A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka Moravskoslezský kraj nepřetržitě pokračuje i v následujícím účetním období ve své činnosti; nedošlo ke změnám metody z důvodu ukončení činnosti, a zatím nenastala situace, která by ji omezovala nebo jí zabraňovala v této činnosti pokračovat i v dohledné budoucnosti. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Uspořádání a označování položek rozvahy a výkazu zisku a ztráty a jejich obsahové vymezení a způsoby oceňování jsou v souladu s prováděcí vyhláškou k zákonu o účetnictví (od 1. 1. 2010 vyhl. č. 410/2009 Sb.); další změny specifické pro účetní jednotku nebyly v 1. pololetí 2021 prováděny. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
1. Použité účetní metody odpovídají platným právním předpisům a jsouupřesněny ve vnitřních předpisech kraje, zejména ve směrnicích k účetnictví,k majetku, k rozpočtu, k vnitřnímu kontrolnímu systému a k vymáhánípohledávek.2. Pro vedení účetnictví je používán ekonomicko-informační systém GINIS-EKO- programové vybavení firmy GORDIC, spol. s r. o., Jihlava s dodrženímstanovené metodiky a závazných analytik účtů pro zajištění správnostivygenerování jednotlivých výkazů. 3. Moravskoslezský kraj i v roce 2021, jako v období let 2010 až 2020,účtuje pouze o hlavní činnosti, hospodářská (podnikatelská) činnost nebylana kraji vymezena.4. Od 1. 7. 2009 je kraj plátcem daně z přidané hodnoty (DPH) a od 1. 1.2010 je měsíčním plátcem DPH.5. Oceňování majetku se od roku 2010 nezměnilo - majetek určený k prodeji jeoceňován reálnou hodnotou definovanou zákonem, bližší upřesnění je uvedenove vnitřním předpisu.6. Používání cizí měny je v účetnictví upraveno ve vnitřním předpisu:pohledávky, závazky a peněžní prostředky v cizí měně se oceňují stanovenýmpevným kurzem, který je určen podle kurzu cizích měn vyhlášených ČNB kprvnímu dni období, pro který je kurz používán.7. Další používané účetní postupy a zásady: pořizování a vyřazování majetkuse provádí v souladu s interní metodikou, stanovenou ve vnitřním předpisu;dlouhodobý majetek se účtuje prostřednictvím účtů pořízení (mimo drobnéhodlouhodobého majetku), dlouhodobý majetek je od roku 2013 měsíčně (v roce2012 čtvrtletně) odepisován rovnoměrným způsobem; pořizování zásob materiáluv průběhu účetního období je účtováno přímo do spotřeby a na účty zásob jeúčtováno až k rozvahovému dni (způsob B); účtování o provozních zálohách seřídí metodikou účetního software; o přijatých a poskytnutých zálohách utransferů je účtováno podle typů jednotlivých transferů. 8. Tvorba a čerpání fondů se od roku 2018 účtuje rozvahovým způsobem, a toprostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky (v létech 2010 až 2017 bylatvorba a čerpání fondů účtována výsledkovým způsobem, tzn. prostřednictvímpříslušných nákladových a výnosových účtů). Kraj zřídil celkem 6 účelovýchfondů, jejichž hospodaření se řídí schválenými statuty; jedná se o Sociálnífond, Zajišťovací fond, Fond finančních zdrojů JESSICA (do 7. 9. 2020 podnázvem Fond návratných finančních zdrojů JESSICA), Fond životního prostředíMoravskoslezského kraje, Fond sociálních služeb a Fond pro financovánístrategických projektů Moravskoslezského kraje. 9. Časové rozlišení nákladů a výnosů bude provedeno až k rozvahovému dni,tj. ke dni 31. 12. 