38 mil. Kč a čerpání fondu bylo ve výši 56,25 mil. Kč. Hlavní složkou jeho tvorby jsou finanční prostředky z Fondu zábrany škod, který byl zřízen s účinností od 1. 1. 2014 zákonem č.160/2013 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Poskytovatelem je Česká kancelář pojistitelů prostřednictvím svého orgánu - Komise pro tvorbu programů prevence škod a pro rozdělování finančních prostředků (příjem v prvním čtvrtletí roku 2021 je ve výši 11,78 mil. Kč a čerpání ve výši 98,78 mil. Kč). Dalším zdrojem jsou prostředky ze zahraničí (tvorba ve výši 18,56 mil. Kč, zejména od Frontexu, AMIF či z EU). Další prostředky jsou za porušení rozpočtové kázně (EIF) ve výši 36,78 mil. Kč. | 252081325.66 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A.I.1 | V položce spotřeba materiálu vykazuje MV úbytky skladových zásob výstrojního materiálu, chemického a laboratorního, pohonných hmot a maziv, náhradních dílů a materiálu k výpočetní technice, výzbroji a letecké technice. Spotřeba materiálu vykazuje proti stejnému období loňského roku pokles o více než 22,5 mil. Kč, tj. o 17,7 % na 104,7 mil. Kč. Změna byla ovlivněna zejména poklesem spotřeby výzbrojního materiálu o 19,2 mil. Kč - (nižší spotřeba nábojů o 18,5 mil. Kč). Spotřeba výstrojního materiálu klesla o 6,6 mil. Kč na 56,4 mil. Kč. V této položce vykazuje Ministerstvo vnitra také náklady na materiální zabezpečení všech příslušníků Policie ČR výstrojními náležitostmi. Policie ČR se v této oblasti chová jako jediný ozbrojený sbor napříč strukturou účetních jednotek. Ministerstvo vnitra plní funkci zřizovatele vůči organizačním složkám státu - krajským ředitelstvím Policie ČR. Výstrojní náležitosti příslušníků policie zajišťuje centrálně prostřednictvím Policejního prezidia (tzv. oděvní výdejny). Významněji klesla i spotřeba leteckého materiálu (o 4,2 mil. Kč). Naopak nárůst spotřeby zaznamenal chemický a laboratorní materiál (o 7,2 mil. Kč) a spotřeba PHM (o 4,4 mil. Kč). | 105523119.01 |
A.I.2 | V této položce vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na elektrickou energii, teplo a plyn - 42,8 mil. Kč. V porovnání se stejným obdobím loňského roku stoupla spotřeba o 17,7 %, tj. o 6,4 mil. Kč. Je to způsobeno vyšší spotřebou elektrické energie, která meziročně za stejné období stoupla o 4,8 mil. Kč a vyšší spotřebou zemního plynu, který stoupl o 1,2 mil. Kč. Spotřeba tepla zůstává na obdobné úrovni, tj. ve výši 11 mil. Kč. | 42805256.20 |
A.I.3 | V položce vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na vodu (vodné a stočné) v objektech Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia ČR. U samotného ministerstva je účet 503 roven nule, neboť MV má technickou péči o nemovitosti, v nichž sídlí (např. Letná, Centrotex), zajištěnu prostřednictvím zřízené státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (budovy jsou v příslušnosti hospodaření této organizace). Spotřeba proti stejnému období loňského roku poklesla o 1,5 mil. Kč a ovlivnil ji zejména pokles nákladů na teplou vodu. | 1990600.36 |
A.I.4. | V prvním čtvrtletí došlo u prodaného zboží k opačnému účtování tržby. Bude opraveno v následujícím období. | -3210.68 |
A.I.6 | Ve výši vlastních nákladů jsou vykázány příchovky a přírůstky služebních zvířat (60 tis. Kč) a materiál získaný rozebráním z vyřazovaného dlouhodobého majetku. Položka je v souladu s účetními metodami záporná, aktivací se snižují vlastní náklady. | -141022.58 |
