A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Netýká se |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
Netýká se |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
Pro přepočet cizí měny na českou měnu používá MPO pevný kurz, vyhlášený Českou národní bankou k prvnímu pracovnímu dni v každém měsíci. Kurzové rozdíly se účtují na nákladovém syntetickém účtu 563, resp. výnosovém syntetickém účtu 663. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek je odepisován rovnoměrně měsíčně na základě odpisových plánů. Odpisové plány jsou nejméně jednou za rok revidovány ve spolupráci s útvary, které mají majetek v užívání. Hladina významnosti pro účtování na účtech účtové skupiny 38 - Přechodné účty aktiv a pasiv následovně: -od částky 4 500 000 Kč výše (tj. cca 0,10 promile výše aktiv brutto z předchozího účetního období), pro hodnotu jednoho účetního dokladu, pro který by z hlediska věcné a časové náplně připadalo jeho zaúčtování prostřednictvím účetní skupiny 38 - Přechodné účty aktiv a pasiv, od částky 9 000 000,- výše (tj. cca 0,2 promile výše aktiv brutto z předchozího účetního období), pro hodnotu součtu dvou a více účetních dokladů od téhož partnera transakce, pro které by z hlediska věcné a časové náplně připadalo jejich zaúčtování prostřednictvím účetní skupiny 38 - Přechodné účty aktiv a pasiv. Celková hodnota nezaúčtovaných operací nesmí překročit hodnotu 0,4 promile hodnoty aktiv netto běžného období. Rezervy a opravné položky - zde se účtování řídí podle ČÚS 705 a 706. Opravné položky se vytvářejí k pohledávkám, které představují riziko, že nebudou dlužníkem plně nebo částečně zaplaceny. Opravné položky byly rovněž tvořeny v souvislosti s úvěrovými a záručními fondy NRB dle podkladů, obdržených od NRB, a.s. k vybraným FN. Podmíněná aktiva a podmíněná pasiva jsou oceňována v pořizovacích cenách. O zásobách MPO účtuje metodou B. Přecenění položek, které byly pořízeny v cizích měnách (Intersputnik v USD a EIF v EUR) se provádí k 31.12. kurzem v tento den vyhlášeným ČNB. Kurzové rozdíly jsou účtovány ve prospěch, resp. na vrub účtu 405 - Kurzové rozdíly. Finanční nástroje tvoří cca 40% bilančné sumy MPO. Základní informace: Jsou obsahem SÚ 069- ostatní finanční majetek. a) Obsahem účtu jsou především finanční prostředky, které MPO vložilo do NRB, a.s. Podle smluvních pravidel z nich banka vytváří úvěrové a záruční fondy. Úvěrové fondy slouží k přímému poskytování úvěrů, záruční fondy slouží na ručení na úvěry, které podnikatelům poskytly komerční banky. Tyto činnosti nemůže MPO ze zákona vykonávat samo, proto tak činí prostřednictvím NRB, a.s. Jsou určeny k budoucí realizaci hospodářské politiky státu formou poskytování bankovních produktů za zvýhodněných podmínek. MF doporučilo pro tyto účely SÚ 069- ostatní finanční majetek. Z pohledu rozpočtu jde o dotaci, z pohledu účetnictví nejde o transfer. Peníze nemění vlastníka, banka je eviduje na klientských účtech. b) V průběhu roku MPO vkládá finanční prostředky do banky. Tok peněz může být i opačný. Banka vrací. Vložené prostředky jsou hlavně z prostředků EU, MPO je do NRB vkládá z prostředků státního rozpočtu a prostřednictvím souhrnných žádostí žádá EU o refundaci. c) U úvěrových fondů tvoří zůstatek účtu finanční prostředky na účtech banky a pohledávky do a po splatnosti. Z pohledávek po splatnosti vytváří MPO opravné položky. U záručních fondů jde jen o finanční prostředky na účtech. U záručních fondů vytváříme opravné položky na finanční prostředky odložené na účty označené jako plnění ze záruk. d) MPO má v podrozvaze na SÚ 972 uvedenou celkovou alokaci (a její plnění) finančních prostředků, které plánuje vložit do jednotlivých fondů. Na vklad do fondu se nevytváří závazkový předpis, účtujeme na základě bankovního výpisu SÚ 069/223. Vklady a případné vratky účtujeme průběžně. Počáteční a koncový stav fondu se dále liší o trvalé přírůstky nebo úbytky finančních prostředků, která na základě monitorovacích reportů u vybraných FN a vybraných významných položek účtujeme v průběhu roku a dle podkladů (výpisu hlavní účetní