2021 (v průběhu roku se náklady a výnosy časověnerozlišují); časové rozlišení vč. hladin významnosti je upraveno vevnitřním předpisu.10. Stav podrozvahových účtů je dokumentován v samostatné části přílohyA.4.; hladiny významnosti pro účtování na podrozvahových účtech jsou uvedenyve vnitřním předpisu.11. V prosinci 2020 byla podepsána hejtmanem Moravskoslezského kraje sezástupci České spořitelny, a. s. smlouva o poskytnutí dlouhodobéhoinvestičního úvěru, která umožní kraji za velmi výhodných podmínek čerpat vlétech 2021 až 2024 finanční prostředky v celkovém objemu 3 miliardy korun.Tento úvěr bude kraj splácet v létech 2026 až 2035 s rovnoměrnými ročnímisplátkami ve výši 300 milionů korun, Moravskoslezský kraj tak nebude vnejbližších létech zatížen zvýšenými splátkami jistiny a umožní krajipokračovat v započatých investicích (nečerpaný úvěrový rámec smlouvy jepodchycen na podrozvahových účtech účet číslo 992.0320 a 994.0320). 12. Kraj od roku 2012 zpracovává Pomocný analytický přehled (PAP) a od roku 2015 zpracovává pro účely konsolidace státu rozšířený výkaz PAP (vykazování konsolidačních partnerů). |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 56079675802.93 | 55081670004.84 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 947318.28 | 993346.68 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 6685454.77 | 6991696.39 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 2427760.33 | 2427760.33 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 56069615269.55 | 55071257201.44 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 3652604.15 | 3635104.15 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 1127511.45 | 1127511.45 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 2525092.70 | 2507592.70 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 44887167.26 | 22900720.96 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 44887167.26 | 22900720.96 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 191478840.81 | 186828192.81 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 144131.42 | 144131.42 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 6767889.55 | 6767889.55 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 184566819.84 | 179916171.84 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 2012634293.19 | 2856106605.90 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 90070844.05 | 14589773.69 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 1647687.36 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 1219896712.70 | 1912200531.92 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 701019049.08 | 929316300.29 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 45033465.99 | 23985348.77 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 146298.73 | 1084627.81 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 44887167.26 | 22900720.96 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 505934528.97 | 493057405.38 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 43972792.00 | 63848084.00 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 35152764.71 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 77072146.63 | 77072146.63 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 2400349.12 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 349736825.63 | 349736825.63 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 8709284213.12 | 8709284213.12 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 5272169315.48 | 5272169315.48 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 3437114897.64 | 3437114897.64 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | 58206031472.94 | 57605504506.37 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A. | Oproti stavu stálých