A.I.8 | Náklady na opravy a udržování jsou oproti stejnému období loňského roku vyšší o 47 %, tj. o více než 14,3 mil. Kč. Tento nárůst ovlivnily opravy leteckých motorů, které vzrostly o více než 16 mil. Kč na 18,4 mil. Kč. Druhou nejvýznamnější částku představují náklady na opravu a údržbu objektů ve výši přes 13,4 mil. Kč. Třetí položkou jsou náklady na opravy výpočetní techniky za necelých 7 mil. Kč. | 44991311.26 |
A.I.9 | Cestovné je ovlivněno epidemickou situací v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2. Při srovnání čerpání za stejné období minulého roku došlu k poklesu o téměř 16 mil. Kč a z toho zahraniční cestovné představuje pokles o více než 11,6 mil. Kč. | 9663707.67 |
A.I.10 | V položce náklady na reprezentaci jsou vykázány náklady na pohoštění při jednáních, poradách, seminářích a dalších oficiálních akcích, a náklady na drobné předměty, které nemají charakter daru. Celkové čerpání oproti stejnému období loňského roku kleslo o 60 %, tj. úspora téměř 500 tis. Kč. | 308953.92 |
A.I.12 | V položce 518 - Ostatní služby vykazuje Ministerstvo vnitra zejména náklady na poskytování různých typů veřejné služby - provoz informačního systému datových schránek včetně rozesílání přístupových údajů, služby spojené s vydáváním osobních dokladů v působnosti MV včetně dokladů pro cizince (např. občanské průkazy, e-CP, e-PKP), náklady na správu, podporu a údržbu informačního systému Czech POINT, provádění výcviku složek IZS v kurzech (Fond zábrany škod), provoz Národního informačního systému integrovaného záchranného systému (NIS IZS). Dále jsou zde vykázány zejména náklady na pronájmy objektů a dalšího majetku, služby pošt, náklady na provoz dalších komunikačních a informačních systémů a podpora k produktům Microsoft, nákup softwaru v jednotkové ceně pod 7 tis. Kč, konzultační a poradenské služby včetně znalečného, tlumočení, náklady na obhájce, nároky svědků, účastnické poplatky na konference, školení zaměstnanců, úklid, služby spojené s odpadem a péče o zeleň. Objem nákladů na služby se oproti stejnému období loňskému roku klesl o 23,9 %, tj. o 287 mil. Kč. Vliv na snížení mělo zejména snížení služeb souvisejících s informačními a telekomunikačními technologiemi o 217,36 mil. Kč a pokles u ostatních služeb o 64 mil. Kč. | 917432887.38 |
A.I.13 | V této položce jsou vykázány platové a související náklady týkající se zaměstnanců v pracovním poměru, příslušníků Policie ČR a Hasičského záchranného sboru a státních zaměstnanců. Jedná se zejména o tarifní plat, příplatek za vedení, zvláštní přípatek, osobní příplatek, odměny za pracovní pohotovost, plat a příplatek za práci přesčas, příplatek v cizí měně u příslušníků PČR a HZS vykonávajících službu v zahraničí, příplatek za noční práci a za práci v sobotu, neděli a ve svátek, příplatek za dělenou směnu, průměrný plat příslušníků Policie ČR a příslušníků HZS ČR ve zvláštních případech (patří sem i příjem za služební volno s nárokem na náhradu) a odměny včetně odměn k jubileu a kázeňských odměn příslušníků PČR a HZS. Dále jsou zde vykázány náhrady v době nemoci, odstupné, odměny podle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a plat ministra vnitra. Oproti stejnému období minulého roku došlo k nárůstu o 0,8 % (13,25 mil. Kč). Na této změně se zejména podílely vyšší platové tarify příslušníků PČR a HZS, státních zaměstnanců a zaměstnanců v pracovním poměru (nárůst o 4,5 %, tj. 31,7 mil. Kč), zvláštní příplatky (nárůst 10,9 mil. Kč), odměny (nárůst o 20,7 mil. Kč), odměny na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr (nárůst o 2,2 mil. Kč), odstupné a odbytné (nárůst o 300 tis. Kč). Náhrada mezd v době nemoci vzrostla o 1,8 mil. Kč, přičemž vyplácený příspěvek při karanténě z této částky činil 800 tis. Kč. Ke snížení nákladů došlo u náhrad platu (snížení o 26,18 mil. Kč), za práci přesčas (snížení o 26,38 mil. Kč), za služební pohotovost (snížení o 2 mil. Kč). | 1578133063.00 |
