A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Netýká se |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
Netýká se |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
Pro přepočet cizí měny na českou měnu používá MPO pevný kurz, vyhlášený Českou národní bankou k prvnímu pracovnímu dni v každém měsíci. Kurzové rozdíly se účtují na nákladovém syntetickém účtu 563, resp. výnosovém syntetickém účtu 663. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek je odepisován rovnoměrně měsíčně na základě odpisových plánů. Odpisové plány jsou nejméně jednou za rok revidovány ve spolupráci s útvary, které mají majetek v užívání. Hladina významnosti pro účtování na účtech účtové skupiny 38 - Přechodné účty aktiv a pasiv následovně: -od částky 4 500 000 Kč výše (tj. cca 0,10 promile výše aktiv brutto z předchozího účetního období), pro hodnotu jednoho účetního dokladu, pro který by z hlediska věcné a časové náplně připadalo jeho zaúčtování prostřednictvím účetní skupiny 38 - Přechodné účty aktiv a pasiv, od částky 9 000 000,- výše (tj. cca 0,2 promile výše aktiv brutto z předchozího účetního období), pro hodnotu součtu dvou a více účetních dokladů od téhož partnera transakce, pro které by z hlediska věcné a časové náplně připadalo jejich zaúčtování prostřednictvím účetní skupiny 38 - Přechodné účty aktiv a pasiv, Celková hodnota nezaúčtovaných operací nesmí překročit hodnotu 0,4 promile hodnoty aktiv netto běžného období. Rezervy a opravné položky - zde se účtování řídí podle ČÚS 705 a 706. Opravné položky se vytvářejí k pohledávkám, které představují riziko, že nebudou dlužníkem plně nebo částečně zaplaceny. Opravné položky byly rovněž tvořeny v souvislosti s úvěrovými a záručními fondy NRB dle podkladů, obdržených od NRB, a.s. k vybraným FN. Podmíněná aktiva a podmíněná pasiva jsou oceňována v pořizovacích cenách. O zásobách MPO účtuje metodou B. Přecenění položek, které byly pořízeny v cizích měnách (Intersputnik v USD a EIF v EUR) se provádí k 31.12. kurzem v tento den vyhlášeným ČNB. Kurzové rozdíly jsou účtovány ve prospěch, resp. na vrub účtu 405 - Kurzové rozdíly. Finanční nástroje - zakladní informace Jsou obsahem SÚ 069- ostatní finanční majetek. a) Obsahem účtu jsou především finanční prostředky, které MPO vložilo do NRB, a.s. Podle smluvních pravidel z nich banka vytváří úvěrové a záruční fondy. Úvěrové fondy slouží k přímému poskytování úvěrů, záruční fondy slouží na ručení na úvěry, které podnikatelům poskytly komerční banky. Tyto činnosti nemůže MPO ze zákona vykonávat samo, proto tak činí prostřednictvím NRB, a.s. Jsou určeny k budoucí realizaci hospodářské politiky státu formou poskytování bankovních produktů za zvýhodněných podmínek. MF doporučilo pro tyto účely SÚ 069- ostatní finanční majetek. Z pohledu rozpočtu jde o dotaci, z pohledu účetnictví nejde o transfer. Peníze nemění vlastníka, banka je eviduje na klientských účtech. b) V průběhu roku MPO vkládá finanční prostředky do banky. Tok peněz může být i opačný. Banka vrací. Vložené prostředky jsou hlavně z prostředků EU, MPO je do NRB vkládá z prostředků státního rozpočtu a prostřednictvím souhrnných žádostí žádá EU o refundaci. c) U úvěrových fondů tvoří zůstatek účtu finanční prostředky na účtech banky a pohledávky do a po splatnosti. Z pohledávek po splatnosti vytváří MPO opravné položky. U záručních fondů jde jen o finanční prostředky na účtech. U záručních fondů vytváříme opravné položky na finanční prostředky odložené na účty označené jako plnění ze záruk. d) MPO má v podrozvaze na SÚ 972 uvedenou celkovou alokaci (a její plnění) finančních prostředků, které plánuje vložit do jednotlivých fondů. Na vklad do fondu se nevytváří závazkový předpis, účtujeme na základě bankovního výpisu