knihy) z NRB účtujeme a revidujeme jednorázově na konci roku. e) Souhrnnou žádost, kterou si říkáme o kompenzaci finančních prostředků vložených do fondů v NRB, účtujeme SÚ 344/ SÚ 401. Trvalé úbytky fin. prostředků z fondů v NRB účtujeme na SÚ 569. Trvalé úbytky fin. prostředků z fondů v NRB - poplatky bance za správu fondů účtujeme na SÚ 518. Trvalé přírůstky fin. prostředků ve fondech v NRB účtujeme na SÚ 669. Příjem kompenzace z EU za prostředky vložené do NRB účtujeme na MD SÚ 222 proti DAL SÚ 401. Ve prospěch účtu 401 se účtuje transfer, kterým kompenzuje MPO vklady do fondů v NRB, z pohledu MPO se jedná o pořízení ostatního dlouhodobého finančního majetku. |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 94484757.39 | 83343664.59 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 0.00 | 0.00 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 17753829.17 | 18254341.10 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 76730928.22 | 65089323.49 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 0.00 | 0.00 |
P.II. | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 8129060898.28 | 11783352942.86 | |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 362965800.05 | 128022136.52 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 167109418.60 | 129367023.16 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 2359411091.38 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 7598985679.63 | 9166552691.80 |
P.III. | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 | |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 0.00 | 0.00 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.IV. | Další podmíněné pohledávky | 0.00 | 0.00 | |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.V. | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 38407842308.62 | 30243810736.60 | |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 5157852643.79 | 1766373790.99 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 502337019.33 | 0.00 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 4540286569.00 | 5200000000.00 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 28207366076.50 | 23277436945.61 |
P.VI. | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 0.00 | 1583553.24 | |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 1583553.24 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VII. | Další podmíněné závazky | 8089778193.82 | 4373913006.33 | |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 7807692891.62 | 3987803791.91 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 23856496.02 | 140719288.88 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 257240635.18 | 244401754.54 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 988171.00 | 988171.00 |
P.VIII. | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 0.00 | 0.00 | |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | -33071093741.79 | -27152968490.34 |
A.5. Informace podle § 18 odst. 3 písm. b) zákona |
---|
Netýká se |
A.6. Informace podle § 19 odst. 6 zákona |
---|
Netýká se |
B.1. | Informace podle § 66 odst. 6 zákona |
---|---|
Netýká se | |
B.2. | Informace podle § 66 odst. 8 zákona |
Netýká se | |
B.3. | Informace podle § 68 odst. 3 zákona |
0.00 | Netýká se |
Položka | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|
C.1. | Zvýšení stavu transferů na pořízení dlouhodobého majetku za běžné účetní období | 197944053.63 | 2885794294.21 |
C.2. | Snížení stavu transferů na pořízení dlouhodobého majetku ve věcné a časové souvislosti | 0.00 | 0.00 |
D.1. | Počet jednotlivých věcí a souborů majetku nebo seznam tohoto majetku |
---|---|
0.00 | Netýká se |
D.2. | Celková výměra lesních pozemků s lesním porostem |
0.00 | |
D.3. | Výše ocenění celkové výměry lesních pozemků s lesním porostem ve výši 57 Kč/m2 |
0.00 | |
D.4. | Výměra lesních pozemků s lesním porostem oceněných jiným způsobem |
0.00 | |
D.5. | Výše ocenění lesních pozemků s lesním porostem oceněných jiným způsobem |
0.00 | |
D.6. | Průměrná výše ocenění výměry lesních pozemků s lesním porostem oceněných jiným způsobem |