A.I.14 | Zde je vykázáno pojistné na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění. Ministerstvo vnitra vykonává funkci orgánu sociálního zabezpečení podle § 9 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Provádí důchodové pojištění, rozhoduje o dávkách důchodového pojištění (starobní důchod, invalidní důchod, vdovský důchod, vdovecký důchod, sirotčí důchod) příslušníků Policie České republiky, příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky, příslušníků Bezpečnostní informační služby, příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace a osob, kterým je poskytována zvláštní ochrana a pomoc na základě zvláštního právního předpisu (zákon č. 137/2011 Sb., o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením a o změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů). Úroveň nákladů na zákonné sociální pojištění vzrostla ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 0,1 %, tj. 730 tis. Kč. | 516526733.28 |
A.I.16 | Největší položku představuje základní příděl do FKSP (blíže k FKSP viz stať F.) ve výši 35,5 mil. Kč. Z důvodu zpřesnění věrného zobrazení a zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky vykazuje MV od účetního období 2020 v této položce v návaznosti na § 33 odst. 2 písm. d) vyhlášky č. 410/2009 Sb. a § 24 odst. 2 písm. j) zákona o daních z příjmů také: a) pracovnělékařské služby včetně těch, které jsou prvotně uhrazeny zaměstnancem a následně jsou mu nahrazeny (49,3 tis. Kč), b) náklady na odborný rozvoj (vzdělávání) zaměstnanců, pokud souvisejí s předmětem činnosti (231 tis. Kč), c) náklady na materiál charakteru ochranných pomůcek pro zaměstnance (10,7 mil. Kč). Dále jsou zde účtovány náklady na ošatné (455 tis. Kč). | 47058694.36 |
A.I.17 | V položce 528 - Jiné sociální náklady jsou vykázány zejména náklady na stravování zaměstnanců (nákup stravenek, stravování u cizích organizací - 970 tis. Kč) a náhrada škody za ztrátu na služebním příjmu nebo výdělku po skončení neschopnosti ke službě nebo pracovní neschopnosti a náhrada na výživu pozůstalých (6,9 mil. Kč). Tyto náklady jsou ve srovnání stejného období loňského roku v obdobné výši. Nárůst ve výši 1,2 mil. Kč je u náhrad škod fyzickým osobám. | 9889876.60 |
A.I.20 | Ve srovnání za stejné období loňského roku položka vykazuje nárůst o 14 %, tj. o 1,2 mil. Kč. MV v této položce vykazuje zejména: odvod za nesplnění povinnosti zaměstnávat zdravotně postižené (celkem 7,7 mil. Kč), rozhlasové a televizní poplatky (celkem 1,6 mil. Kč) a dálniční poplatky (277,5 tis. Kč). Nastala úspora ve výši 325 tis. Kč je za poplatky ubytování hrazené krajům a obcím. | 11008813.20 |
A.I.24 | Položka Dary a jiná bezúplatná předání se vrátila na svou obvyklou úroveň po loňském výkyvu způsobeném velkým objemem bezúplatných předání ochranných prostředků souvisejících s pandemií COVID-19. V položce jsou obsaženy věci určené pro bezúplatné předání mimo vybrané účetní jedntky. Nejvyšší položkou v prvním čtvrtletí byla věcná humanitární pomoc Chorvatsku ve výši 1,85 mil. Kč. | 2064762.06 |
A.I.34 | Byly vyřazeny pohledávky pro nedobytnost v celkové výši 526 tis. Kč, což je o 144 tis. Kč více než za stejné období předcházejícího roku. Jednalo se zejména o pohledávky z hlavní činnosti (účet 315) za náhrady nákladů správního řízení za občany cizích států. | 526194.61 |