aktiv netto ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 7.706 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2021 k poklesu stálých aktiv netto celkem o 650 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 představuje hodnotu ve výši 7.056 mil. Kč. Na změně stavu stálých aktiv netto se v 1. pololetí roku 2021 podílelo zejména snížení dlouhodobého hmotného majetku (pokles celkem o 562 mil. Kč, a to především u SÚ 042 Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek celkem o 462 mil. Kč) a snížení dlouhodobých pohledávek (pokles celkem o 149 mil. Kč); oproti tomu došlo k navýšení dlouhodobého finančního majetku (nárůst celkem o 52 mil. Kč). | 7056612797.79 |
A.III. | Dlouhodobý finanční majetek (netto) se v 1. pololetí 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 1.026 mil. Kč netto) zvýšil celkem o 52 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 1.078 mil. Kč (netto), a tvoří jej majetkové účasti v osobách s rozhodujícím vlivem (SÚ 061 ve výši 826 mil. Kč netto; oproti roku 2020 došlo v 1. pololetí roku 2021 k jejich navýšení o 25 mil. Kč) a v osobách s podstatným vlivem (SÚ 062 ve výši 7 mil. Kč netto), v nichž kraj eviduje akcie a majetkové podíly společností za účelem výkonu majetkových práv, dlouhodobé půjčky ve výši 127 mil. Kč (u SÚ 067 Dlouhodobé půjčky došlo ke zvýšení celkem o 32 mil. Kč) a ostatní dlouhodobý finanční majetek (v celkové výši 118 mil. Kč, jenž tvoří zejména převedený Finanční nástroj JESSICA z Regionální rady regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Ostrava - nesplacené jistiny poskytnutých úvěrů). | 1077998523.62 |
A.IV. | Dlouhodobé pohledávky se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 2.242 mil. Kč) snížily celkem o 149 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 2.093 mil. Kč, jenž tvoří dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery (v celkové výši 1.036 mil. Kč), které se snížily oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (v celkové výši 1.124 mil. Kč) celkem o 88 mil. Kč (a to zejména vypořádáním poskytnutých záloh v rámci projektu „Podpora služeb sociální prevence 2“ ve výši 306 mil. Kč a vypořádáním poskytnutých záloh na dopravní obslužnost ve výši 97 mil. Kč; oproti tomu byly v 1. pololetí roku 2021 poskytnuty dlouhodobé zálohy v rámci projektu „Podpora služeb sociální prevence 3" ve výši 272 mil. Kč, což představuje jejich navýšení z 216 mil. Kč na 488 mil. Kč), ostatní dlouhodobé pohledávky (v celkové výši 942 mil. Kč) a poskytnuté návratné finanční výpomoci dlouhodobé (v celkové výši 115 mil. Kč), jenž se snížily oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (v celkové výši 175 mil. Kč) celkem o 60 mil. Kč. | 2093020033.44 |
B. | Oproti stavu oběžných aktiv (netto) ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 6.957 mil. Kč netto) došlo v 1. pololetí roku 2021 k nárůstu oběžných aktiv celkem o 5.305 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 představuje hodnotu ve výši 12.262 mil. Kč (netto), jenž tvoří zejména krátkodobý finanční majetek v celkové výši 7.668 mil. Kč a krátkodobé pohledávky v celkové výši 4.574 mil. Kč. Na změně stavu oběžných aktiv se v 1. pololetí roku 2021 podílel nárůst krátkodobého finančního majetku (zvýšení celkem o 3.874 mil. Kč) a nárůst krátkodobých pohledávek (navýšení celkem o 1.430 mil. Kč). | 12261871463.06 |