0.00 | |
D.7. | Komentář k ocenění lesních pozemků jiným způsobem |
0.00 | Netýká se |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|---|---|
AKTIVA | Stav aktiv celkem ke 30.9.2024 je srovnatelný se stavem k ultimu roku 2023 - nárůst pouze o 105,56 mil. Kč. V rámci jednotlivých položek aktiv však proběhly výraznější změny stavu, především u položek A.III. Dlouhodobý finanční majetek (nárůstem položky o + 941 mil. Kč.) a B. Oběžná aktiva (pokles o -852 mil. Kč), konkrétně u položek B.II.16 Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce a B.III.5 Jiné běžné účty - viz dále komentáře k těmto položkám aktiv. | 44449522903.12 |
A.II.4. | Nárůst stavu dlouhodobého hmotného majetku k 30.9.2024 ve výši 20,5 mil.- Kč je tažen především rozvojem počítačové sítě, hlavně cílem zvýšení přenosové rychlosti, které MPO vyřešilo nákupem port páteřních switch přepínačů a to jak pro budovu MPO Na Františku, tak i pro budovu Politických vězňů. | 85794658.07 |
A.II.8. | Nedokončené investice na SÚ 042 jsou způsobeny probíhající rekonstrukcí budov MPO Gorazdova 24 a Ditrichova 21. V porovnání s koncem roku 2023 došlo k mírnému poklesu (- 13,5 mil. Kč), a to především zařazením rekonštruovaného vestibulu v budově na Františku do používání. | 235131496.10 |
A.III. | Přírůstek o 0,94 mld. Kč (netto) je způsoben především nárůstem položek A.III. 6. Ostatní dlouhodobý finanční majetek a A.III.1. Majetkové účasti v osobách s rozhodujícím vlivem. Detailnější komentáře viz přímo u zmiňovaných položek aktiv A.III.1. a A.III.6. | 36799389006.11 |
A.III.1. | Přírustek 150 mil. Kč je dopadem založení nové akciové společnosti SIRS na začátku letošního roku (dle UV ze dne 24. ledna 2024 č. 64). Jediným vlastníkem nové Státní investiční a rozvojové společnosti (dále jen "SIRS") je Česká republika prostřednictvím MPO. Posláním SIRS, a.s. je podporovat rozvoj vybraných lokalit přípravou investičních celků pro strategické investice především do inovací či digitalizace. | 16472956840.54 |
A.III.6. | Nárůst Ostatního dlouhodobého majetku o 791,40 mil. Kč je odrazem vložených prostředků MPO do finančních nástrojů (dále jen "FN") u NRB, a.s. V letošním roce byly založeny nové FN, které budou financovány již z nového Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 (dále jen „OP TAK“), konkrétně Záruční fond Elektromobilita, do kterého byly za první tři čtvrtletí vloženy prostředky státu ve výši cca 421,88 mil. Kč a Brownfield fond II 2024, s letošním vkladem 91,5 mil. Kč. Současně MPO vložilo od začátku roku další prostředky do stávajících fondů, a to především do Úvěrového fondu Úspory energie E 2023 - vklad ve výši 177,82 mil. Kč, do Záručního fondu Covid III - objem vložených prostředků ve výši 241,27 mil. Kč a do Středoevropského fondu fondů VC 2017 ve výši 12,62 mil. Kč. Tento nárůst je na druhou stranu kompenzován především nárůstem opravných položek o cca Kč 64 mil., tvořených k záručním a úvěrovým fondům a inkasovanými poplatky ze strany NRB, a.s. ve výši 86,22 mil.Kč. Pozn. Účtování finančních nástrojů v průběhu roku za 1.-3. čtvrtletí probíhá na základě monitorovacích zpráv předkládáných NRB, a.s. a je možné jen u fondů, pro které se monitorovací zprávy vydávají a obsahují informace, podle kterých lze upravit hodnoty jednotlivých fondů. Pro účtování jsou využitelné pouze čtvrtletní nebo pololetní monitorovací zprávy. Předmětem účtování dle monitorovacích zpráv je jak trvalé, tak dočasné snížení fondů. Veškeré účetní operace na základě monitoringu se revidují jednorázově na konci roku dle podkladů (výpisu hlavní účetní knihy) z NRB, a.s. | 20326432165.57 |
B. | Pokles oběžných aktiv ve srovnání s koncem roku 2023 o -0,85 mld. Kč je odrazem především poklesu na položce B.III. Krátkodobý finanční majetek o -3,8 mil. Kč, který je částečně kompenzován nárůstempoložky B.II. Krátkodobé pohledávky o 2,9 mil. Kč, (viz dále podrobnější komentář u položky B.II.16 a B.III.5). | 5213690664.29 |