SÚ 069/223. Vklady a případné vratky účtujeme průběžně. Počáteční a koncový stav fondu se dále liší o trvalé přírůstky nebo úbytky finančních prostředků, která na základě monitorovacích reportů u vybraných FN a vybraných významných položek účtujeme v průběhu roku a dle podkladů (výpisu hlavní účetní knihy) z NRB účtujeme a revidujeme jednorázově na konci roku. e) Souhrnnou žádost, kterou si říkáme o kompenzaci finančních prostředků vložených do fondů v NRB, účtujeme SÚ 344/401. Trvalé úbytky fin. prostředků z fondů v NRB účtujeme na SÚ 569. Trvalé úbytky fin. prostředků z fondů v NRB - poplatky bance za správu fondů účtujeme na SÚ 518. Trvalé přírůstky fin. prostředků ve fondech v NRB účtujeme na SÚ 669. K 31.12. Příjem kompenzace z EU za prostředky vložené do NRB účtujeme na MD SÚ 222 proti DAL SÚ 401. Ve prospěch účtu 401 se účtuje transfer, kterým kompenzuje MPO vklady do fondů v NRB, z pohledu MPO se jedná o pořízení ostatního dlouhodobého finančního majetku. |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 83362933.11 | 83343664.59 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 0.00 | 0.00 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 18276516.22 | 18254341.10 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 65086416.89 | 65089323.49 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 0.00 | 0.00 |
P.II. | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 12733325803.89 | 11783352942.86 | |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 1466166214.04 | 128022136.52 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 164732496.62 | 129367023.16 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 2359411091.38 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 11102427093.23 | 9166552691.80 |
P.III. | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 | |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.IV. | Další podmíněné pohledávky | 0.00 | 0.00 | |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.V. | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 28408314668.13 | 30243810736.60 | |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 2863573289.05 | 1766373790.99 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 5200000000.00 | 5200000000.00 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 20344741379.08 | 23277436945.61 |
P.VI. | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 1583553.24 | 1583553.24 | |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 1583553.24 | 1583553.24 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VII. | Další podmíněné závazky | 4315717076.78 | 4373913006.33 | |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 3945028803.47 | 3987803791.91 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 137380102.79 | 140719288.88 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 232319999.52 | 244401754.54 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 988171.00 | 988171.00 |
P.VIII. | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 0.00 | 0.00 | |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | -25986634169.51 | -27152968490.34 |
A.5. Informace podle § 18 odst. 3 písm. b) zákona |
---|
Netýká se |
A.6. Informace podle § 19 odst. 6 zákona |
---|
Netýká se |
B.1. | Informace podle § 66 odst. 6 zákona |
---|---|
Netýká se | |
B.2. | Informace podle § 66 odst. 8 zákona |
Netýká se | |
B.3. | Informace podle § 68 odst. 3 zákona |
0.00 | Netýká se |
Položka | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|
C.1. | Zvýšení stavu transferů na pořízení dlouhodobého majetku za běžné účetní období | 32086796.74 | 2885794294.21 |
C.2. | Snížení stavu transferů na pořízení dlouhodobého majetku ve věcné a časové souvislosti | 0.00 | 0.00 |