B.II. | Krátkodobé pohledávky se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 3.144 mil. Kč netto) zvýšily o 1.430 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 představuje hodnotu v celkové výši 4.574 mil. Kč (netto). Rozdíl vznikl především navýšením SÚ 373 Krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery celkem o 2.416 mil. Kč, a to zejména poskytnutím krátkodobých záloh na a podporu poskytování sociálních služeb v roce 2021 (nárůst celkem o 1.395 mil. Kč; ke dni 31. 12. 2021 budou vypořádány), příspěvkovým organizacím kraje (nárůst celkem o 353 mil. Kč; ke dni 31. 12. 2021 budou vypořádány) a poskytnutím záloh na dopravní obslužnost kraje (nárůst celkem o 482 mil. Kč), navýšením SÚ 363 Pevné termínové operace a opce celkem o 350 mil. Kč, navýšením SÚ 316 Poskytnuté návratné finanční výpomoci krátkodobé celkem o 117 mil. Kč a navýšením SÚ 346 Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi celkem o 108 mil. Kč (a to zejména pohledávkou za SDV v celkové výši 86 mil. Kč; ke dni 31. 12. 2021 bude vypořádána); oproti tomu došlo ke snížení SÚ 388 Dohadné účty aktivní celkem o 1.614 mil. Kč (a to vypořádáním dohadů k investičním dotacím v celkové výši 326 mil. Kč, k neinvestičních transferům ve výši 1.198 mil. Kč a zúčtováním dohadu daně z příjmu právnických osob za rok 2020 ve výši 90 mil. Kč). | 4573994505.37 |
B.III. | Krátkodobý finanční majetek se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 3.794 mil. Kč) zvýšil celkem o 3.874 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 7.668 mil. Kč. Ke zvýšení krátkodobého finančního majetku došlo zejména nárůstem finančních prostředků na SÚ 231 Základní běžný účet územních samosprávných celků, a to celkem o 3.339 mil. Kč (především přijetím finančních prostředků z MPSV ve výši 2.416 mil. Kč na podporu sociálních služeb v roce 2021 a z MŠMT ve výši 2.994 mil. Kč na přímé výdaje na vzdělávání na červenec a srpen 2021, jenž byly vyplaceny v červenci 2021), k nárůstu finančních prostředků u SÚ 244 Termínované vklady krátkodobé, a to celkem o 200 mil. Kč (nový termínovaný vklad u Československé obchodní banky, a. s. ve výši 200 mil. Kč) a k nárůstu SÚ 236 Běžné účty fondů územních samosprávných celků, a to celkem o 336 mil. Kč (zejména navýšením účtu Fondu pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje o 258 mil. Kč, který rovněž disponuje největším objemem finančních prostředků v celkové výši 458 mil. Kč; dále pak Fond finančních zdrojů JESSICA disponuje s finančními prostředky v celkové výši 279 mil. Kč a Fond sociálních služeb v celkové výši 222 mil. Kč). | 7668381731.62 |
C. | Oproti stavu vlastního kapitálu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 8.394 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2021 k poklesu vlastního kapitálu celkem o 866 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 7.528 mil. Kč. Na změně stavu vlastního kapitálu se v 1. pololetí roku 2021 podílel pokles jmění účetní jednotky a upravujících položek (snížení celkem o 1.981 mil. Kč), výsledek hospodaření za 1. pololetí roku 2021 (zisk po zdanění ve výši 725 mil. Kč) a narůst fondů účetní jednotky (navýšení celkem o 390 mil. Kč). | 7528222477.58 |