B.II.16. | Nárůst výše pohledávek k 30.září 2024 ve srovnání s ultimem roku 2023 je ve výši 4,34 mld. Kč. Jedná se o pohledávky za EU - kompenzace poskytnutých dotací z titulu především končícího programu OPPIK. Stav evidovaných a neproplacených pohledávek z titulu schválených souhrnných žádostí MPO za PCO k 30.9.2024 na syntetickém účtu 344 – Pohledávky za osobami mimo vybrané vládní instituce je 4,85 mld. Kč. Tento stav kromě pohledávek z titulu končícího programu OP PIK ve výši 4,74 mld. Kč zahrnuje i následující Ministerstvu průmyslu a obchodu v předchozích letech neuhrazené pohledávky (z programu OPPIK) v hodnotě 116,2 mil. Kč : 01/2018/038 100 000 000,00 01/2019/043 10 074 666,09 01/2020/059 5 577 200,80 01/2021/078 547 590,00 Jedná o vyloučené žádosti o platbu některého z příjemců z holdingu Agrofert. | 4854703849.01 |
B.II.32. | K 31.12.2023 byla vytvořena DP k neuhrazené SŽ ev.č. 121/24 OP PIK ve výši Kč 1,42 mld. a 7,98 mil. Kč DP na očekávané úroky. Veškeré DP aktivní, vytvořené k ultimu 2023, byly rozpuštěné v průběhu 1. kvartálu 2024 proti obdrženým předpokládaným výnosům (úroky, úhrada SŽ č. 01/ 2024-121 OPPIK). | 0.00 |
B.III.5. | Na této položce je viditelný pokles peněžních prostředků o 3,76 mld. Kč, a to především změnou zůstatku na účtu prostředků pro Národní plán obnovy. Prostředky na tento účet dostává MPO od roku 2021 z EU v rámci programu Národní plán obnovy a distribuuje je do dalších resortů (role Delivery Unit). Současně kompenzuje i svoje výdaje spojené s jednotlivými komponenty NPO. Cílem tohoto programu je snaha vrátit ekonomiku do kondice, kterou měla před pandemií Covid a snížit důsledky energetické krize (např. podpora snižování čerpání energie). Od jeho vzniku obdrželo MPO z EU na tento účet již 66,45 mld. Kč. Na základě UV ze dne 28. června 2023 č. 496 byly převedeny přijaté peněžní prostředky ve výši 45 179 181 065,86 Kč v průběhu roku 2023 na příslušné organizační složky státu podle přílohy předmětného usnesení vlády. MPO z těchto prostředků loni obdrželo 257 mil. Kč v rámci nástroje pro oživení a odolnost. Rovněž v 1. pololetí 2024 na základě UV č. 401 ze dne 12. června 2024 byly převedeny na ostatní resorty zbývající prostředky ve výši 21 269 351 356,14 Kč. Z tohoto důvodu k 30. 9. 2024 vykazuje MPO na tomto účtu nulový zůstatek. MPO z těchto prostředků refundovalo pokrytí financování vybraných komponent NPO ve výši 1 532 021 185,08. Předpokládaný objem finančních prostředků tohoto nástroje pro oživení a odolnost ekonomiky v letech 2021 až 2026/27, je odhadován v přepočtu na cca 190 mld. Kč. Celková výše prostředků určených pro NPO se odvíjí od plnění cílů a zhodnocení naplnění určených parametrů. | 43138748.54 |
B.III.14. | Nárůst prostředků rezervního fondu MPO o 6,9 mil. Kč je především v důsledkem nové metodiky převádění a účtování vratek z dotací v rámci komponent Národního plánu obnovy (+19,36 mil. Kč.), které se dle metodiky převádí ve prospěch rezervního fondu a dále odvádí na MF. Tento nárůst je na druhé straně kompenzován čerpáním prostředků programu ELENA - Snižování spotřeby energie ve veřejném sektoru-Snížení spotřeby energie v budovách ve vlastnictví veřejných subjektů a organizačních složek státu ve výši 12,5 mil. Kč. | 194476758.71 |
PASIVA | Výše pasiv je ovlivněna hlavně položkami C.I.1. Jmění účetní jednotky a D.III. Krátkodobé závazky. Detailnější komentář viz přímo u zmiňovaných položkách. | 44449522903.12 |
C. | Rozdíl v položce rozvahy "vlastní kapital" není proti předchozímu roku nijak výrazný. Došlo ke zvýšení o 1,75 mld. Kč. V dílčích položkách vlastního kapitálu jsou rozdíly výraznější. Tyto rozdíly u konkrétních položek dále vysvětluji. | 36051708595.34 |
C.I. | Jmení účetní jednotky narostlo o cca 588 mil. Kč. Ovlivnil to nárůst na položce C.I.1. Jmění účetní jednotky (+197 mil. Kč), které má na straně aktiv ekvivalent především v položce A.III.6. - Ostatní dlouhodobý finanční majetek (FN) a navýšení položky C.I.7 Opravy předcházejících účetních období (+ 391 mil. Kč). | 39772745862.38 |