D.1. | Počet jednotlivých věcí a souborů majetku nebo seznam tohoto majetku |
---|---|
0.00 | Netýká se |
D.2. | Celková výměra lesních pozemků s lesním porostem |
0.00 | |
D.3. | Výše ocenění celkové výměry lesních pozemků s lesním porostem ve výši 57 Kč/m2 |
0.00 | |
D.4. | Výměra lesních pozemků s lesním porostem oceněných jiným způsobem |
0.00 | |
D.5. | Výše ocenění lesních pozemků s lesním porostem oceněných jiným způsobem |
0.00 | |
D.6. | Průměrná výše ocenění výměry lesních pozemků s lesním porostem oceněných jiným způsobem |
0.00 | |
D.7. | Komentář k ocenění lesních pozemků jiným způsobem |
0.00 | Netýká se |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|---|---|
AKTIVA | Hlavní nárůst aktiv MPO o Kč 3,13 mld. v porovnání s koncem roku 2023 je způsoben především nárůstem položky B.II. Krátkodobé pohledávky, konkrétně položkou Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce - B.II.16. | 47468536500.54 |
A.II.8. | Nedokončené investice na SÚ 042 jsou způsobeny probíhající rekonstrukcí budov MPO Gorazdova 24 a Ditrichova 21. | 238613806.89 |
A.III. | Přírůstek o 189 mil. Kč je způsoben nárůstem položky A.III. 6. - Ostatní dlouhodobý finanční majetek a položkou A.III.1.- Majetkové účasti v osobách s rozhodujícím vlivem. Detailnější komentáře viz A.III.1. a A.III.6. | 36046616156.06 |
A.III.1. | Přírustek SÚ 061 o 150 mil. Kč je dopadem založení nové akciové společnosti SIRS (dle UV ze dne 24. ledna 2024 č. 64). Jediným vlastníkem nové Státní investiční a rozvojové společnosti, která bude podporovat rozvoj vybraných lokalit přípravou investičních celků pro strategické investice především do inovací či digitalizace je ČR prostřednictvím MPO. | 16472956840.54 |
A.III.6. | Nárůst Ostatního dlouhodobého majetku o 38,63 mil. Kč je odrazem vložených prostředků do FN u NRB, a.s., konkrétně do Úvěrového fondu Úspory energie E 2023 (35,13 mil. Kč) a do Středoevropského fondu fondů VC 2017 (7,64 mil. Kč). | 19573659315.52 |
B. | Nárůst oběžných aktiv ve srovnání s koncem roku 2023 o Kč 2,99 mld. je způsoben předevšímnárůstem položky B.II.16. - Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi v důsledku končícího programu OP OPIK o 4,60 mld. Kč částečně kompenzován položkou B.II.32 - Dohadné účty aktivní (viz dále komentář u položky B.II.16 a B.II.32). | 9050508005.12 |
B.II.16. | Jedná se o pohledávky za EU - kompenzace poskytnutých dotací z titulu především končícího programu OPPIK. Stav evidovaných a neproplacených pohledávek z titulu schválených souhrnných žádostí MPO za PCO k 31.03.2024 na syntetickém účtu 344 – Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce je 5,10 mld. Kč. Tento stav kromě pohledávek z titulu končícího programu OP PIK zahrnuje i o následující ministerstvu průmyslu a obchodu v předchozích letech neuhrazené pohledávky v hodnotě 116,20 mil. Kč : 01/2018/038 100 000 000,00 01/2019/043 10 074 666,09 01/2020/059 5 577 200,80 01/2021/078 547 590,00 Jedná o vyloučené žádosti o platbu některého z příjemců z holdingu Agrofert. Nárůst výše pohledávek je ve srovnání s ultimem roku 2023 4,6 mld. Kč v 1. kvartálu 2024. | 5103725894.95 |
B.II.32. | K 31.12.2023 byla vytvořena DP k neuhrazené SŽ ev.č. 121/24 OP PIK ve výši Kč 1,42 mld. a 7,98 mil. Kč DP na očekávané úroky. Veškeré DP aktivní, vytvořené k ultimu 2023, byly rozpuštěné v průběhu 1. kvartálu 2024 proti obdrženým předpokládaným výnosům (úroky, úhrada SŽ č. 01/ 2024-121 OPPIK). | 0.00 |