C.I. | Jmění účetní jednotky a upravujících položek se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši -1.180 mil. Kč) snížilo celkem o 1.981 mil. Kč, a jeho stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši -3.161 mil. Kč. Rozdíl vznikl zejména snížením SÚ 401 Jmění účetní jednotky celkem o 1.543 mil. Kč (ke dni 30. 6. 2021 ve výši -4.075 mil. Kč oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 ve výši -2.532 mil. Kč), a to např. poskytnutím investičních transferů příspěvkovým organizacím kraje ve výši 823 mil. Kč, svěřením majetku příspěvkovým organizacím kraje ve výši 233 mil. Kč a tvorbou a čerpáním fondů v 1. pololetí roku 2021 v celkové výši 390 mil. Kč, a snížením SÚ 403 Transfery na pořízení dlouhodobého majetku celkem o 386 mil. Kč, např. byly zaúčtovány investiční dotace k technickému zhodnocení majetku k hospodaření příspěvkovým organizacím kraje v celkové výši 369 mil. Kč. | -3161046175.81 |
C.II. | Kraj zřídil v minulých letech celkem šest účelových fondů: Sociální fond (3 mil. Kč), Zajišťovací fond (103 mil. Kč), Fond finančních zdrojů JESSICA (do 8. 9. 2020 pod názvem Fond návratných finančních zdrojů JESSICA, který nahradil od 1. 7. 2017 Regionální rozvojový fond; 420 mil. Kč), Fond životního prostředí Moravskoslezského kraje (21 mil. Kč), Fond sociálních služeb (222 mil. Kč) a Fond pro financování strategických projektů Moravskoslezského kraje (456 mil. Kč), tzn., že celkový stav fondů ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 1.225 mil. Kč, což oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 835 mil. Kč) představuje navýšení fondů celkem o 390 mil. Kč, a to zejména nárůstem Fondu pro strategické financování Moravskoslezského kraje o 266 mil. Kč, Fondu finančních zdrojů JESSICA o 104 mil. Kč a nárůstem Fondu sociálních služeb o 19 mil. Kč. Kraj v létech 2010 až 2017 účtoval o fondech výsledkovým způsobem, tj. prostřednictvím nákladových a výnosových účtů, a od 1. 1. 2018 účtuje kraj o fondech rozvahově, tj. prostřednictvím SÚ 401 Jmění účetní jednotky. Hospodaření fondů se řídí schválenými statuty. | 1225132311.95 |
0.00 | Výsledek hospodaření ke dni 30. 6. 2021 v celkové výši 9.464 mil. Kč (zisk) představuje hodnotu výsledku hospodaření běžného účetního období, za 1. pololetí roku 2021 vyčíslen zisk (po zdanění) v celkové výši 725 mil. Kč, a hodnotu výsledků hospodaření předcházejících účetních období (tj. součet výsledků hospodaření za období let 2010 až 2020, jenž tvoří zisk v celkové výši 8.739 mil. Kč; zisk za rok 2020 ve výši 932 mil. Kč po zdanění byl dne 17. června 2021 zastupitelstvem kraje schválen). Vyčíslený zisk 1. pololetí 2021 v celkové výši 725 mil. Kč představuje rozdíl mezi výnosy celkem ve výši 3.931 mil. Kč a náklady celkem ve výši 3.206 mil. Kč; oproti výsledku hospodaření za 1. pololetí roku 2020 (vyčíslen zisk po zdanění ve výši 161 mil. Kč) došlo k nárůstu nákladů celkem o 23 mil. Kč (a to zejména nárůstem nákladů z činnosti celkem o 35 mil. Kč, nižšími finančními náklady celkem o 12 mil. Kč a nižšími náklady na transfery celkem o 4 mil. Kč) a ke zvýšení výnosů celkem o 587 mil. Kč (a to vyššími výnosy ze sdílených daní a poplatků celkem o 439 mil. Kč, vyššími výnosy z transferů celkem o 89 mil. Kč, vyššími výnosy z činnosti celkem o 46 mil. Kč a vyššími finančními výnosy celkem o 13 mil. Kč), což znamená lepší výsledek hospodaření 1. pololetí roku 2021 oproti výsledku hospodaření 1. pololetí roku 2020 celkem o 564 mil. Kč. | 9464136341.44 |
D. | Oproti stavu cizích zdrojů ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 6.269 mil. Kč) došlo v 1. pololetí roku 2021 k nárůstu cizích zdrojů celkem o 5.521 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 11.790 mil. Kč. Na změně stavu cizích zdrojů se v 1. pololetí roku 2021 podílel nárůst krátkodobých závazků (navýšení celkem o 6.513 mil. Kč) a pokles dlouhodobých závazků (snížení celkem o 992 mil. Kč). | 11790261783.27 |