C.I.1. | Jde o nárůst o cca 197 mil. Kč. Jedná se o kompenzaci vkladů MPO do FN ze strany EU (viz i komentář na straně aktiv k položce B.II.16), hlavně v rámci již nového Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 (ÚF Úspory ener.E 24 a Brownfield fond II), která má na straně aktiv ekvivalent především v položce A.III.6. - Ostatní dlouhodobý finanční majetek (FN). | 43799540913.97 |
C.I.7. | Jde o změnu stavu o cca 391 mil. Kč. MPO v rámci ukončení programu OP PIK vytvořilo dohadné položky k jednotlivým ještě nevyúčtovaným projektům Agentury pro podnikání a inovace (API) dle podkladů a informací, které mělo k 31.12.2023 k dispozici (SÚ 571/ SÚ 389 a SÚ 575/ SÚ 389). Na začátku roku 2024 došlo k upřesnění výše skutečného vyúčtování a předpokládané výše vratek. MPO revidovalo tvorbu DP, vyúčtovalo přesné částky na základě obdržených dokladů (SÚ 389 MD) a vratek. U jednoho projektu došlo omylem k výrazně vyšší tvorbě DP (cca 391 mil. Kč). Tuto chybu napravilo MPO hned na začátku roku 2024, kdy nadnesené náklady korigovalo prostřednictvím SÚ 408 (SÚ 389/ SÚ 408). | -1082435754.27 |
C.II. | Nárůst fondů účetní jednotky je důsledkem nárůstu položky C.II.4. Rezervní fond z ostatních titulů o Kč 6,90 mil. Kč (dle nové metodiky vratky z programu NPO jsou převáděny na RF), který je na druhé straně ponížený o prostředky od EU, ty se naopak z RF se převádějí - financování Programu ELENA). Viz i komentář na položce aktiv B.III.14. Běžné účty fondů organizačních složek státu. | 196574862.83 |
C.II.4. | Nárůst prostředků rezervního fondu MPO o 6,90 mil. Kč je především důsledkem rozdílu čerpání prostředků programu ELENA - Snižování spotřeby energie ve veřejném sektoru-Snížení spotřeby energie v budovách ve vlastnictví veřejných subjektů a organizačních složek státu ve výši 12,5 mil. Kč a příjmem rezervného fondu ve formě obdržených vrácených prostředků z jednotlivých komponent NPO (5,8 mil. Kč.), které se dle nové metodiky převádí ve prospěch rezervního fondu a dále odvádí na MF. | 194476758.71 |
C.IV.2. | Rozdíl 87,45 mld. Kč je způsoben především nižším výdajem na národní dotace oproti ultimu loňského roku. Vzhledem ke zvláštnímu charakteru tohoto rozvahového účtu, porovnáme-li srovnatelnému období loňského roku s letošním vidíme za 3. kvartál pokles v roce 2024 o 50,8 mld. Kč. V roce 2023 (hlavně během 1. pololetí) se hradil vyšší počet dotačních titulů všech schválených programů, vztahujících se především k podpoře kompenzace dopadů energetické krize, kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny), včetně OTE, a.s. - dotace na obnovitelné zdroje (dotace fotovoltaiky). Podrobněji viz komentáře k Výkaz zisku a ztráty. | 39384341797.21 |
D.III. | Na snížení stavu krátkodobých závazků o 1,65 mld. Kč se podílí především položky D.III.33. Krátkodobé zprostředkování transferů a D.III.37. Dohadné účty pasivní. Tento pokles je částečně kompenzován vývojem na položce D.III.19. Závazky k vybraným ústředním vládním institucím. Podrobněji v komentářích u vyjmenovaných položek. | 8333865030.98 |
D.III.19. | Jedná se o neuhrazený závazek za 3. kvartál na úhradu dotace fotovoltaiky pro OTE, a.s. V letošním roce MPO čtvrtletně hradí 3,2 mld. Kč z titulu dotačního rozhodnutí na úhradu složky ceny distribuční a přenosové soustavy a další podporu zdrojů energie hrazenou operátorovi trhu podle §28 a §29 zákona č.165/2012 Sb. za podmínek čerpání uvedených v rozhodnutí dle UV č.973 ze 13. prosince 2023 (výše rozhodnutí v roce 2023 byla 22,78 mld. Kč a pro rok 2024 tato kompenzace snížena na objem prostředků 12,9 mld. Kč, tzn. že celkový roční dopad bude znamenat výplatu kompenzace o cca 10 mld. Kč nižší). Úhrada vystaveného platebního poukazu byla provedena 1. 10.2024. | 3212500000.00 |
D.III.33. | Jde o zůstatek prostředků Národního plánu obnovy. MPO v postavení Delivery unit ve vztahu k ostatním vlastníkům komponent – správcům kapitol SR. V rámci toho MPO spravuje účet cizích prostředků (Depozitní účet č. 26016-1525001/0710 / SÚ 245) -viz i komentář B.III.5. MPO z EU zprostředkovalo k 30.6. 2024 formou průtokového transferu již kompenzace pro vybrané resorty ČR ve výši 66,45 mld. Kč. Na základě UV ze dne 28. června 2023 č. 496 byly převedeny přijaté peněžní prostředky ve výši 45 179 181 065,86 Kč v průběhu roku 2023 na příslušné organizační složky státu podle přílohy předmětného usnesení. Rovněž k 30.6.2024 na základě UV č. 401 ze dne 12. června 2024 byly převedeny na ostatní resorty prostředky ve výši 21 269 351 356,14 Kč. MPO zatím žádné další peněžní prostředky z EU v rámci programu Národního plánu obnovy neobdrželo. Z tohoto důvodu k 30. 9. 2024 vykazuje MPO na tomto účtu nulový zůstatek. | 0.00 |