B.III.5. | Jde o především zůstatek prostředků Národního plánu obnovy.Prostředky na tento účet dostává MPO od roku 2021 z EU a distribuuje do dalších resortů a kompenzuje i svoje výdaje spojené s jednotlivými komponenty NPO. Prostředky poskytuje EU v rámci programu Národní plán obnovy. Jde o snahu vrátit ekonomiku do kondice, kterou měla před pandemií Covid a snížit důsledky energetické krize (např. podpora snižování čerpání energie). Od jeho vzniku obdrželo MPO z EU na tento účet již 48,77 mld. Kč. Na základě UV ze dne 28. června 2023 č. 496 byly převedeny přijaté peněžní prostředky ve výši 45 179 181 065,86 Kč v průběhu roku 2023 na příslušné organizační složky státu podle přílohy předmětného usnesení. MPO z těchto prostředků obdrželo 257 mil. Kč v rámci nástroje pro oživení a odolnost. K 31. 3. 2024 na účtu zbývá 3,60 mld. Kč. Předpokládaný objem finančních prostředků tohoto nástroje pro oživení a odolnost ekonomiky v letech 2021 až 2026/27, je odhadován v přepočtu na cca 192 mld. Kč. | 3635873467.25 |
B.III.14. | Pokles prostředků rezervního fondu MPO o 3,24 mil. Kč je především v důsledku čerpání prostředků programu ELENA - Snižování spotřeby energie ve veřejném sektoru-Snížení spotřeby energie v budovách ve vlastnictví veřejných subjektů a organizačních složek státu. | 184313292.77 |
PASIVA | Výše pasiv je ovlivněna hlavně položkou C.I.1. Jmění účetní jednotky. | 47468536500.54 |
C. | Rozdíl v položce rozvahy "vlastní kapital" není proti předchozímu roku nijak výrazný. Došlo k snížení o 6 mld. Kč. V dílčích položkách vlastního kapitálu jsou rozdíly výraznější. Tyto rozdíly u konkrétních položek dále vysvětlujeme. | 40348790630.41 |
C.I.1. | Jmení účetní jednotky narostlo o 32,09 mil. Kč. Na straně aktiv má navýšení ekvivalent především v položce A.III.6. - Ostatní dlouhodobý finanční majetek (FN). | 43634861626.02 |
C.I.7. | Jde o pokles o cca 391 mil. Kč. MPO v rámci ukončení programu OP PIK vytvořilo dohadné položky k jednotlivým ještě nevyúčtovaným projektům Agentury pro podnikání a inovace (API) dle podkladů a informací, které mělo k 31.12.2023 k dispozici (SÚ 571/ SÚ 389 a SÚ 575/ SÚ 389). Na začátku roku 2024 došlo k upřesnění výše skutečného vyúčtování a předpokládané výše vratek. MPO revidovalo tvorbu DP, vyúčtovalo přesné částky na základě obdržených dokladů (SÚ 389 MD) a vratek. U jednoho projektu došlo omylem k výrazně vyšší tvorbě DP (cca 391 mil. Kč). Tuto chybu napravilo MPO hned na začátku roku 2024, kdy nadnesené náklady korigovalo prostřednictvím SÚ 408 (SÚ 389/ SÚ 408). | -1082435754.27 |
C.II. | Pokles fondů účetní jednotky je způsobem poklesem položky C.II.4. - Rezervní fond z ostatních titulů o Kč 3,29 mil. kč (prostředky od EU - Program ELENA). | 186635958.36 |
C.II.4. | Pokles prostředků rezervního fondu MPO o 3,29 mil. Kč je především v důsledku čerpání prostředků programu ELENA - Snižování spotřeby energie ve veřejném sektoru-Snížení spotřeby energie v budovách ve vlastnictví veřejných subjektů a organizačních složek státu. | 184313292.77 |
C.IV.2. | Rozdíl 15,27 mld. Kč je způsoben nižším výdajem na národní dotace oproti srovnatelnému období loňského roku. V roce 2023 ( během 1. kvartálu) se hradil vyšší počet dotačních titulů všech schválených programů, vztahujících se především k podpoře kompenzace dopadů energetické krize, kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny). | 23627814465.16 |
D.III. | Na snížení krátkodobých závazků o 2,92 mld. Kč se podílí především položka D.III.37. - Dohadné účty pasivní. | 7055796593.33 |
D.III.33. | Jde o zůstatek prostředků Národního plánu obnovy. MPO v postavení Delivery unit ve vztahu k ostatním vlastníkům komponent – správcům kapitol SR. V rámci toho spravuje účet cizích prostředků (účet 245 – Depozitní účet)-viz i komentář B.III.5. | 3591551224.08 |
D.III.35. | Avizovaná roční odměna ve výši 2 356 471 Kč, inkasovaná NRB, a.s. v souvislosti s vedením Záručního fondu COVID III - INVEST v roce 2024 byla účtována proti SÚ 383, proto zůstatek "0". | 0.00 |