A.I.35 | V této položce jsou vykázány náklady na pořízení tzv. drobného dlouhodobého majetku (viz. položky aktivA.I.5.,A.II.6.). Ministerstvo vnitra vykazuje oproti stejnému období loňského roku pokles o 15,2 %, tj. o 3,96 mil. Kč. Významněji poklesl DDHM výzbrojní o 7,8 mil. Kč a DDHM výpočetní technika o 4,28 mil. Kč a naopak vzrostlo programové vybavení o 5,91 mil. Kč a zabezpečovací technika a technika pro sledování o 2,5 mil. Kč. | 22079984.55 |
A.I.36 | V této položce vykazuje Ministerstvo vnitra zejména bezúplatné převody zásob vybraným účetním jednotkám. Dále jsou zde vykázány například náhrady nákladů spojené s výkonem funkce v zahraničí (více než 30,37 mil. Kč), tzv. zvláštní finanční prostředky a náklady na bezúplatné převody neuhrazených pohledávek na Celní úřad k vymáhání. Tato položka zaznamenala významný nárůst v souvislosti s epidemií COVID-19. | 372220013.36 |
A.II.3 | Realizované kurzové ztráty ve výši 92 tis. Kč představují ve srovnání za stejné období loňského roku zanedbatelnou částku (v 1. Q 2020 dosáhly výše přes 470,79 mil. Kč - tato výše byla způsobena nákupy zdravotnického materiálu v souvislosti s COVID-19 ze zahraničí). | 2410869.55 |
A.III.1 | V položce vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na příspěvky na provoz vlastním SPO (ve výši 309 mil. Kč), sociální dávky (důchody starobní, vdovské, vdovecké a sirotčí, výsluhové příspěvky, odchodné) dotace obcím a dalším subjektům či peněžní dary do zahraničí. | 3353743836.36 |
B.I.2. | Výnosy z prodeje služeb v porovnání se stejným obdobím loňského roku poklesly o 28,4 %, tj. o 2,1 mil. Kč. Nižší výnosy ovlivnilo omezení závodního stravování v době nouzového stavu. Ostatní výnosy z prodejů služeb (především ubytování) mírně poklesly (o 7 %, tj. o 165 tis. Kč) a poskytované služby podléhající DPH jsou na relativně stejné úrovni. | 5349267.01 |
B.I.3. | Výnosy z pronájmu pozemků, bytů a nebytových prostor ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostly o 35,7 %, tj. o 53,5 tis. Kč (vliv pronájmu bytů). | 203626.52 |
B.I.5. | Výnosy ze správních poplatků mají nadále sestupnou tendenci. V porovnání se stejným obdobím loňského roku poklesly o 6,1 %, tj. o 226,2 tis. Kč. | 3496060.00 |
B.I.9. | Smluvní pokuty a úroky z prodlení jsou mírně nad výší za stejné období loňského roku (o 19 tis. Kč). | 997683.56 |
B.I.10. | V této položce se předepisují pořádkové pokuty, kázeňské tresty a pokuty za porušení rozpočtové kázně. Nejsou zde vykázány pokuty uložené příkazovými bloky - jsou výnosem kapitoly Ministerstva financí. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku došlo k poklesu o 82,2 %, tj. o 2,85 mil. Kč. Důvodem je, že v loňském roce byla ve stejném období předepsána vyšší pokuta za porušení RK a opakující se vyšší pokuty leteckým společnostem. | 618483.00 |
B.I.14. | V položce výnosy z prodej DHM kromě pozemků byly vykázány odprodeje nepotřebných dopravních prostředků. | 229000.00 |
B.I.16. | V této položce je vykázáno zapojení FKSP na pořízení dlouhodobého majetku a zapojení rezervního fondu na libovolný účel. Fond kulturních a sociálních potřeb nebyl takto čerpán, ale u rezervního fondu došlo ve srovnání se stejným obdobím loňského roku k výraznému nárůst o 112,8 %, tj. o 61,86 mil. Kč (FZŠ). | 116711064.11 |
B.I.17. | V položce ostatní výnosy z činnosti jsou vykazovány převody v rámci resortu a mimo resort. Mimo resort obdrželo Ministerstvo vnitra od Ministerstva zdravotnictví respirátory za více než 191,8 tis. Kč. V rámci resortu byly převedeny zásoby za 1,97 mil Kč. Dále jsou zde vykazovány přijaté náhrady škod za 1,5 mil. Kč. | 68572556.79 |