D.II. | Dlouhodobé závazky (se splatností delší než 1 rok) se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 4.616 mil. Kč) snížily celkem o 992 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 představuje hodnotu ve výši 3.624 mil. Kč. Ke snížení dlouhodobých závazků došlo zejména poklesem dlouhodobých přijatých záloh na transfery, a to celkem o 678 mil. Kč (např. zúčtováním přijatých záloh z MPSV na projekt „Podpora služeb sociální prevence 2“ v celkové výši 325 mil. Kč a zúčtováním přijatých záloh z MŽP na projekt „Kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji - 2. GS“ v celkové výši 890 mil. Kč) a poklesem SÚ 451 Dlouhodobé úvěry (snížení celkem o 306 mil. Kč). Žádné dlouhodobé závazky nejsou po lhůtě splatnosti. | 3623810533.33 |
D.II.1. | Na SÚ 451 Dlouhodobé úvěry kraj eviduje ke dni 30. 6. 2021 ve výši 1.482 mil. Kč dlouhodobý úvěr II. od EIB v celkové výši 384 mil. Kč (úvěr byl poskytnutý zejména na úhradu vlastního podílu u akcí spolufinancovaných z EU, splatnost úvěru do 31. 12. 2025) a dva dlouhodobé úvěry od UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. v celkové výši 1.098 mil. Kč (úvěr ve výši 341 mil. Kč byl poskytnutý na předfinancování akcí u projektů spolufinancovaných z EU; splatnost úvěru do 31. 12. 2024, a úvěr ve výši 757 mil. Kč byl poskytnutý na refinancování úvěru od EIB; splatnost tohoto úvěru je do 15. 12. 2025). Celková výše úvěrového zatížení se oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 1.788 mil. Kč) snížila o 306 mil. Kč. | 1481440037.11 |
D.III. | Krátkodobé závazky se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 (ve výši 1.653 mil. Kč) zvýšily celkem o 6.513 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 8.166 mil. Kč. Především jde o nárůst SÚ 375 Krátkodobé zprostředkování transferů celkem o 3.167 mil. Kč (k navýšení došlo zejména přijetím finančních prostředků z MŠMT na přímé náklady na červenec a srpen 2021 24. června 2021 v celkové výši 2.994 mil. Kč, které byly vyplaceny v červenci 2021), nárůst závazků u SÚ 374 Krátkodobé přijaté zálohy na transfery, a to celkem o 2.450 Kč (především jde o přijaté zálohy na sociální služby v roce 2021 z MPSV ve výši 2.416 mil. Kč; ke dni 31. 12. 2021 budou vypořádány) a SÚ 349 Závazky k vybraným místním vládním institucím, a to celkem o 1.637 Kč (zejména zaúčtováním předpisů na poskytnutí neinvestičních příspěvků a investičních dotací příspěvkovým organizacím kraje ve výši 1.657 mil. Kč; ke dni 31. 12. 2021 budou vypořádány); oproti tomu došlo k poklesu závazků u SÚ 389 Dohadné účty pasívní, a to celkem o 644 mil. Kč (vypořádáním dohadů k transferům, a to celkem ve výši 457 mil. Kč, vypořádáním dohadů na dopravní obslužnost kraje ve výši 97 mil. Kč a zúčtováním dohadu daně z příjmu právnických osob za rok 2020 na základě podaného daňového přiznání v roce 2021 ve výši 90 mil. Kč) a u SÚ 345 Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce celkem o 126 mil. Kč (zejména úhradou závazků na příspěvky na dopravní obslužnost kraje ve výši 82 mil. Kč a úhradou kotlíkových dotací fyzickým osobám ve výši 56 mil. Kč). | 8166451249.94 |