D.III.37. | Nejvýraznějsím dopadem je tvorba nižší tvorba DP na úhradu dotace fotovoltaiky pro OTE, a.s. V 1. kvartálu 24 MPO tvořilo pouze DP 3,2 mld. Kč z titulu dotačního rozhodnutí na úhradu složky ceny distribuční a přenosové soustavy a další podporu zdrojů energie hrazenou operátorovi trhu podle §28 a §29 zákona č.165/2012 Sb. za podmínek čerpání uvedených v rozhodnutí dle UV č.973 ze 13. prosince 2024 (výše rozhodnutí v roce 2023 byla 27,5 mld. Kč a v roce 2024 kompenzace snížena na 12,9 mld. Kč, tzn. že celkový roční dopad bude znamenat výplatu kompenzace o 14,65 mld. Kč nižší). Toto snížení podpory zdrojů energie má samozřejmě dopad i na výši DP na kvartální náklady. Ostatní DP tvořené ke konci roku 2023 byly téměř všechny během 1. kvartálu rozpuštěny proti obdrženým vyúčtovacím dokladů projektů s povinností finančního vypořádání. | 3214085660.55 |
D.III.38. | Pokles stavu prostředků o 168,65 mil. Kč je důsledkem zpracování a odeslání vrácených nevyčerpaných dotací MPO na MF. | 44435979.85 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|---|---|
A. | Celkové náklady ve srovnání se srovnatelným obdobím předchozího roku jsou nižší o 23 mld. Kč, a to především v důsledku poklesu nákladů na transfery - viz komentář k řádku A.III.1. - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na transfery. V letošním 1. kvartálu významně poklesl objem vyplácených dotačních titulů všech schválených programů v rámci podpory kompenzace dopadů energetické krize, kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny).Tento pokles je mírně kompenzován meziročním nárůstem položky A.III.3. - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na předfinancování transferů. | 21073574832.73 |
A.III.1. | Celkové snížení výdajů na národní dotace o 24,34 mld Kč ve srovnání s 1. kvartálem 2023 je dopadem snížení výdajů jednotlivých titulů národních programů kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny). Přesněji o: -14,5 mld. Kč v 1. kvartálu 24 nižší objem vyplacených národních dotací z titulu Nařízení vlády č. 5/2023 Sb. o kompenzacích poskytovaných na dodávku elektřiny a plynu za stanovené ceny. -4,7 mld. Kč nižší objem vyplacených národních dotací v rámci Programu podpory na zvýšené náklady na zemní plyn a elektřinu v důsledku mimořádně prudkého růstu jejich cen v 1. kvartálu 24 v porovnání s 1. kvartálem 23. -2,4 mld. Kč v 1. kvartálu 24 nižší objem vyplacených národních dotačních titulů na ztráty a systémové služby v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Celkové snížení zahrnuje i nižší dotace na fotovoltaiku, důsledkem je o 3,5 mld. nižší tvorba DP na výplatu dotace pro OTE za 1.kvartálu 24 než loni za 1. kvartál 23 nákladů v souvislosti s meziročním snížením dotačního titulu na úhradu složky ceny distribuční a přenosové soustavy a další podporu zdrojů energie hrazenou operátorovi trhu podle §28 a §29 zákona č.165/2012 Sb. za podmínek čerpání uvedených v rozhodnutí dle UV č.973 ze 13. prosince 2024 (výše rozhodnutí v roce 2023 byla 27,5 mld. Kč a v roce 2024 kompenzace snížena na 12,9 mld. Kč). Celkový roční dopad rozdílu nár.dotace na obnov.zdroje se předpokládá ve výši 14,65 mld. Kč. | 14906123479.59 |
A.III.3. | V 1. kvartálu 2024 došlo k vyššímu nárůstu vyplacených dotací ve srovnání s 1. kvartálem 2023, a to především vyplacených dotací NPO z titulu komponent Přechod na čistší zdroje energie a Podpora výzkumu a vývoje v podnicích a zavádění inovací do podnikové praxe ( o 842,6 mil. Kč), vyšší výplata dotací z končícího programu OPPIK (o 322 mil. Kč). Současně vzrosl počet výdajů ve spojitosti s novým programem OP TAK (Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027; a to o 119 mil. Kč). | 5848804102.21 |