D.III.35. | Avizovaná roční odměna ve výši 2 356 471 Kč, inkasovaná NRB, a.s. v souvislosti s vedením Záručního fondu COVID III - INVEST v roce 2024 byla účtována proti SÚ 383, proto zůstatek "0". | 0.00 |
D.III.37. | Nejvýraznějsím dopadem v jednotlivých čtvrtletích je tvorba nižší tvorba DP na úhradu dotace fotovoltaiky pro OTE, a.s. (nižší kvartální tvorba DP vzhledem k nižší podpoře OTE a.s. v letošním roce). V letošním roce MPO čtvrtletně tvoří pouze DP 3,2 mld. Kč z titulu dotačního rozhodnutí na úhradu složky ceny distribuční a přenosové soustavy a další podporu zdrojů energie hrazenou operátorovi trhu podle §28 a §29 zákona č.165/2012 Sb. za podmínek čerpání uvedených v rozhodnutí dle UV č.973 ze 13. prosince 2023 (výše rozhodnutí v roce 2023 byla 22,78 mld. Kč a v roce 2024 tato kompenzace snížena na 12,9 mld. Kč, tzn. že celkový roční dopad bude znamenat výplatu kompenzace o cca 10 mld. Kč nižší). Toto snížení podpory zdrojů energie má samozřejmě dopad i na výši DP na kvartální náklady. Ostatní DP tvořené ke konci roku 2023 byly všechny během 1. kvartálu rozpuštěny proti obdrženým vyúčtovacím dokladů projektů s povinností finančního vypořádání. Příjemce dotace OTE, a.s., předložil do 15. února 2024 podklady a komentář podle vyhlášky č. 367/2015 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem (vyhláška o finančním vypořádání), ve znění pozdějších předpisů, ze kterého vyplývá, že v roce 2023 převýšily skutečně vynaložené náklady na podporu vynaložené Operátorem trhu celkové příjmy na krytí podpory o částku ve výši 2 649 229 411,31 Kč, na kterou má Operátor trhu právo podle § 28 odst. 2 Zákona o POZE a Operátor trhu zaslal v návaznosti na tuto závěrečnou zprávu Ministerstvu průmyslu a obchodu písemné sdělení platebních údajů potřebných k zajištění úhrady shora uvedené částky na bankovní účet Operátora trhu. Operátor trhu současně informoval MPO, že podle aktuálních údajů a informací o dosavadních nákladech vynaložených Operátorem trhu na Podporu v roce 2024 a očekáváných nákladech OTE,a.s. na Podporu ve zbývající části roku 2024 lze předpokládat, že částka uvedená v Usnesení Vlády č. 973 ze dne 13. prosince 2023 o stanovení prostředků státního rozpočtu podle § 28 odst. 3 zákona o podporovaných zdrojích energie pro rok 2024 (dále jen „Usnesení“) nebude dostačující pro pokrytí celkových nákladů Operátora trhu vynaložených na Podporu v roce 2024. Na základě aktuálních dat Operátora trhu náklady na Podporu převýší částku uvedenou v Usnesení o přibližně 2.187.000.000 Kč. Z výše uvedených důvodů MPO obě nárokované částky dohaduje na SÚ 389. Samotná úhrada proběhne až po schválení vládou (změnové rozhodnutí k původnímu usnesení vlády a vytvoření platebního poukazu). | 4836229411.31 |
D.III.38. | Pokles stavu závazků oproti ultimu roku 2023 o 196 mil. Kč je důsledkem zpracování a odeslání vrácených nevyčerpaných dotací MPO na MF. | 43235331.22 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|---|---|
A. | Celkové náklady k 30.9.2024 jsou na úrovni 31,5% celkových nákladů loňského roku. Ve srovnání se srovnatelným obdobím předchozího roku jsou nižší o 57,6 mld. Kč, a to především v důsledku poklesu nákladů na transfery - viz i komentář k řádku A.III.1. - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na transfery. V letošním roce významně poklesl objem vyplácených dotačních titulů všech schválených programů v rámci podpory kompenzace dopadů energetické krize, kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny). | 40875352523.05 |