0.00 | Komentovány byly zejména položky rozvahy, u kterých došlo během 1. pololetí roku 2021 ke změně oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 v objemu přesahujícím 1 % bilanční sumy, což je částka 193 mil. Kč. Aktiva (stálá a oběžná) netto a pasiva (vlastní kapitál a cizí zdroje) se v 1. pololetí roku 2021 oproti stavu ke dni 31. 12. 2020 ve výši 14.663 mil. Kč zvýšila celkem o 4.655 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 představuje hodnotu v celkové výši 19.318 mil. Kč. Nárůst aktiv vznikl zejména navýšením oběžných aktiv netto celkem o 5.305 mil. Kč, a to nárůstem krátkodobého finančního majetku celkem o 3.874 mil. Kč a nárůstem krátkodobých pohledávek netto celkem o 1.430 mil. Kč, a snížením stálých aktiv netto celkem o 650 mil. Kč, a to zejména poklesem dlouhodobého hmotného majetku celkem o 562 mil. Kč a poklesem dlouhodobých pohledávek celkem o 149 mil. Kč; nárůst pasiv vznikl navýšením cizích zdrojů celkem o 5.521 mil. Kč, a to nárůstem krátkodobých závazků celkem o 6.513 mil. Kč a poklesem dlouhodobých závazků celkem o 922 mil. Kč, a snížením vlastního kapitálu celkem o 866 mil. Kč, a to poklesem jmění účetní jednotky a upravujících položek celkem o 1.981 mil. Kč, nárůstem fondů účetní jednotky celkem o 390 mil. Kč a výsledkem hospodaření 1. pololetí roku 2021, tj. ziskem ve výši 725 mil. Kč. | 0.00 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A. | Náklady celkem se za 1. pololetí roku 2021 oproti 1. pololetí roku 2020 (v celkové výši 3.183 mil. Kč) zvýšily celkem o 23 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 3.206 mil. Kč. Na zvýšení nákladů měly vliv zejména vyšší náklady z činnosti (nárůst celkem o 35 mil. Kč, a to zejména navýšením SÚ 554 Prodané pozemky celkem o 32 mil. Kč; oproti tomu došlo např. u SÚ 501 Spotřeba materiálu k poklesu nákladů celkem o 20 mil. Kč); oproti tomu byly nižší finanční náklady (pokles celkem o 12 mil. Kč, a to u SÚ 562 Úroky; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 16 mil. Kč) a nižší náklady na transfery (pokles celkem o 4 mil. Kč; v prvním pololetí roku 2021 vyčísleny v celkové výši 2.604 mil. Kč, v prvním pololetí roku 2020 vyčísleny v celkové výši 2.608 mil. Kč). | 3205592071.97 |
A.III. | Náklady na transfery se za 1. pololetí roku 2021 oproti 1. pololetí roku 2020 (ve výši 2.608 mil. Kč) snížily celkem o 4 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 2.604 mil. Kč. Nižší náklady na transfery byly zaúčtovány zejména u neinvestičních transferů na provoz zřízeným příspěvkovým organizacím kraje (pokles celkem o 119 mil. Kč; za 1. pololetí roku 2021 byly tyto náklady vyčísleny v celkové výši 1.955 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 2.074 mil. Kč), z toho byly zaúčtovány např. nižší transfery zejména pro PO kraje poskytované odborem dopravy a chytrého regionu celkem o 89 mil. Kč (v 1. pololetí roku 2021 vyčísleny v celkové výši 429 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 518 mil. Kč), odborem školství, mládeže a sportu celkem o 30 mil. Kč (v 1. pololetí roku 2021 vyčísleny v celkové výši 593 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 623 mil. Kč), odborem kultury a památkové péče celkem o 29 mil. Kč (v 1. pololetí roku 2021 vyčísleny v celkové výši 211 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 240 mil. Kč) a odborem zdravotnictví celkem o 18 mil. Kč (v 1. pololetí roku 2021 vyčísleny v celkové výši 532 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 550 mil. Kč); oproti tomu byly vyšší náklady na transfery poskytované odborem investičním a majetkovým, a to celkem o 21 mil. Kč (v 1. pololetí roku 2021 vyčísleny v celkové výši 88 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 vyčísleny ve výši 67 mil. Kč); oproti tomu byly vyčísleny vyšší náklady na transfery ostatním subjektům, a to celkem o 101 mil. Kč (k navýšení těchto nákladů došlo zejména u nákladů na transfery na dopravní obslužnost kraje, a to celkem o 72 mil. Kč; v 1. pololetí 2021 vyčísleny ve výši 472 mil. Kč, v 1. pololetí 2020 vyčísleny ve výši 400 mil. Kč). | 2603923586.04 |