B. | V meziročním portovnání ultima 1. kvartálu jde o nárůst v částce 3,190 mld. Kč a to především vlivem výnosů z předfinancovaných transferů. Příčinu vysvětlujeme komentářem v bodu B.IV.3. | 5964171762.33 |
B.IV.3. | Jedná se o výnosy z pohledávek za EU - kompenzace poskytnutých dotací z titulu především končícího programu OPPIK (viz i komentář k položkám rozvahy B.II.16). Je-li větší předfinancování transferů (bod A.III.3.), žádáme o větší kompenzace z prostředků EU prostřednictvím souhrnných žádostí z titulu SŽ OPPIK- končícího Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Ve vykazovaném kvartálu to znamenalo nárůst o 3,32 mld. Kč. | 5888280788.88 |
K položce | Doplňující informace k položkám přehledu o peněžních tocích | Částka |
---|---|---|
A.I. | Vzhledem k použití nepřímé metody sestavení výkazu o peněžních tocích očišťujeme stav peněžních toků vycházejících z HV o nepeněžní operace. | 396400540.74 |
A.I.2. | Snížení stavu opravných položek o cca 2 mil. Kč v porovnání se stejným obdobím loňského roku je dopadem nižší tvorby OP k pohledávkám po splatnosti. | 2022122.69 |
A.I.6. | Tuto položku za 1. kvartál 2024 ovlivnila hlavně oprava chyby loňského roku ve výši 391 mil. Kč (uvedeno i v komentáři k polžce rozvahy C.I.7.). MPO v rámci ukončení programu OP PIK vytvořilo dohadné položky k jednotlivým ještě nevyúčtovaným projektům Agentury pro podnikání a inovace (API) dle podkladů a informací, které mělo k 31.12.2023 k dispozici (SÚ 571/ SÚ 389 a SÚ 575/ SÚ 389). Na začátku roku 2024 došlo k upřesnění výše skutečného vyúčtování a předpokládané výše vratek. MPO revidovalo tvorbu DP, vyúčtovalo přesné částky na základě obdržených dokladů (SÚ 389 MD) a vratek. U jednoho projektu došlo omylem k výrazně vyšší tvorbě DP (cca 391 mil. Kč). Tuto chybu napravilo MPO hned na začátku roku 2024, kdy nadnesené náklady korigovalo prostřednictvím SÚ 408 (SÚ 389/ SÚ 408). | 388787332.35 |
A.II.1. | Nejvýznamnější položkou ovlivňující výši změny stavu krátkodobých pohledávek je SÚ 344. Jedná se o pohledávky za EU - kompenzace poskytnutých dotací z titulu především končícího programu OPPIK, která je za 1. kvartál ve výši 4,59 mld. Kč. Změna stavu výše pohledávek je ve srovnání s 1. kvartálem 2023 z výše uvedených důvodů ve výkazu Přehledu o peněžních tocích o cca 4 mld. Kč vyšší. | -3157441554.03 |
A.II.2. | Hlavní rozdíl je na syntetickém účtu SÚ 389 - 2,94 mld. Kč a to u OTE, a.s. - obnovitelné zdroje (fotovoltaika). Jedná se o rozdíl úhrady dotace za 4. kvartál 2023 (tvořena DP v roce 2023 ve výši 5,7 mld Kč) a tvorbou DP za 1. kvartálu 2024 na stejný účel a pro identickou společnost, ale pouze ve výši 3,2 mld. Kč z titulu dotačního rozhodnutí na úhradu složky ceny distribuční a přenosové soustavy a další podporu zdrojů energie hrazenou operátorovi trhu podle §28 a §29 zákona č.165/2012 Sb. za podmínek čerpání uvedených v rozhodnutí dle UV č.973 ze 13. prosince 2024 (výše rozhodnutí v roce 2023 byla 27,5 mld. Kč a v roce 2024 kompenzace snížena na 12,9 mld. Kč). Toto snížení podpory zdrojů energie má samozřejmě dopad i na výši DP na kvartální náklady. Ostatní DP tvořené ke konci roku 2023 byly téměř všechny během 1. kvartálu rozpuštěny proti obdrženým vyúčtovacím dokladům projektů s povinností finančního vypořádání. Porovnání se stejným obdobím loňského roku nemá u této položky význam, vzhledem k metodické změně roku 2023 (oprava účtování o průtokovém transferu) s dopadem do Přehledu o peněžních tocích ve výši -22,97 mld. Kč. | -2920611236.60 |