A.III.1. | V loňském roce ve stejném období probíhala velká podpora vlády ke snížení dopadů energetické krize na koncové spotřebitele. V letošním 3. kvartálu dosahují tyto náklady (vybrané dotační programy pro kompenzaci dopadů energ. krize) pouze 13% výše celoroku 2023. Celkové snížení výdajů na národní dotace o -56,14 mld. Kč ve srovnání se 3. kvartálem 2023 je ovlivněno hlavně dopadem snížení výdajů jednotlivých titulů národních programů kompenzujících vyšší ceny energií (plynu a elektřiny). Podpora klesla a některé programy - např.program Podpora na zvýšené náklady na zemní plyn a elektřinu se již nevyplácí vůbec. Meziroční rapidní snížení k zahrnuje především snížení výdajů těchto kategorií (srovnání 3.Q 24 a 3.Q 23): -o 40 mld. Kč k 30.9.2024 nižší objem vyplacených národních dotací z titulu Nařízení vlády č. 5/2023 Sb. o kompenzacích poskytovaných na dodávku elektřiny a plynu za stanovené ceny. -v loňském roce byly k 30.9. vyplaceny národní dotace v rámci Programu podpory na zvýšené náklady na zemní plyn a elektřinu v důsledku mimořádně prudkého růstu jejich cen ve výši 4,58 mld. Kč. Tyto dotace nebyly v letošním roce již vypláceny. -o 12 mld. Kč poklesu ve 3. kvartálu 2024 u objemu vyplacených národních dotačních titulů ČEPS, a.s. programu podpory na ztráty a systémové služby v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Celkové snížení zahrnuje i nižší dotace na fotovoltaiku o - 7,5 mld. Kč, a to v důsledku nižší výplaty dotace pro OTE kvartálně za 3 kvartály 2024 v porovnání k 30.9.2023. Tento pokles je v souvislosti s meziročním snížením dotačního titulu na úhradu složky ceny distribuční a přenosové soustavy a další podporu zdrojů energie hrazenou operátorovi trhu podle §28 a §29 zákona č. 165/2012 Sb. za podmínek čerpání uvedených v rozhodnutí dle UV č. 973 ze 13. prosince 2024. Celkový roční dopad z titulu roku 2024 nár.dotace na obnov.zdroje se předpokládá ve výši cca 10 mld. Kč (výše rozhodnutí o poskytnuté dotaci v roce 2023 byla 22,78 mld. Kč a v roce 2024 kompenzace snížena na 12,9 mld. Kč). Tento celkový pokles u výplat národních dotací je na druhé straně částečně kompenzován vratkami národních programů ve výši 1 mld. Kč. | 28307119681.40 |
A.III.3. | Celkové Náklady vybraných ústředních vládních institucí na předfinancování transferů za tři kvartály roku 2024 jsou na přibližně stejné úrovni těchto nákladů roku loňského za srovnatelné období (88%). Dochází však k významné změně struktury výdajů v souvztažnosti k jednotlivým operačním programům. Pokles výdajů o-1,5 mld. Kč v meziročním porovnání je dán poklesem o -6,7 mld. Kč na končící Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (dále jen „OP PIK“), který je do velké míry kompenzován meziročním nárůstem výdajů na nový Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 (dále jen „OP TAK“) o +1,2 mld. Kč a na komponenty Národního plánu obnovy (dále jen "NPO") o +4,0 mld. Kč. | 11348726400.55 |
B. | 'Výnosy za tři čtvrtletí letošního roku jsou mírně nižší (o cca 22%) než celkové výnosy loňského roku za srovnatelné období. Struktura dosažených výnosů za jednotlivé vybrané kategorie v meziročním porovnání se však liší - viz komentář k položce B.II. Finanční výnosy a B.IV. Výnosy z transferů. | 11028615245.67 |
B.II.5. | Výnosy z dlouhodobého finančního majetku jsou za srovnatelné období s rokem 2023 nižší o - 2mld. Kč. MPO loni obdrželo od společnosti ČEPS, a.s. dividendu ve výši +2 mld. Kč, letos nikoliv. | 0.00 |
B.IV.3. | Jedná se o výnosy z pohledávek za EU - kompenzace poskytnutých dotací z titulu především končícího programu Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (dále jen „OP PIK“) - viz i komentář k položkám rozvahy B.II.16. Celkové výnosy k 30.9.2024 jsou na úrovni 65% celkových loňských výnosů vybraných ústředních vládních institucí z předfinancování transferů. Meziročně to v porovnání s výší výnosů na této položce k 30.9.2023 představuje pokles o -0,9 mld. Kč. Tento pokles v porovnání se srovnatelným obdobím roku 2023 je ovlivněn hlavně nižšími výnosy z končícího programu OP PIK, a to o -3,17 mld. Kč. Znatelný pokles výnosů je částečně kompenzován nárůstem výnosů nového Národního plánu obnovy o + 1,3 mld. Kč a prvními výnosy začínajícího Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost 2021–2027 (dále jen „OP TAK“) ve výši + 1,0 mld. Kč. | 10071547152.68 |