B. | Výnosy celkem se za 1. pololetí roku 2021 oproti 1. pololetí roku 2020 (ve výši 3.344 mil. Kč) zvýšily celkem o 587 mil. Kč, a jejich stav ke dni 30. 6. 2021 je vyčíslen ve výši 3.931 mil. Kč. Na zvýšení výnosů měly největší vliv vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků (nárůst celkem o 439 mil. Kč), vyšší byly také výnosy z transferů (nárůst celkem o 89 mil. Kč; např. o 36 mil. Kč byly vyšší výnosy z ústředních rozpočtů a o 43 mil. Kč z obcí Moravskoslezského kraje, a to zejména zaúčtováním příspěvků ve výši 28 mil. Kč na tvorbu Fondu sociálních služeb Moravskosleského kraje a vyššími výnosy na zajištění dopravní obslužnosti na území MSK veřejnou linkovou dopravou o 10 mil. Kč; v 1. pololetí roku 2020 ve výši 45 mil. Kč a v 1. pololetí roku 2021 ve výši 55 mil. Kč), výnosy z činnosti (nárůst celkem o 46 mil. Kč, a to např. vyššími výnosy z prodeje pozemků celkem o 31 mil. Kč) i finanční výnosy (nárůst celkem o 13 mil. Kč). Vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků byly v 1. pololetí roku 2021 zaznamenány u výnosů ze sdílené daně z příjmů právnických osob (nárůst celkem o 338 mil. Kč; k 30. 6. 2021 byly inkasovány v celkové výši 852 mil. Kč, k 30. 6. 2020 pouze ve výši 514 mil. Kč) a u výnosů ze sdílené daně z přidané hodnoty (nárůst celkem o 250 mil. Kč; k 30. 6. 2021 byly inkasovány v celkové výši 1.906 mil. Kč, k 30. 6. 2020 jen ve výši 1.656 mil. Kč), vyšší byly také výnosy z ostatních sdílených daní a poplatků (nárůst celkem o 1 mil. Kč); oproti tomu byly dosaženy nižší výnosy u výnosů ze sdílené daně z příjmů fyzických osob (pokles celkem o 150 mil. Kč; k 30. 6. 2021 byly inkasovány pouze v celkové výši 692 mil. Kč, k 30. 6. 2020 ve výši 842 mil. Kč). Na celkovém zvýšení výnosů v 1. pololetí roku 2021 se podílely především vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků (nárůst celkem o 439 mil. Kč). | 3930530046.57 |
C. | Výsledkem hospodaření 1. pololetí roku 2021 je zisk v celkové výši 725 mil. Kč: jedná se o rozdíl mezi celkovými výnosy ve výši 3.931 mil. Kč a celkovými náklady ve výši 3.206 mil. Kč; oproti výsledku hospodaření 1. pololetí roku 2020, v němž byl vyčíslen zisk ve výši 161 mil. Kč, dosažen v 1. pololetí roku 2021 lepší výsledek hospodaření, a to celkem o 564 mil. Kč, na němž se podílí negativně vyšší náklady (nárůst celkem o 23 mil. Kč) a pozitivně vyšší výnosy (nárůst celkem o 587 mil. Kč). Hlavní vliv na lepší výsledek hospodaření 1. pololetí roku 2021 měly zejména vyšší výnosy ze sdílených daní a poplatků, které jsou v porovnání s 1. pololetím roku 2020 (v celkové výši 3.034 mil. Kč) vyšší celkem o 439 mil. Kč (v 1. pololetí roku 2021 inkasovány sdílené daně a poplatky v celkové výši 3.473 mil. Kč). | 724937974.60 |
0.00 | Kraj účtoval o darovaných a bezúplatně předaných ochranných prostředcích a jiných předmětech, o nákladech i výnosech souvisejících s pandemií covid-19 vzhledem k přijatým opatřením a nouzovému stavu od 5. 10. 2020 do 11. 4. 2021, i v 1. pololetí roku 2021. Mimo jiné byly např. poskytnuty a. s. Bílovecká nemocnice, Bílovec náhrady za poskytnutí věcného prostředku k řešení krizové situace ve výši 21 mil. Kč a proúčtováno bezúplatného předání zdravotnického materiálu (injekční stříkačky a jehly) ve výši 2 mil. Kč a antigenních testů ve výši 3 mil. Kč. | 0.00 |