B.I. | V 1. kvartálu 2024 vložilo MPO vklad ve výši 150 mil. Kč z důvodu založení nové akciové společnosti SIRS (dle UV ze dne 24. ledna 2024 č. 64). Jediným vlastníkem nové Státní investiční a rozvojové společnosti, která bude podporovat rozvoj vybraných lokalit přípravou investičních celků pro strategické investice především do inovací či digitalizace je ČR prostřednictvím MPO. Dalším výdajem byl v rámci nového programu OP TAK vklad do fondu Úspory energie- úvěrový fond ve výši 35,13 mil. Kč do NRB, a.s. Zbývající výdaje, které tato položka zahrnuje jsou investice spojené s probíhající rekonstrukcí budov MPO Gorazdova a Dittrichova. V CF jsou uvedené hodnoty vloženy na základě přímé metody, tj. podle rozpočtové skladby. | -195317962.32 |
C.I. | Údaj odpovídá cca předpisu SŽ OPTAK 2/24 v souvislosti s kompenzací výdajů na pořízení dlouhodobého finančního majetku v NRB, a.s. | 32770633.69 |
C.III. | V 1. kvartále 2024 došlo k ponížení dlouhodobých pohledávek v účetnictví MPO o -3,15 mil. Kč. Rovněž došlo k vyúčtování záloh popř. k vrácení prostředků k projektům z končícího programu OPPIK ve výši -130,67 mil. Kč. Na druhou stranu byly poskytnuty již zálohy na projekty z nového programu OPTAK ve výši 87,59 mil.- Kč. | 46234041.45 |
K položce | Doplňující informace k položkám přehledu o změnách vlastního kapitálu | Částka |
---|---|---|
A. | Na zvýšení celkového vlastního kapitálu o cca o 6,41 mld. Kč má hlavní podíl řádka A.I. | 40348790630.41 |
A.I. | Zvýšení i snížení jmění je vysvětleno v položce A.I.4. | 43634861626.02 |
A.I.4. | Zvýšení nastalo z důvodů obdržených finančních prostředků z EU na základě vystavených souhrnných žádostí o kompenzaci vkladů do Úvěrového fondu Úspory Energier E 2023 v NRB a.s. ve výši 35,13 mil. Kč. Hodnotu fondů v NRB a.s. vykazuje MPO jako ostatní dlouhodobý finanční majetek. Současně MPO obdrželo kompenzaci prostředků na nákup majetku strukturálních fondů ve výši cca 1,01 mil. Kč. Snížení jmění na pol. A.I.4. zapříčinila především vratka nevyužitých finančních prostředků projektů především z programu OPPIK ve výši Kč 4 050 243,37. | 32086796.74 |
A.VII. | Snížení stavu zapříčinila chybně vytvořená dohadná položka v roce 2023 a dopad její opravy MPO do 1. kvartálu 2024. Jde o pokles o cca 391 mil. Kč. MPO v rámci ukončení programu OP PIK vytvořilo dohadné položky k jednotlivým ještě nevyúčtovaným projektům Agentury pro podnikání a inovace (API) dle podkladů a informací, které mělo k 31.12.2023 k dispozici (SÚ 389). Na začátku roku 2024 došlo k upřesnění výše skutečného vyúčtování a předpokládané výše vratek. MPO revidovalo tvorbu DP, vyúčtovalo přesné částky na základě obdržených dokladů a u jednoho projektu došlo omylem k výrazně vyšší tvorbě DP (cca 391 mil. Kč). Tuto chybu napravilo MPO hned na začátku roku 2024, kdy nadnesené náklady korigovalo prostřednictvím SÚ 408 (SÚ 389/ SÚ 408). | -1082435754.27 |
B. | Na celkové snížení fondů MPO ve výši -4,47 mil. Kč mělo vliv především zapojení prostředků z rezervního fondu do programu ELENA ve výši 4,26 mil. Kč, odeslání vrácených prostředků Národního plánu obnovy na MF ve výši 3,94 mil. Kč. Toto snížení bylo kompenzováno dalšími průběžně obdrženými vrácenými prostředky NPO během 1. kvartálu ve výši 4,96 mil. Kč. | 186635958.36 |
C. | Hospodářský výsledek MPO za rok 1. kvartál je -15,11 mld. Kč a tato ztráta navyšuje rozdíl mezi minulým a běžným obdobím. Podrobněji - viz. Příloha E.2. - Doplňující informace k položkám Výkazu zisků a ztrát. | -512066617450.53 |
D. | Je-li hospodářská ztráta, znamená to veký rozdíl příjmovými a výdajovými účty běžného účetního období. Zvýšení - Majoritní část výdajů byly za 1. kvartál úhrady dotačních titulů národních programů kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny). Výdaje zahrnují i dotace na fotovoltaiku pro OTE, a.s. Snížení představují vratky dotací. | 512620705548.15 |
Položka | Běžné období |
---|---|
A.I. Počáteční stav fondu k 1.1. | 2450952.01 |
A.II. Tvorba fondu | 1671087.00 |
1. Základní příděl | 1472213.00 |