Položka | Běžné období |
---|---|
A.I. Počáteční stav fondu k 1.1. | 2450952.01 |
A.II. Tvorba fondu | 5459411.00 |
1. Základní příděl | 4602300.00 |
2. Splátky půjček na bytové účely poskytnutých do konce roku 1992 | 0.00 |
3. Náhrady škod a pojistná plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu | 0.00 |
4. Peněžní a jiné dary určené do fondu | 0.00 |
5. Ostatní tvorba fondu | 857111.00 |
A.III. Čerpání fondu | 5812258.89 |
1. Půjčky na bytové účely | 0.00 |
2. Stravování | 94317.50 |
3. Rekreace | 1582137.39 |
4. Kultura, tělovýchova a sport | 607641.00 |
5. Sociální výpomoci a půjčky | 0.00 |
6. Poskytnuté peněžní dary | 575870.00 |
7. Úhrada příspěvku na penzijní připojištění | 2847643.00 |
8. Úhrada části pojistného na soukromé životní pojištění | 94392.00 |
9. Ostatní užití fondu | 10258.00 |
A.IV. Konečný stav fondu | 2098104.12 |
Položka | Běžné období |
---|---|
B.I. Počáteční stav fondu k 1.1. | 187551412.77 |
B.II. Tvorba fondu | 23363327.11 |
1. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - účelové | 23363327.11 |
2. Peněžní dary - účelové | 0.00 |
3. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - neúčelové | 0.00 |
4. Peněžní dary - neúčelové | 0.00 |
5. Odvody neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků | 0.00 |
6. Příjmy z prodeje majetku, který organizační složka státu nabyla darem nebo děděním | 0.00 |
7. Příjmy z prodeje majetku státu, s kterým je příslušné hospodařit Ministerstvo obrany | 0.00 |
8. Ostatní tvorba | |
B.III. Čerpání fondu | 16437981.17 |
1. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - účelové | 16437981.17 |
2. Peněžní dary - účelové | 0.00 |
3. Prostředky poskytnuté ze zahraničí - neúčelové | 0.00 |
4. Peněžní dary - neúčelové | 0.00 |
5. Výdaje na reprodukci majetku | 0.00 |
6. Výdaje na reprodukci majetku Ministerstva obrany | 0.00 |
7. Ostatní čerpání | 0.00 |
B.IV. Konečný stav fondu | 194476758.71 |
Číslo | Položka | Období běžné brutto | Období běžné korekce | Období běžné netto | Období minulé |
---|---|---|---|---|---|
G. | Stavby | 747023985.29 | 130543579.26 | 616480406.03 | 609406566.57 |
G.1. | Bytové domy a bytové jednotky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.2. | Budovy pro služby obyvatelstvu | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.3. | Jiné nebytové domy a nebytové jednotky | 728185785.28 | 122688634.26 | 605497151.02 | 598185180.56 |
G.4. | Komunikace a veřejné osvětlení | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.5. | Jiné inženýrské sítě | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
G.6. | Ostatní stavby | 18838200.01 | 7854945.00 | 10983255.01 | 11221386.01 |
Číslo | Položka | Období běžné brutto | Období běžné korekce | Období běžné netto | Období minulé |
---|---|---|---|---|---|
H. | Pozemky | 157114876.35 | 0.00 | 157114876.35 | 157114876.35 |
H.1. | Stavební pozemky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
H.2. | Lesní pozemky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
H.3. | Zahrady, pastviny, louky, rybníky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
H.4. | Zastavěná plocha | 157114876.35 | 0.00 | 157114876.35 | 157114876.35 |
H.5. | Ostatní pozemky | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
Položka | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|
I. | Náklady z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |
I.1. | Náklady z přecenění reálnou hodnotou majetku určeného k prodeji podle § 64 | 0.00 | 0.00 |
I.2. | Ostatní náklady z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |
Položka | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|---|---|---|
J. | Výnosy z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |
J.1. | Výnosy z přecenění reálnou hodnotou majetku určeného k prodeji podle § 64 | 0.00 | 0.00 |
J.2. | Ostatní výnosy z přecenění reálnou hodnotou | 0.00 | 0.00 |