2. Splátky půjček na bytové účely poskytnutých do konce roku 1992 | 0.00 |
3. Náhrady škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu | 0.00 |
4. Peněžní a jiné dary určené do fondu | 0.00 |
5. Ostatní tvorba fondu | 198874.00 |
A.III. Čerpání fondu | 1799373.42 |
1. Půjčky na bytové účely | 0.00 |
2. Stravování | 94317.50 |
3. Rekreace | 402536.92 |
4. Kultura, tělovýchova a sport | 105648.00 |
5. Sociální výpomoci a půjčky | 0.00 |
6. Poskytnuté peněžní dary | 11910.00 |
7. Úhrada příspěvku na penzijní připojištění | 1151249.00 |
8. Úhrada části pojistného na soukromé životní pojištění | 33712.00 |
9. Ostatní užití fondu | 0.00 |
A.IV. Konečný stav fondu | 2322665.59 |
Položka | Běžné období |
---|---|
B.I. Počáteční stav fondu k 1.1. | 187551412.77 |
B.II. Tvorba fondu | 4964861.17 |
1. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - účelové | 4964861.17 |
2. Peněžní dary - účelové | 0.00 |
3. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - neúčelové | 0.00 |
4. Peněžní dary - neúčelové | 0.00 |
5. Odvody neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků | 0.00 |
6. Příjmy z prodeje majetku, který organizační složka státu nabyla darem nebo děděním | 0.00 |
7. Příjmy z prodeje majetku státu, s kterým je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany | 0.00 |
8. Ostatní tvorba | |
B.III. Čerpání fondu | 8202981.17 |
1. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - účelové | 8202981.17 |
2. Peněžní dary - účelové | 0.00 |
3. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - neúčelové | 0.00 |
4. Peněžní dary - neúčelové | 0.00 |
5. Výdaje na reprodukci majetku | 0.00 |
6. Výdaje na reprodukci majetku Ministerstva obrany | 0.00 |
7. Ostatní čerpání | 0.00 |
B.IV. Konečný stav fondu | 184313292.77 |
Číslo | Položka | Období běžné brutto | Období běžné korekce | Období běžné netto | Období minulé |
---|---|---|---|---|---|
G. | Stavby | 736077305.83 | 127951499.26 | 608125806.57 | 609406566.57 |
G.1. | Bytové domy a bytové jednotky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.2. | Budovy pro služby obyvatelstvu | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.3. | Jiné nebytové domy a nebytové jednotky | 717239105.82 | 120255308.26 | 596983797.56 | 598185180.56 |
G.4. | Komunikace a veřejné osvětlení | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.5. | Jiné inženýrské sítě | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.6. | Ostatní stavby | 18838200.01 | 7696191.00 | 11142009.01 | 11221386.01 |
Číslo | Položka | Období běžné brutto | Období běžné korekce | Období běžné netto | Období minulé |
---|---|---|---|---|---|
H. | Pozemky | 157114876.35 | 0.00 | 157114876.35 | 157114876.35 |
H.1. | Stavební pozemky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
H.2. | Lesní pozemky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
H.3. | Zahrady, pastviny, louky, rybníky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
H.4. | Zastavěná plocha | 157114876.35 | 0.00 | 157114876.35 | 157114876.35 |
H.5. | Ostatní pozemky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Položka | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|
I. | Náklady z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |
I.1. | Náklady z přecenění reálnou hodnotou majetku určeného k prodeji podle § 64 | 0.00 | 0.00 |
I.2. | Ostatní náklady z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |
Položka | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|
J. | Výnosy z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |
J.1. | Výnosy z přecenění reálnou hodnotou majetku určeného k prodeji podle § 64 | 0.00 | 0.00 |
J.2. | Ostatní výnosy z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |